adozona.hu
874/B/1994. AB határozat
874/B/1994. AB határozat
jogszabály alkotmányellenességének utólagos vizsgálata tárgyában
- Kibocsátó(k):
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos vizsgálata tárgyában - dr. Kilényi Géza és dr. Zlinszky János alkotmánybírák különvéleményével - meghozta az alábbi
Az Alkotmánybíróság a társadalombiztosításról szóló 1975. évi II. törvény 59. § (1) és (2) bekezdése, 60. § (1) bekezdés a) pontja, valamint 65/A. §-a alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére irányuló indítványokat elutasítja.
1. A társadalombiztosításról szóló 1975. évi II. törvénynek (a tovább...
A T.-nek az indítványok elbírálása során figyelembe vett szabályai az alábbiakról rendelkeznek:
T. 38. § (1) A jogosultat csak egy nyugellátás illeti meg. Aki több nyugellátásra vagy baleseti nyugellátásra is jogosult, ezek közül választhat.
(2) A külön jogszabályban meghatározott határösszegig történő együttfolyósítás helyett a jogszerző 1992. december 31-e utáni elhalálozása esetén a halálát követő egy éven át a saját jogú nyugellátás, baleseti nyugellátás mellett, annak összegétől függetlenül megilleti a jogosultat az 59. § (2) bekezdése szerinti összegben megállapított özvegyi nyugdíj.
T. 58. § (1) Özvegyi nyugdíjat a házastárs, az elvált házastárs és az élettárs kaphat.
(2) Az özvegyi nyugdíj ideiglenes vagy állandó. Az ideiglenes özvegyi nyugdíj a házastárs halálától egy évig jár.
T. 59. § (1) Ideiglenes özvegyi nyugdíjra az jogosult, akinek házastársa az öregségi (rokkantsági) nyugdíjhoz szükséges szolgálati időt megszerezte vagy öregségi (rokkantsági) nyugdíjasként halt meg.
(2) Az ideiglenes özvegyi nyugdíj a megállapítás időpontjában a 65. § (1) bekezdésében meghatározott összeget akkor sem haladhatja meg, ha az az özvegyi nyugdíj külön jogszabályban meghatározott legkisebb összegét nem éri el.
T. 60. § (1) Állandó özvegyi nyugdíjra az egyéb feltételek (T. 59. §) mellett az jogosult, aki házastársa halálakor
a) a hatvanadik, nő az ötvenötödik életévét betöltötte, vagy
b) rokkant, vagy
c) házastársa jogán legalább két árvaellátásra jogosult gyermek eltartásáról gondoskodik.
(2) Állandó özvegyi nyugdíj jár akkor is, ha az erre jogosító feltételek valamelyike a házastárs halálától számított tíz éven belül bekövetkezik.
T. 65/A. § Ha az özvegyi nyugdíjra, baleseti özvegyi nyugdíjra jogosultat öregségi, rokkantsági nyugdíj, vagy baleseti nyugellátás is megilleti, e két ellátás külön jogszabályban meghatározott határösszegig együttesen folyósítható. A határösszeg szempontjából figyelmen kívül kell hagyni a sajátjogú nyugdíj megállapítását követően elszenvedett üzemi baleset alapján folyósított járadékrészt, az ösztönző nyugdíjpótlékot, továbbá azokat az összegeket, amelyek folyósítását külön jogszabály - ide nem értve a nyugdíjak emelésére, kiegészítésére vonatkozó korábbi külön jogszabályokat - a határösszegen felül is lehetővé teszi.
