adozona.hu
361/B/1994. AB határozat
361/B/1994. AB határozat
jogszabály alkotmányellenességének utólagos vizsgálatára irányuló indítvány tárgyában
- Kibocsátó(k):
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos vizsgálatára irányuló indítvány tárgyában meghozta az alábbi
Az Alkotmánybíróság a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény 40. § (2) bekezdés alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére vonatkozó indítványt elutasítja.
1. A feltalálói tevékenységet a magánszemélyek jövedelemadójáról szóló 1989. évi XLV. törvény (a továbbiakban: Szja1.) több rendelkezése adókedvezménnyel támogatta. A magánszemélye...
Az indítványozó szerint az Alkotmány 57. § (1), és (5) valamint 70/B. § (2) és (3) bekezdéseibe ütközik a Szja2. 60. § (3) bekezdése azáltal, hogy a korábban meghatározott körű kedvezmények fenntartása nélkül helyezte hatályon kívül a Szja1-t.
2. Az indítvány benyújtása után a Szja2-t az 1995. évi CXVII. törvény (a továbbiakban: Szja3.) 83. § (2) bekezdése hatályon kívül helyezte. Az Szja3. 40. § (2) bekezdése tartalmaz rendelkezéseket a szellemi (feltalálói) tevékenységből származó jövedelem adóztatásáról. Az Alkotmánybíróság a vizsgálatot - a jogszabálymódosítások tartalmi összefüggéseire figyelemmel - e jogszabályra is kiterjedően folytatta le.
1. Önmagában az, hogy valamely tevékenységhez a jogszabály adókedvezményeket nyújt vagy sem, nem vet fel alkotmányossági kérdést. Amíg a közterhekhez való hozzájárulás az állampolgároknak az Alkotmányból eredő alapvető kötelezettsége, addig a kötelezettség alóli mentesülésre vagy bizonyos mértékű kedvezményre senkinek sincs az Alkotmányon alapuló alanyi joga. (61/1992. (XI. 20.) AB határozat ABH 1992, 280.) Ezzel összhangban mutatott rá a 275/E/1990. AB határozatban (ABH 1990, 309, 310.) az Alkotmánybíróság arra is, hogy adókedvezmények (az idézett esetben a kutatás- és fejlesztésigényes vállalkozási tevékenység kedvezményezésének) hiánya nem alapozza meg a jogalkotói feladat elmulasztásának megállapítását.
2. Az Alkotmány 57. § (1) bekezdése arról rendelkezik, hogy "A Magyar Köztársaságban a bíróság előtt mindenki egyenlő, és mindenkinek joga van ahhoz, hogy az ellene emelt bármely vádat, vagy valamely perben a jogait és kötelességeit a törvény által felállított független és pártatlan bíróság igazságos és nyilvános tárgyaláson bírálja el". Az adókedvezmény szabályainak változása senkit sem von el a bírói út igénybevételének lehetőségétől és más módon sem csorbítja az igazságszolgáltatáshoz fűződő alapvető jogait.
3. Hasonlóan nincs értékelhető kapcsolat az indítvány érvelése és az Alkotmány 57. § (5) bekezdésében szabályozott jogorvoslathoz való jog között. A vizsgált kedvezményeket tartalmazó szabályok sem a Szja1, sem a Szja2, sem a Szja3. rendszerében nem érintették az adóalanyok adóigazgatási eljárási helyzetét. A kedvezmények kifogásolt anyagi jogi rendszere az eljárási garanciákat megalapozó jogorvoslat alapjogával ezért nincs összefüggésben.
4. Téves az indítványozó ezzel kapcsolatos, "jogegyenlőségre" alapított érvelése is. Az Alkotmány 70/A. §-ában megfogalmazott jogegyenlőség sérelme nem állapítható meg, mert nem ismerhető fel olyan elhatárolható személyi kör, amelyre nézve - az összehasonlítható személyi körhöz képest - a kedvezmények szabályozása (a szabályok módosulása) eltérően érvényesülne és ezáltal hátrányos megkülönböztetés valósulna meg.
