adozona.hu
BH 2019.11.310
BH 2019.11.310
A Magyar Államkincstár Központ a hatáskörébe tartozó feladatokat, így pl. a kivételes árvaellátás iránti kérelmek elbírálását, az ország egész területére kiterjedő illetőséggel, egyfokú eljárásban látja el; határozata ellen közvetlenül bírósághoz fordulásnak van helye [Tny. végrehajtásra kiadott 168/1997. (X. 6.) Korm. rendelet (Tnyvhr.) 3. § (5) bek.]
- Kibocsátó(k):
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
[1] A Magyar Államkincstár Központ határozatával a felperes által a 2016. március 24-én elhunyt Sz. I. jogán benyújtott kivételes árvaellátás megállapítása iránti kérelmét elutasította a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény (továbbiakban: Tny.) 66. §-a és a Tny. végrehajtására kiadott 168/1997. (X.6.) Korm. rendelet (továbbiakban: Tnyvhr.) 72/B. §-a, valamint az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény (továbbiakban: Ákr.) alkalmazásával...
[3] Az alperes védiratában a kereset elutasítását kérte a Tny. 95/A. § (2) bekezdése és az Ákr. 123. § (1) bekezdésére hivatkozva azzal, hogy a kivételes nyugellátás (árvaellátás) megállapítása iránti kérelem ügyben hozott döntés ellen közigazgatási perben kizárólag semmisségre lehet hivatkozni, amelyre a felperes kereseti kérelmében nem hivatkozott; semmisségi okok nem is állnak fenn.
[5] A bíróság megállapította, hogy a nyugellátásra vonatkozó igények érvényesítése alakisághoz kötött, csak írásban és arra a célra rendszeresített nyomtatványon terjeszthető elő. A felperes méltányossági nyugellátás (árvaellátás) megállapításához szükséges formanyomtatványon nyújtotta be az igényét, ennek ellenére az alperes nem hívta fel a megfelelő formanyomtatvány benyújtására, hanem a benyújtott formanyomtatványnak megfelelően a Tny. 66. § szem előtt tartásával hozta meg határozatát. Az alperes a már megállapított árvaellátást követően benyújtott kérelemről nem hozott (az újabb igénybejelentésre tekintettel) elsőfokú határozatot; érdemben nem járt el; egyfokú méltányossági eljárásban utasította el a felperes igényét; jogellenesen hozta meg "másodfokú határozatát". Az alperes lényeges eljárási szabályszegést követett el, amikor a felperes előterjesztett igényét a hozzátartozói nyugellátás kapcsán első fokon nem bírálta el. A bíróság az egyszerűsített perben az alperes terhére értékelte a közigazgatási iratanyag beterjesztésének elmulasztását, ily módon az alperes álláspontja igazolására a védiratot alkalmatlannak találta. Az alperes határozatát a bíróság a lényeges alaki hiányossága miatt nem létezőnek tekintette és az új eljárásra az árvasági ellátás "növelésére jogosultság iránt" előterjesztett igény alapján kétfokú közigazgatási eljárásban meghozandó határozatra utasította az alperest.
[7] Az alperes érvelése szerint az árvaellátás iránti igényt az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság Nyugdíjfolyósító Igazgatósága bírálta el, a kivételes árvaellátás iránti igény elbírálására a Magyar Államkincstár Központnak van hatásköre. Amennyiben a felperes igénye árvaellátás folyósítására irányul, úgy annak elbírálása nem az alperes, hanem a Nyugdíjfolyósító Igazgatóság hatáskörébe tartozik. A bíróság annak figyelmen kívül hagyásával kötelezte az alperest az új eljárás lefolytatására, hogy a kivételes árvaellátás megállapítása, illetve az árvaellátás folyósítása iránti kérelmek elbírálása más-más szervek hatáskörébe tartozik. A bíróság a Tnyvhr. 1-3. § rendelkezései megszegésével állapította meg, hogy az alperes elsőfokú határozatot nem hozott; a Magyar Államkincstár Központ a Tnyvhr. 3. § (5) bekezdése alapján a kivételes nyugellátás (árvaellátás) megállapításával kapcsolatos ügyekben első fokon, egyfokú eljárásban eljáró nyugdíjbiztosítási igazgatási szerv.
[8] Végezetül az alperes hivatkozott arra, hogy a per alapját képező méltányossági ügy iratanyagát elektronikus úton beterjesztette a bíróságnak, az ezzel ellentétes ítéleti megállapítás, illetőleg azon megállapítás, mely szerint az alperes az informatikai feltételekre hivatkozva kérte mentesülését a közigazgatási eljárás iratanyagának beterjesztésének kötelezettsége alól, téves.
