adozona.hu
756/B/1998. AB végzés
756/B/1998. AB végzés
az egészségügy társadalombiztosítási finanszírozásának egyes kérdéseiről szóló indítvány tárgyában
- Kibocsátó(k):
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos vizsgálatára és megsemmisítésére irányuló indítvány alapján meghozta az alábbi
Az Alkotmánybíróság az egészségügy társadalombiztosítási finanszírozásának egyes kérdéseiről szóló 103/1995. (VIII. 25.) Korm. rendelet 7. § (3) bekezdése alkotmányellenességének vizsgálatára és megsemmisítésére irányuló eljárást megszünteti.
1. Az egészségügy társadalombiztosítási finanszírozásának egyes kérdéseiről szóló 103/1995. (VIII. 25.) Korm....
"A degressziós korrekció alkalmazása alól mentesítést kap az a területi ellátási kötelezettséggel rendelkező háziorvosi szolgálat, amelynek a területi ellátásra kijelölt körzete egy vagy több önálló község és a községben más, azonos típusú háziorvosi szolgálat nem működik, és ha a háziorvosi szolgálathoz bejelentkezett biztosítottak száma nem haladja meg a körzet lakosságszámát. A degresszió alóli mentesség területi ellátásra kijelölt 2400 (gyermekkörzet esetén 1100) főig terjedő lakosságszámra szól..."
Az indítványozó a fenti jogszabályi rendelkezésből a "község" szövegrész megsemmisítését kérte. Álláspontja szerint az Alkotmány 43. § (1) bekezdésében meghatározott, az önkormányzati alapjogok egyenlőségét deklaráló tétellel, illetve a 70/A. § (1) bekezdése szerinti diszkriminációtilalommal ellentétes, hogy a szabályozás nem a település, hanem a község szót használja, mivel így a degresszió alól város nem mentesülhet, annak ellenére, hogy van a jogszabályi feltételek szerinti több kis város is.
2. Az Alkotmánybíróság a 261/B/1997. AB határozatában más jogszabályi rendelkezésekkel együtt érdemben vizsgálta a Korm.1. 7. § (2) bekezdését, 2. számú mellékletét, 8-9. §-ait és 9/A. §-át (ABH 1998, 689.), e határozat érintőlegesen kitért a jelen ügy tárgyát képező problémára is (ABH 1998, 695.).
3. Az indítvány benyújtását követően a Korm.l.-et hatályon kívül helyezte az egészségügyi szolgáltatások Egészségbiztosítási Alapból történő finanszírozásának részletes szabályairól szóló 43/1999. (III. 3.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Korm.2.) 52. § (3) bekezdése. A Korm.2. a jelen ügy tárgyát képező problémát a Korm. 1.-től eltérően rendezi. A Korm.2. 11. § (4) és (5) bekezdései szerint:
"(4) A (3) és szerinti degresszió alkalmazása alól mentesítést kap az a területi ellátási kötelezettséggel rendelkező háziorvosi szolgálat,
a) amelynek a területi ellátásra kijelölt körzete egy vagy több önálló település közigazgatási területére terjed ki, és
b) a településen más, azonos típusú háziorvosi szolgálat nem működik, és
c) a háziorvosi szolgálathoz bejelentkezett biztosítottak száma nem haladja meg a körzet lakosságszámát.
(5) A (4) bekezdés szerinti degresszió alóli mentesség a területi ellátásra kijelölt körzet legfeljebb 2400 (gyermekkörzet esetén 1200) főig terjedő lakosságszámra szól..."
4. Az Alkotmánybíróság a róla szóló 1989. évi XXXII. törvény (a továbbiakban: Abtv.) szerint utólagos absztrakt normakontroll hatáskörben csak hatályos jogszabályok alkotmányosságát vizsgálja. Az Alkotmánybíróság e hatáskörében eljárva, az eljárása alatt hatályon kívül helyezett jogszabályra vonatkozó indítványt akkor tekinti az új jogszabályi rendelkezésre is vonatkozó indítványnak, ha mind a hatályos jogszabályi rendelkezés, mind annak rendelkezési környezete a korábbival azonos. (773/B/1990. AB végzés ABH 1993, 803.) Az alkotmányellenesség jogkövetkezménye e hatáskörben eljárva a hatályban lévő norma megsemmisítése, azaz hatályon kívül helyezése.
Hatályon kívül helyezett jogszabály alkotmányossági vizsgálata a konkrét normakontroll két esetében, az Abtv. 38. § (1) bekezdése szerinti bírói kezdeményezés és a 48. § szerinti alkotmányjogi panasz alapján lehetséges, mivel ezekben az esetekben az alkalmazott jogszabály alkotmányellenességének megállapítására és - ha az indítványozó különösen fontos érdeke indokolja - a konkrét ügyben való alkalmazási tilalom kimondására van lehetőség.
Az Alkotmánybíróság jelen ügyben megállapította, hogy Korm.l. vizsgálni kért 7. § (3) bekezdése az eljárása alatt hatályát vesztette, az új szabályokat tartalmazó Korm.2. pedig - az indítványozó által felvetett problémára kiterjedően - a korábbitól eltérő szabályokat állapított meg. Az indítvány továbbá nem minősül az Abtv. 38. § (1) bekezdése vagy a 48. §-a szerinti kérelemnek.
Mindezek alapján az Alkotmánybíróság az eljárást megszüntette.
Budapest, 1999. június 12.