2. Az egyik indítványozó álláspontja szerint az állandó özvegyi nyugdíjra jogosultak körében, a részükre járó állandó özvegyi nyugdíj összege tekintetében, a T. szabályai hátrányos megkülönböztetést (Alkotmány 70/A. §) valósítanak meg, attól függően, hogy a nyugdíjra jogosult özvegynek van-e beszámítandó (saját) nyugdíja, vagy sem. Az előbbi esetben egy évig átmenetileg (kiegészítésként) csupán ideiglenes özvegyi nyugdíjban részesülhet [38. § (2) bek.]. Emiatt a T. 59. § (1) és (2) bekezdése, továbbá - az indítvány tartalmából következően - a 65/A. § rendelkezéseinek alkotmánysértő voltát kérte megállapítani és megsemmisítésüket indítványozta.
Az Alkotmány 66. § (1) bekezdésének sérelmét is állította a T. rendelkezései miatt. A T. 60. § ugyanis az állandó özvegyi nyugdíjra való jogosultságnál a férfiak és nők tekintetében eltérő korhatár feltételt határoz meg.
A másik indítványozó a T.-nek az ideiglenes özvegyi nyugdíjra vonatkozó egyes rendelkezéseit tartja alkotmánysértőnek. Álláspontja szerint a szabályozás az ideiglenes özvegyi nyugdíjra jogosultak körét hátrányos megkülönböztetéssel osztja meg (Alkotmány 70/A. §), a jogosultak "jobb módú" vagy "nem jobb módú" helyzete miatt.
A "nyugdíjas korú" (T. 60. §) de saját nyugdíja miatt csupán ideiglenes nyugdíjra jogosult özvegyek (T. 38. § (2) bek.), valamint a "nem nyugdíjas korú", de ugyancsak "jobb módú" (saját keresettel is rendelkező) özvegyek részére ugyanis összeszámítási kötelezettség nélküli nyugdíjat (T. 65. § (1) bek.) tesz elérhetővé, a rászorult helyzetben lévő ideiglenes nyugdíjjogosultat azonban megfosztja a kedvező nyugdíjszámítás és a nyugdíjminimum lehetőségének igénybevételétől [T. 65. § (2) bek.]. A hátrányos megkülönböztetésen túl - vélekedése szerint - ez a szabályozás az Alkotmány 70/E. §-át is sérti. Emiatt a T. 59. § (2) bekezdésének - visszamenőleges hatályú - megsemmisítését kéri.
Az özvegyi nyugdíj ismertetett szabályozásából megállapítható, hogy annak mindkét formájában fellelhetők a társadalombiztosítási szolgáltatáshoz kapcsolódó biztosítási és szolidaritási elemek.
Az ideiglenes özvegyi nyugdíj feltételrendszere az elhunyt személyében, társadalombiztosítási jogviszonyában rejlő körülményekhez kapcsolódik, az ellátás összege, folyósításának feltételei pedig függetlenek a jogosult rászorultságától. [T. 38. § (2) bekezdés, 59. (1) (2) bekezdés, 65. § (1) bekezdés.] A szolgáltatás viszonylag rövid (egyévi) időtartamú.
Az állandó özvegyi nyugdíj feltételrendszere viszont a jogosult személyi körülményeihez is kapcsolódik. A tartós állandó özvegyi nyugdíj folyósításában túlsúlyba kerül a társadalombiztosítás szolidaritási, szociális ellátó funkciója.
Az özvegyi nyugdíjra jogosultság a szociális biztonsághoz való jog egyik összetevője. Ezért a jogosultság feltételeinek alkotmányossági vizsgálatánál az Alkotmánybíróság azt vizsgálja, hogy a hasonló jellemzőkkel elhatárolható jogosulti körön belül a feltételek eltérő meghatározása nem önkényes-e.
1. Az Alkotmány 70/A. § (1) bekezdését nem sérti a T. 65/A. § együttfolyósítási szabálya. A vizsgált szabályozás az állandó özvegyi nyugdíj mértékének megállapításánál - a saját jogú nyugellátást - mint az özvegynek a rászorultságát tartósan csökkentő tényezőt veszi figyelembe. A társadalombiztosítás szociális ellátó funkciójára tekintettel a szabályozásnak ez a módja és ezáltal az özvegyeknek ez a megkülönböztetése nem önkényes. [35/1994. (VI. 24.) AB határozat, ABH, 1994, 197, 200.]
