adozona.hu
285/D/1993. AB határozat
285/D/1993. AB határozat
alkotmányjogi panasz tárgyában
- Kibocsátó(k):
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
Az Alkotmánybíróság alkotmányjogi panasz tárgyában meghozta az alábbi
Az Alkotmánybíróság a vámjog részletes szabályainak megállapításáról és a vámeljárás szabályozásáról szóló 39/1976. (XI. 10.) PM-KkM együttes rendelet 83. § (1) bekezdés b) pontja alkotmányellenessége miatt benyújtott alkotmányjogi panaszt elutasítja.
Az izraeli állampolgárságú indítványozó bevándorlás iránti kérelmet terjesztett elő a magyar hatóságokhoz. Bevándorlását engedélyezték. Az indítványozó személygépkocsit rend...
Az indítványozó - a téves tájékoztatás jogkövetkezményére hivatkozva - államigazgatási jogkörben okozott kár megtérítése iránt keresetet indított. Az elsőfokú bíróság a keresetet elutasította. ítéletének indokolásában kifejtette, hogy a felperes jogi értelemben a bevándorlást engedélyező határozat kézhezvétele napján kezdte meg a bevándorlást, s ehhez kapcsolódó jogai és kötelezettségei is ettől az időponttól számíthatók. Az ítélet indokolásában a bíróság rámutatott, hogy nyilvánvalóan téves az a hatósági tájékoztatás, amely szerint a határidő olyan időpontban kezdődött, amelyet az érintett csak utólag ismert meg. A bíróság a feltárt egyéb körülményeket is mérlegelve arra a meggyőződésre jutott, hogy a kérelmező nem a téves alperesi jogértelmezés eredményeként veszítette el a vámmentesség kedvezményét. Az indítványozó az ítélet ellen fellebbezést nyújtott be. A jogerős döntés az elsőfokú döntést helybenhagyta.
Az indítványozó alkotmányjogi panaszt nyújtott be, amelyben a határidőhöz kötött kedvezményt tartalmazó alkotmányellenes jogszabály megsemmisítését kéri azzal, hogy az Alkotmánybíróság állapítsa meg a konkrét esetben történő alkalmazhatóság tilalmát. Érvelése szerint a jogállamisághoz tartozó jogbiztonságba [Alkotmány 2. § (1) bekezdés] ütközik, ha valamely kedvezmény igénybevételének határideje a hatósági határozat keltétől kezdődik. Az ilyen tartalmú rendelkezés ugyanis a határozat közlését megelőző időre állapít meg jogot illetve kötelezettséget, és ezzel sérti a visszaható hatály tilalmának alkotmányos elvét és a tisztességes eljáráshoz való alkotmányos jogot.
A vámjog részletes szabályainak megállapításáról és a vámeljárás szabályozásáról szóló 39/1976. (XI. 10.) PM-KkM együttes rendelet (a továbbiakban: R.) 83. § (1) bekezdés b) pontja szerint:
"(Vámmentes a bevándoroltak, a honosítottak és a visszahonosítottak, a hazatérők, a menekültként elismertek, valamint a Magyarországon ideiglenesen menedéket élvezők, a humanitárius okokból befogadottak és az említettekhez családegyesítés címén érkezők által)
b) belföldi pénzintézet közreműködésével a bevándorlást követő 90 napon belül külföldről megrendelt azok a vámáruk, amelyek a háztartás, illetőleg a saját foglalkozás űzésének szükségletét (beleértve az üzemi felszerelést is) nem haladják meg. Családonként személygépkocsiból és tehergépkocsiból 1-1 darab, nemesfémtárgyból 1000 g hozható be vámmentesen."
(Az alkotmányjogi panasz benyújtását követően meghozott devizaszabályok nem állapítanak meg hasonló tartalmú, határidőhöz kötött kedvezményt.)
A támadott szabály nem tartalmaz kifejezett rendelkezést arról, hogy a kedvezményre való jogosultság szempontjából mely időponttól tekinthető az érintett személy bevándoroltnak.
A közigazgatási hatóságok a bevándorlást engedélyező határozat keltét tekintették a kedvezmény érvényesítésére nyitvaálló határidő kezdő időpontjának. Ezzel szemben a jogvitában eljárt bíróságok álláspontja szerint az államigazgatási eljárás általános szabályai értelmében a határozat közléséhez kapcsolódik a határidő kezdete. A R. támadott szabályának normatartalmából nem következik kényszerűen az az értelmezés, amelyet az indítványozó sérelmez. A jogalkalmazási gyakorlatban nem ismerhető fel olyan következetesen kialakult "élő jog", amely a jogszabály alkotmányellenes tartalommal való hatályosulásának megállapítására és ennek jogkövetkezményei levonására adna alapot. Az Alkotmánybíróság gyakorlata szerint jogszabály alkotmánysértő alkalmazása pedig csak akkor vezet a jogszabály normatartalmának alkotmányellenességére, ha a jogszabálynak az az értelmezése, amelyet a joggyakorlat egységesen követ, alkotmánysértő tartalommal hatályosul. [38/1993. (VI. 11.) AB határozat ABH 1993. 256, 267.]
A közigazgatási hatóságok - a vizsgált ügyben tanúsított - jogértelmezésének felülvizsgálata az egyedi ügy elbírálását jelentené, amelyre az Alkotmánybíróságnak nincs hatásköre, ezt egyébiránt az ismertetett jogerős bírói ítélet már megtette.
A kifejtettekre tekintettel az Alkotmánybíróság az alkotmányjogi panaszt elutasította.
Budapest, 1996. március 12.