[10] A felülvizsgálati kérelem keretein belül eljárva a Kúria a következőkre mutat rá: A Tnyvhr. 1-3. §-ai tartalmazzák a hatásköri szabályokat. A Tnyvhr. 1. §-a értelmében nyugdíjbiztosítási igazgatási szervként járnak el a járási hivatalok, a kormányhivatalok, a Magyar Államkincstár Nyugdíjfolyósító Igazgatósága (továbbiakban: Nyugdíjfolyósító Igazgatóság), és a Magyar Államkincstár Központi (továbbiakban: Központ) szerve. A Tnyvhr. 3. § (5) bekezdés a) pontja értelmében a Központ nyugdíjbiztosítási igazgatási szerv jár el a kivételes nyugellátás (árvaellátás) megállapításával kapcsolatos ügyekben. A Krm. 5. § (1) bekezdése értelmében a Kincstár központi szerve a Magyar Államkincstár Központ, amely a hatáskörébe tartozó feladatokat az ország egész területére kiterjedő illetőséggel látja el. A Tny. 95. § (3) bekezdése a nyugdíjbiztosítási igazgatási szervek határozatai ellen abban az esetben enged fellebbezést, ha első fokon a fővárosi és megyei kormányhivatal járási (fővárosi, kerületi) hivatala járt el és törvény ettől eltérően nem rendelkezik. A felperes igénye elbírálására a Tnyvhr. 3. § (5) bekezdése értelmében a Központ rendelkezett hatáskörrel; a Központ elsőfokú határozata ellen, a Tny. 95. § (3) bekezdésére figyelemmel, törvény eltérő rendelkezése hiányában, nem fellebbezésnek, hanem közvetlenül a bírósághoz fordulásnak (kereseti kérelem benyújtásának) van helye.
[11] A bíróság annak figyelmen kívül hagyásával kötelezte az alperest az új eljárás lefolytatására, hogy a kivételes árvaellátás megállapítása, illetve az árvaellátás folyósítása iránti kérelmek elbírálása más-más szervek hatáskörébe tartoznak; továbbá a kivételes nyugellátás (árvaellátás) megállapításával kapcsolatos ügyekben a Központ egyfokú eljárásban eljáró nyugdíjbiztosítási igazgatási szerv.
[12] Az Alkotmánybíróság a 14/2018. (IX. 27.) AB határozatban (továbbiakban: ABh.) megállapította a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény 95/A. § (2) bekezdése alaptörvény-ellenességét, ezért azt megsemmisítette azzal, hogy a megsemmisített rendelkezés a folyamatban lévő ügyekben nem alkalmazható. Az AB határozat indokolása szerint "A kivételes árvaellátás kérelemre induló, bizonyos esetben hivatalból is megindítható hatósági eljárás eredményeként meghozott határozattal állapítható meg, amely döntés a közigazgatási perrendtartásról szóló 2017. évi I. törvény (a továbbiakban: Kp.) szerinti közigazgatási cselekménynek minősül, ezért közigazgatási per tárgya lehet. Az ellátás megállapítása vagy annak elutasítása az ügyfél megélhetésének befolyásolása okán alkotmányjogilag érdemi döntésnek minősül. A meghozott döntésekkel szemben közigazgatási úton jogorvoslatnak helye nincs, azokkal szemben közigazgatási per kezdeményezhető. Mindez összhangban van az Ákr., illetve a Kp. által bevezetett új jogorvoslati rendszerrel, melynek értelmében a határozattal szemben csak kivételesen van lehetőség fellebbezésre, ehelyett az általános jogorvoslati eszközzé a közigazgatási per vált, mely anyagi jogerőhatással ruházza fel a végleges, vagyis a közigazgatási szerv által már nem megváltoztatható közigazgatási határozatot. [...] A bírói felülvizsgálat semmisségre korlátozása valójában jogorvoslat nélkül hagyja a relatív eljárási szabálytalanságokat és az anyagi jogi hibákat. Mindez az Alaptörvény XXVIII. cikk (7) bekezdése szerinti jogorvoslathoz való jog, illetve a XXVIII. cikk (1) bekezdése szerinti tisztességes bírósági eljáráshoz való jogból együttesen levezetett azon követelmények jelentős korlátozását jelenti, melyek megkövetelik a jogorvoslat ténylegességét, érdemi jellegét. [...] A méltányosság az alkalmazandó főszabályhoz képest kedvezőbb jogalkalmazási döntést eredményez a címzettek számára. [...] A jogszabály által biztosított mérlegelési és méltányossági jogkör jogalkalmazói gyakorlása bírósági kontroll alatt áll [Kp. 85. § (5) bekezdés]. A jogszabályban meghatározott méltányossági szempontok téves értékelése megalapozhatja a jogszabálysértés megállapítását. Hasonlóképpen, ha a mérlegelési szempontok nem derülnek ki a határozatból, akkor a döntés megalapozottsága sem vizsgálható, ami szintén jogszabálysértő."
