adozona.hu
565/B/1995. AB határozat
565/B/1995. AB határozat
jogszabály alkotmányellenességének utólagos vizsgálatára irányuló indítvány tárgyában
- Kibocsátó(k):
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos vizsgálatára irányuló indítvány tárgyában meghozta a következő
Az Alkotmánybíróság a köztisztviselők jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. törvény 40. §-a alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére irányuló indítványt elutasítja.
Indítványozó a köztisztviselők jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. törvény (a továbbiakban: Ktv.) 40. §-a alkotmányellenességének megállapítását és megsemmisítését kérte. Álláspontja sze...
A Ktv. 39. § (4) bekezdése alapján a köztisztviselő rendkívüli esetben munkaidején felül is köteles munkahelyén munkát végezni, illetőleg meghatározott ideig és helyen a munkavégzésre készen állni. A Ktv. 40. § (1) bekezdése szerint a köztisztviselőt túlmunkavégzés esetén díjazás nem illeti meg. A rendszeresen túlmunkát végző köztisztviselő számára legfeljebb évi 20 munkanap szabadidő átalány állapítható meg. A Ktv. 40. § (2) bekezdése alapján a köztisztviselőnek a heti pihenőnapon, szabadnapon és munkaszüneti napon végzett munka ellenértékeként a munkavégzés időtartama kétszeresének megfelelő mértékű szabadidő jár. A Ktv. 40. § (3) bekezdése alapján a napi munkaidőn túl teljesített ügyeletért, készenlétért szabadidő illeti meg. A Ktv. 40. § (4) bekezdése rendelkezik arról, hogy a tárgyévben (már) nem kiadható szabadidőt pénzben meg kell váltani.
A Ktv. 40. §-ban rögzített szabályok összevetése alapján megállapítható, hogy a Ktv. a túlmunka, a napi munkaidőn túl teljesített ügyelet és készenlét díjazását, és nem az ellentételezését tiltja. A közszolgálat sajátosságaira tekintettel az ellentételezés elsődleges eszköze a szabadidő biztosítása, melyet azonban meg kell váltani, amennyiben a tárgyévben nem kiadható. A túlmunka maximális mennyiségét a Munka Törvénykönyve, a kiadható szabadidő felső határát - a Munka Törvénykönyvében rögzített maximumra is tekintettel - a Ktv. rögzíti.
A munkavégzésre irányuló jogviszonyok közös eleme, hogy a végzett munka és túlmunka valamilyen formában ellentételezésre kerül. A munkaviszony és a közszolgálati jogviszony külön szabályozási egységet képeznek, a túlmunka ellentételezése szempontjából a két jogviszony nem vethető össze. A köztisztviselői jogviszony sajátos jellege a túlmunka pénzbeli díjazásának tilalmát indokolttá teszi. A közszolgálati jogviszony egyik oldalán elhelyezkedő állami vagy önkormányzati szerv közhatalmat gyakorol és közpénzekből gazdálkodik, aminek eredménye a szükségképpen kötöttebb jogviszonyban történő munkavégzés. A köztisztviselő közszolgálatból fakadó kötelezettségei összességének anyagi ellentételezésére az illetmény szolgál.
Budapest, 1996. november 18.