A T. 59. § (1) és (2) bekezdése és az indítványban támadott együttfolyósítási korlátozás között nincs tartalmi kapcsolat. Ezért nem állapítható meg e jogszabályoknak az indítvány érvelésére alapított alkotmányellenessége.
Az Alkotmánybíróság megállapította, hogy az Alkotmány férfiak és nők egyenjogúságát szabályozó 66. § (1) bekezdését a T. vizsgált rendelkezései nem sértik. A szabályozás a férfiak és nők fizikai-biológiai, társadalmi-szociológiai helyzetének az életkorukkal kapcsolatosan általánosítható eltérésére tekintettel alkalmaz megkülönböztetést.
2. A T. 59. § (2) bekezdése az ideiglenes özvegyi nyugdíjban részesülő személyekre vonatkozóan egységes szabályozást állapít meg. Az ideiglenes özvegyi nyugdíjasok körén belül tehát nem érvényesül eltérő jogi szabályozás a "jobbmódúakra" és a "rászorult helyzetben lévőkre".
Alkotmánysértő megkülönböztetés megállapítására az adhatna okot, hogyha az egyenlőtlenségre vezető szabályozási feltétel a tárgyi összefüggésben odatartozónak tekinthető jellemzőkkel meghatározott körön kívüli személyi tulajdonságban (vagy egyéb helyzetben) (Alkotmány 70/A. §) állna. (15907B/1990. AB határozat ABH 1991. 611, 613)
Az Alkotmány 707E. §-ának (1) bekezdése szerint "A Magyar Köztársaság állampolgárainak joguk van a szociális biztonsághoz; öregség, betegség, rokkantság, özvegység, árvaság és önhibájukon kívül bekövetkezett munkanélküliség esetén a megélhetésükhöz szükséges ellátásra jogosultak."
Az Alkotmány ugyanezen §-nak (2) bekezdése viszont akként rendelkezik, hogy a Magyar Köztársaság az ellátáshoz való jogot a társadalombiztosítás útján és a szociális intézmények rendszerével valósítja meg.
Nem alkotmányos követelmény tehát, hogy a 70/E. § (1) bekezdésébe foglalt szociális biztonságot kizárólag a társadalombiztosítási intézményrendszer biztosítsa. Az indítványozó sem hozott fel olyan érvet, amely azt valószínűsítené, hogy az ideiglenes özvegyi nyugdíjban részesülő személy az egyéb szociális ellátásokból - az ellátás igénybevételéhez szükséges feltétel teljesítése esetén - ne részesülhetne.
A kifejtettekre tekintettel az Alkotmánybíróság az indítványokat elutasította.
Budapest, 1996. április 29.
A határozatnak az állandó özvegyi nyugdíjra vonatkozó megállapításai álláspontunk szerint sértik az alkotmányos tulajdonvédelem elvét a szerzett jogon járó nyugdíj indokolatlan és diszkriminatív csökkentése révén, sértik továbbá a házasságvédelem alkotmányos elvét.
A nyugdíjrendszer - szemléletében - a nyugdíjra jogosultat csak egyénként veszi figyelembe. Ez a szemlélet eleve ellentétes azzal az elvvel, hogy a házasságban élők minden a házasság alatt szerzett vagyona (beleértve a vagyoni értékű várományokat is) közszerzeményi jellegű, abban a szerzési arányokat egyik vagy másik fél javára értékelni nem lehet. Ez sértené a házasságon belül a felek egyenlőségét, sértené a házastársak egyenlőségét az intézményben. A házastársak egyikének kereső foglalkozása esetén sem minősül - alkotmányos családjogunk szerint - a másik fél eltartottnak, hanem a keresmény kettőjük közös együttműködésének eredménye. Ezen a nyugdíjrendszer nem változtathat.
