Az Állami Számvevőszék közleménye

hivatalos vizsgálatairól

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Kibocsátó(k):
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

Az önkormányzatok gazdálkodási rendszerének átfogó ellenőrzése során a megyei, megyei jogú városi, a fővárosi és a fővárosi kerületi önkormányzatoknál végzett vizsgálatokról a 2003. évtől az ÁSZ elnöke által aláírt és nyilvánosságra hozott, így az interneten, az ÁSZ honlapján is elérhető számvevőszéki jelentés készül. Az ÁSZ ezen vizsgálatok ellenőrzési megállapításainak széles körű hasznosíthatóságának biztosításán túlmenően az önkormányzatoknál lévő közpénzekkel történő gazdálkodás megismer...

Az Állami Számvevőszék közleménye
hivatalos vizsgálatairól
Összefoglaló a Heves Megyei Önkormányzat gazdálkodási rendszerének 2006. évi átfogó ellenőrzéséről (0646)
Az önkormányzatok gazdálkodási rendszerének átfogó ellenőrzése során a megyei, megyei jogú városi, a fővárosi és a fővárosi kerületi önkormányzatoknál végzett vizsgálatokról a 2003. évtől az ÁSZ elnöke által aláírt és nyilvánosságra hozott, így az interneten, az ÁSZ honlapján is elérhető számvevőszéki jelentés készül. Az ÁSZ ezen vizsgálatok ellenőrzési megállapításainak széles körű hasznosíthatóságának biztosításán túlmenően az önkormányzatoknál lévő közpénzekkel történő gazdálkodás megismerését, annak átláthatóságát kívánja elősegíteni. A kiemelt körbe tartozó önkormányzatok ellenőrzését négyéves ütemterv alapján, országosan egységes ellenőrzési program szerint végeztük. A jelentés megállapításai alapvetően a 2005. évre vonatkoznak, de a többéves áthúzódó folyamatok miatt kitekintettünk az előtte lévő két évre és a helyszíni ellenőrzés idejének évére is.
A Közgyűlés elfogadta a 2003-2006. évekre szóló gazdasági programját, amely alkalmas volt az évenkénti tervezőmunka megalapozásához. A Közgyűlés elnöke az államháztartási törvényben előírt határidőket betartva terjesztette a Közgyűlés elé a 2005. és a 2006. évi költségvetési koncepciókat, valamint költségvetési rendelettervezeteket. Az önkormányzati hivatal rendelkezett a szervezetére és működésére vonatkozó szabályzattal, valamint számviteli politikával és a kapcsolódó szabályzatokkal. Az önkormányzati hivatalban az utalványozás ellenjegyzője, az érvényesítő, a szakmai teljesítést igazoló és a pénztárellenőr hiányosan tett eleget munkafolyamatba épített ellenőrzési kötelezettségének.
Az önkormányzat gondoskodott számviteli nyilvántartásaiban a törzsvagyonhoz tartozó vagyontárgyak elkülönített nyilvántartásáról. Az ingatlanok és üzemeltetésre átadott eszközök 2005. évi leltározása nem a jogszabályban előírt módon történt, valamint a részesedések év végi értékelését a számviteli törvény előírása ellenére nem végezték el, nem gondoskodtak az ehhez szükséges adatok beszerzéséről, nem vizsgálták ennek szükségességét. Az önkormányzat a 2005. évben az államháztartási törvény előírása ellenére nyilvános versenytárgyalás lefolytatása nélkül döntött egy ingatlan értékesítéséről és egy ingatlan bérleti szerződésének 14 évre szóló meghosszabbításáról. A versenytárgyalás nélküli értékesítés, használatijog-átengedés nem segítette a gazdálkodás átláthatóságát, nyilvánosságát. A vagyongazdálkodással, támogatásokkal összefüggő, az államháztartási törvényben előírt értékhatárt meghaladó összegű szerződések adatait közzé tették.
Az önkormányzat a 2005. évben céljelleggel 305 szervezet részére 233 millió Ft támogatást biztosított működési és felhalmozási célokra. A támogatás célját, összegét, a számadási kötelezettség módját és határidejét a támogatott szervezetek közel egytizede részére nem határozták meg az államháztartási törvény rendelkezése ellenére. A számadási kötelezettséget nem teljesítők esetében a törvényi előírás ellenére nem intézkedtek a támogatás összegének visszafizettetésére. Az államháztartási törvény előírása ellenére a támogatások cél szerinti felhasználásának ellenőrzése elmaradt.
Az önkormányzat hivatala a 2005. évben 25 közbeszerzési eljárást indított, azonban két esetben a közbeszerzési törvény előírása ellenére elmulasztotta a közbeszerzési eljárás lefolytatását. Az ellenőrzött közbeszerzési eljárás lefolytatása megfelelt a törvényi előírásoknak. A közbeszerzési eljárás alapján kötött vállalkozási szerződést egy alkalommal módosították, melynek a közbeszerzési törvényben rögzített feltételei nem álltak fent. A költségvetéssel összehasonlítható módon összeállított 2005. évi zárszámadási rendelettervezetet a Közgyűlés elnöke az előírt határidőn belül terjesztette a Közgyűlés elé.
Az önkormányzat kötelező és önként vállalt feladatait ágazati koncepciókban és a Szervezeti és működési szabályzatában meghatározta. A 2003-2005 közötti költségvetési rendeletekben tervezett költségvetési bevételek nem nyújtottak fedezetet a tervezett költségvetési kiadásokra, így a pénzügyi egyensúly biztosítása céljából hitelfelvétellel számoltak. A költségvetési hiány mérséklése érdekében létszámcsökkentéseket hajtottak végre, a források növelése céljából működési és felhalmozási célú pénzeszközöket vettek át. Az intézkedések eredményeként a költségvetések tényleges egyensúlya a 2003-2004. években biztosított volt, míg a 2005. évben a költségvetési bevételeket meghaladták a költségvetési kiadások. Az önkormányzat a 2003-2005. években - a likviditási hitel kivételével - adósságot keletkeztető kötelezettségvállalásokról nem döntött.
Az önkormányzat kialakította a felügyelete alatt működő intézmények és az önkormányzati hivatal belső ellenőrzési feladatai végrehajtásának szervezeti kereteit. A Közgyűlés a törvényi előírásoknak megfelelően áttekintette a 2005. évben elvégzett ellenőrzések tapasztalatait, a belső ellenőrzési tevékenység színvonalának emelése érdekében a főjegyző részére feladatokat határozott meg. Az önkormányzatnál a korábbi számvevőszéki ellenőrzések javaslatait hasznosították, javítva a feladatellátás szabályszerűségét, célszerűségét.
A helyszíni ellenőrzés megállapításainak hasznosítása mellett a jogszabályi előírások betartása, valamint a munka színvonalának javítása érdekében javaslatokat fogalmaztunk meg a Közgyűlés elnöke és a főjegyző részére. A jelentés megállapításainak, javaslatainak egyeztetése során a Közgyűlés elnöke arról adott tájékoztatást, hogy az időközben megtett intézkedésekkel a javaslatok egy részét megvalósították. Javasoltuk, hogy a Közgyűlés elnöke tájékoztassa a Közgyűlést az ellenőrzés megállapításairól, segítse elő a javaslatok megvalósítását, készíttessen intézkedési tervet azok végrehajtása érdekében.
Az elkészített jelentés az interneten a www.asz.hu címen olvasható.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.