A hatályos szabályozás szerint:
"Az összevont adóalap adóját csökkenti a szellemi tevékenységet folytató magánszemély e tevékenységből származó jövedelmének 25 százaléka, de legfeljebb 50 ezer forint. E rendelkezés alkalmazásában szellemi tevékenységet folytató magánszemély az, aki eredeti jogosultként olyan önálló de nem egyéni vállalkozói tevékenységből szerez jövedelmet, amelynek eredményeként a találmányok szabadalmi oltalmáról szóló törvény szerint szabadalmi oltalom tárgya, valamint szerzői jogi védelem alá tartozó alkotás jön létre, vagy egyébként a szerzői jogról szóló törvény védelemben részesíti."
Az ismertetett szabály tehát kizárja az adókedvezmény köréből azokat, akik szellemi tevékenységüket egyéni vállalkozás keretében végzik. Az indítványozó szerint ez a szellemi (feltalálói) tevékenységet folytatók személyi körét megosztja. Ezzel szemben a szabályozás egyéb összefüggéseiből - például a költségek elszámolásának szabályaiból, az átalányadózás választásának lehetőségéből - az állapítható meg, hogy a tevékenységét egyéni vállalkozóként végző magánszemély (az egyéb magánszemélyektől) eltérő közgazdasági, adójogi környezetben tevékenykedik. A szellemi tevékenységet eltérő gazdálkodási keretek között végzők nem alkotnak tehát olyan - a szabályozási kör tekintetében odatartozónak minősíthető - személyi kört, amelyen belül az eltérő szabályozás személyek közötti megkülönböztetést jelent.
5. Az indítványozó kifogásolta a kedvezmények megváltozásának azon hatását, amely több éves fejlesztés esetén olyan adóterhet hárít az adózóra, amellyel a tevékenység megkezdésekor nem kellett számolnia. Az adójogszabályok - a közteherviselés alkotmányos kötelezettségének érvényesítése mellett - az állami gazdaságpolitika (ezen belül az állami jövedelemszabályozás) fontos eszközei. Az Alkotmánybíróság több határozatában rámutatott, hogy bizonyos mértékű kedvezményre senkinek sincs az Alkotmányon alapuló alanyi joga (például a már idézett 61/1992. (XI. 20.) AB határozat ABH 1992, 280.). Ugyanígy valamely kedvezmény jövőbeni fenntartása sem minősíthető "szerzett jognak". A vizsgált adójogszabály meghatározott adóévben szerzett jövedelmekre kiterjedő hatállyal szabályozza az adókedvezmények rendszerét. Olyan adat nem merült fel, amely a szellemi tevékenységet folytató egyéni vállalkozók számára meghatározott időtartamra biztosított volna adókedvezményt. A vizsgált szabály változása ezért nem tekintető olyannak, amely már megszerzett kedvezmények átmenet nélküli - ezért alkotmányosan vizsgálható - elvonását jelentené.
6. Az indítványozó az Alkotmány 70/B. §-át az Alkotmánybíróság által követett gyakorlattól eltérő értelmezés alapján hívta föl. Az Alkotmánybíróság ugyanis rámutatott, hogy a 70/B. § értelme nem az, hogy azonos gazdasági aktivitásért azonos javadalmazás jár: Ha az "egyenlő munkáért egyenlő bért" elve azt jelentené, hogy az alkalmazottnak alkotmányos joga van a vállalkozás gazdasági helyzetére, piaci pozíciójára tekintet nélkül azonos természetű munkáért azonos bérre, ez a gazdasági verseny szabadságának alkotmányos tételét sértené, eredményét tekintve pedig a piacgazdaságot tenné működésképtelenné. A különböző vállalkozások által fizetett eltérő bér a gazdasági versenynek ugyanis egyik fontos tényezője. Az Alkotmány 70/B. §-a ezért - helyes értelme szerint - az általános diszkriminációtilalmat megfogalmazó 70/A. §-nak a munka világára vonatkoztatott konkretizálása. (137/B/1991 AB határozat ABH 1992, 456, 459.). Ebben a felfogásban - a korábban kifejtettek szerint - az azonos gazdálkodási feltételrendszerben (különösen az egyéni vállalkozóként működő jogalanyok körén belül) sem ismerhető fel olyan személyi kör, amely számára nem biztosított a találmányok adókedvezménye. Ezért hátrányos megkülönböztetés ezen az alapon sem állapítható meg. A kifejtettek alapján az Alkotmánybíróság az alaptalan indítványt elutasította.
Budapest, 1996. november 19.