Ha tehát mindkét fél szerzett a házas együttélés ideje alatt nyugdíjra jogosultságot, a közszerzeményre tekintettel nem kit-kit a saját munkaviszonya szerinti nyugdíj illetne meg, hanem mindkét felet a két nyugdíj összegének fele illetné meg egyenlő arányban. Ez a szemlélet a nyugdíjrendszeren nehézség nélkül keresztülvezethető lenne, és nem is jelentene a folyósítónak többletterhet, mert hol pozitív, hol negatív irányban módosítaná a nyugdíjakat, aszerint, hogy egyik fél halála esetén a hátramaradó fél a nagyobb vagy a kisebb nyugdíjjal rendelkező-e.
Ha azonban ezt az elvet, mint az alkotmányos családjog sarkalatos elvét elfogadjuk és következetesen érvényesítjük, nem lehet pl. az egy keresős család esetén a degressziós előírásokat a társellátottra figyelem nélkül érvényesíteni, és nem lehet sem kegynek, sem a nyugdíjban jelentkező társadalmi szolidaritás eredményének tekinteni, ha a túlélő és "önálló" nyugdíjjogosultsággal nem rendelkező házastárs az elhunyt nyugdíjának felét mint özvegy megkapja. Ő ezt közszerzeményi és nem szolidaritási juttatásként kapja. A sajátját kapja továbbra is.
Ha az alapelvet elfogadjuk, indokolatlan a már amúgy is degresszivitással sújtott két közös nyugdíj folyósítása során újabb degresszivitást alkalmazni az esetben, ha a hátramaradott házastárs az elhunyt nyugdíjából neki járó részt igényli. Egyszerűn a két közös nyugdíj ráeső felét kellene megkapnia minden további csökkentés nélkül. Maga az, hogy választania kell a maga teljes vagy a házastársa fél nyugdíja között és hogy ezeket csak bizonyos határig számíthatja össze, alkotmányellenes. Alkotmányosan a maga fél nyugdíjához kellene megkapnia a házastárs fél nyugdíját automatikusan. (Ez elvben lehetne számára kedvezőtlen is, de ez a jogszerű: minden eltérés ettől vagy kedvezmény, vagy diszkrimináció!)
Az ideiglenes özvegyi nyugdíj teljes egészében szociális jellegű: a haláleset következtében beállott életviszony átrendezés kényszerhelyzetében, a halálesettel kapcsolatos többletköltségekhez nyújt - szolidaritási alapon - támogatást. Az állandó özvegyi nyugdíj jelenlegi szabályozása azonban ellenkezik az alkotmányosan védett házasság közszerzeményi intézményével.
Más kérdés, hogy késői házasság esetén a már házasság előtt megszerzett járadékigény mennyiben minősül házasságba vitt különvagyonnak és mennyiben közszerzeménynek: a kérdés elvi alapon a törvényalkotó által rendezhető. Abban azonban a jogalkotó nem dönthet szabadon, hogy az alkotmányos házassági jog elveit figyelmen kívül hagyva a házasfeleket a nyugdíj szempontjából különálló személyeknek tekintse, akikkel szemben kegyként veszi esetről-esetre figyelembe, mit juttat egyiknek vagy másiknak.
Az - egyéni vagy özvegyi - nyugdíj tehát alapvetőn szerzett jogon biztosítási váromány alapján jár mindkét házas félnek. Abban a szolidaritási elem a társadalom felé a degresszív számításon keresztül érvényesül, a juttatott felé pedig a nyugdíjminimumon keresztül akkor, ha a neki járó járadék(ok) a minimumot sem érik el és ezért a folyósító a járadék alapján számított nyugdíját felemeli. Pusztán azon az alapon, hogy ez a folyósított összeg két személy szerzett jogán (ill. a közszerzemény jogán) alapul, az összeg nem csökkenthető alkotmányosan.
Budapest, 1996 április 29.