adozona.hu
941/B/1995. AB határozat
941/B/1995. AB határozat
jogszabály alkotmányellenességének utólagos vizsgálatára irányuló indítvány tárgyában
- Kibocsátó(k):
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos vizsgálatára irányuló indítvány tárgyában meghozta a következő
Az Alkotmánybíróság a köztisztviselők jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. törvény 50-57. §-ai alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére irányuló indítványt elutasítja.
Egyebekben az indítványt visszautasítja.
Az indítványozó a köztisztviselők jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. törvény (a továbbiakban: Ktv.) fegyelmi felelősségre vonatkozó rendelk...
Egyebekben az indítványt visszautasítja.
Indítványozó korábbi beadványában kérte annak megállapítását is, hogy a Fővárosi Bíróság Elnökségének számára sérelmes intézkedése és a Fővárosi Bíróság Fegyelmi Tanácsának marasztaló határozata és eljárása alkotmányellenes, továbbá, hogy a Kormány, több fővárosi kerületi rendőrkapitányság és a Budapesti Rendőr-Főkapitányság, a legfőbb ügyész és a köztársasági elnök mulasztásos alkotmánysértést követett el, mivel indítványozó alapvető jogainak érvényesülését akadályozták.
A Ktv. 52. § szerint a fegyelmi eljárás alá vont köztisztviselőt a fegyelmi eljárás jogerős befejezéséig állásából fel lehet függeszteni, ha jelenléte a tényállás tisztázását gátolná vagy a kötelezettségszegés súlya és jellege a felfüggesztést indokolttá teszi. Ezen időszak alatt a köztisztviselő illetményének legfeljebb 50%-a visszatartható. Amennyiben a fegyelmi eljárás a köztisztviselő hivatalvesztését kimondó határozattal zárul, a határozat jogerőre emelkedéséig a köztisztviselő felfüggesztésre kerül és ezen időszak alatt teljes illetménye visszatartandó. A Ktv. 56. § (1) bekezdése szerint a fegyelmi határozat az ellene benyújtott kereset jogerős elbírálásáig nem hajtható végre. Amennyiben a köztisztviselő a fegyelmi határozat jogerőre emelkedése előtt közszolgálati jogviszonyát megszünteti, a határozat azonnal végrehajthatóvá válik.
Az Alkotmánybíróság állandó gyakorlata szerint a hátrányos megkülönböztetés tilalma csak egymással összehasonlítható jogosultak vagy kötelezettek között vethető fel. A törvény joggal és alappal különböztet különböző foglalkozások és hivatások között, amikor feladatokat szab és választ szét. Ez nem személyek közötti alkotmányellenes megkülönböztetés. [22/1994. (IV. 16.) AB hat. ABH 1994, 132.] A munkaviszony és a közszolgálati jogviszony eltérő jellege fegyelmi eljárás tekintetében nem teszik összehasonlíthatóvá a két jogviszonyt. Ennek alapján a különböző munkavégzésre irányuló jogviszonyok szabályainak eltérése önmagában nem ellentétes az Alkotmány 70/A. §-val, az eltérések önmagukban nem valósítanak meg diszkriminatív különbségtételt.
A fegyelmi eljárás alatt illetőleg jogerőre emelkedéséig állásából felfüggesztett köztisztviselő nem végez munkát, így az Alkotmány 70/B. §-a rá közvetlenül nem alkalmazható. Amennyiben a fegyelmi eljárás során a köztisztviselő felfüggesztésre kerül, illetményének legalább 50%-át a fegyelmi határozat meghozataláig megkapja. További illetménye a fegyelmi határozat jogerőre emelkedéséig - kereset benyújtása esetén a jogerős bírásági döntésig - visszatartható. A köztisztviselő nem köteles a fegyelmi határozat ellen benyújtott keresetétől a bíróság jogerős döntéséig tartó függő jogi helyzet fenntartására. Amennyiben a köztisztviselő ezen időszak alatt megszünteti közszolgálati jogviszonyát, a fegyelmi határozat ugyan azonnal végrehajthatóvá válik, ez azonban nem befolyásolja a fegyelmi határozat ellen benyújtott kereset elbírását. A Ktv. ezen szabályai tehát nem rekesztik ki a fegyelmi felelősségre vont köztisztviselőt a munkavállalás lehetőségéből és nem kényszerítik a jogérvényesítésről való lemondásra sem.
Az Alkotmány 57. § (2) bekezdésében rögzített ártatlanság vélelme nem akadálya az eljárás során közbeeső intézkedések megtételének.
Az 1989. évi XXXII. törvény 49. § (1) bekezdése alapján mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenesség megállapítására csak akkor kerülhet sor, ha a jogalkotó szerv jogszabályi felhatalmazásból származó, illetve feladat- és hatáskörébe tartozó jogszabályalkotási kötelezettségének nem tett eleget és ezzel alkotmányellenes helyzetet idézett elő (245/B/1990. AB határozat, ABH 1992. 441.). Miután ilyen jellegű mulasztás nem következett be, az indítvány ilyen irányú kérelmeit az Alkotmánybíróság visszautasította.
Budapest, 1996. december 16.