[13] Helytállóan hivatkozott az alperes arra, hogy a kivételes árvaellátás iránti elsőfokú bírósági per felperese nem a kiskorú gyermek édesanyja (jelen per felperese), hanem maga a kiskorú gyermek, akit a perben a törvényes képviselője, az édesanyja képvisel, az alperes is kk. H. I. A. kérelmezővel szemben hozta meg a felülvizsgálni kért határozatot.
[14] A Kp. 40. § (3) bekezdése értelmében, ha a közigazgatási ügy iratainak elektronikus továbbításához szükséges informatikai feltételek rendelkezésre állnak, a közigazgatási szerv elektronikus úton továbbítja és teszi hozzáférhetővé az ügy iratait a bíróság számára. Az alperes már védiratában jelezte, hogy informatikai feltételek hiányában nem áll módjában az ügy iratait elektronikusan hozzáférhetővé tenni. A bíróság felhívására az alperes - utalva a Kp. magyarázatában foglaltakra - előadta, hogy az ügy iratainak a digitalizációjához szükséges informatikai feltételek nem állnak az alperes rendelkezésére, ezért az ügy iratait elektronikus úton nem tudja a bíróság rendelkezésére bocsátani. A bíróság tévesen állapította meg, hogy az alperes védiratában előterjesztett védekezése "csak" formális, álláspontja alátámasztására alkalmatlan. A per tárgya a felperes méltányossági árvaellátás iránti kérelmének elbírálása ügyében hozott közigazgatási határozat jogszerűségének felülvizsgálata volt, amelyet a bíróság a rendelkezésre álló iratok alapján érdemében el tudott volna bírálni.
[15] A Tny. 64. § (1) bekezdése értelmében a nyugellátást (árvaellátást) írásban, kizárólag az e célra rendszeresített nyomtatványon vagy elektronikus űrlapon (a továbbiakban együtt: igénybejelentő lap) kell igényelni. A peradatok szerint a felperes kérelmét a "méltányossági nyugellátás megállapítására" rendszeresített kérelem adatlap nyomtatványon nyújtotta be, amelyet az alperes - helyesen - annak tartalma szerint kivételes árvaellátás megállapítása iránti kérelemként bírálta el. A formanyomtatvány IV. pontjában kért adatokra figyelemmel a felperes a megfelelő nyomtatványon nyújtotta be igényét, a bíróság ezzel ellentétes megállapítása, illetve más című vagy tartalmú formanyomtatvány benyújtására vonatkozó alperesi tájékoztatási kötelezettség elmulasztására vonatkozó ítéleti megállapítása téves.
[16] A bíróság "tájékoztatása" szerint a Kp. 124. § (2) bekezdés c) pontja alátámasztásával egyszerűsített perben járt el. A Kúria rögzíti: a Kp. 124. § (2) bekezdése taxatíve felsorolja azokat az eljárásokat, amelyekben a bíróság - törvény eltérő rendelkezésének hiányában - egyszerűsített perben jár el. Így egyszerűsített eljárásnak van helye a hatósági igazolvánnyal, a hatósági bizonyítvánnyal, valamint - az ingatlan-nyilvántartás kivételével - a hatósági nyilvántartás vezetésével kapcsolatos perben, a kizárólag a hatósági eljárás egyéb résztvevőjének keresete alapján indult perben, járulékos közigazgatási cselekménnyel kapcsolatos perben, a feloszlatás kivételével a gyülekezési joggal kapcsolatos perben. A bíróság akkor is alkalmazhatja az egyszerűsített per szabályait, ha a felperes ezt a keresetlevelében kéri és ezt az alperes a védiratában nem ellenzi. Az ügy egyszerűsített perben való elbírálásáról a bíróság ebben az esetben végzést hoz.
[17] A Kúria megállapította, hogy az egyszerűsített per elrendelésének Kp. 124. § (2) bekezdésében rögzített feltételei nem álltak fenn, a felperes által érvényesített igény nem minősül járulékos közigazgatási cselekménnyel kapcsolatos pernek [Kp. 124. § (2) bekezdés c) pont]. A bíróság téves jogi álláspontja folytán a Kp. 126. § (3) bekezdése alapján zárta ki az ítélet elleni fellebbezés lehetőségét. Az új eljárásban (felek erre irányuló kérelme hiányában nem egyszerűsített perben) a jogorvoslati kioktatást a Kp. 9-101. §-ai felhívásával kell teljesíteni.
[18] Mindezekre figyelemmel a Kúria a jogerős ítéletet a Kp. 121. § (1) bekezdése alkalmazásával hatályon kívül helyezte, a bíróságot új eljárás lefolytatására és új határozat hozatalára utasította.
[19] Az új eljárásban a felperes kereseti kéreleméről - a fentebb írtak figyelembevételével - érdemében kell döntenie.
(Kúria Kfv.X.37.861/2018.)
Az ügy száma: Kfv.X.37.861/2018/4.
A tanács tagjai: Dr. Zanathy János
a tanács elnöke
Dr. Farkas Katalin
előadó bíró
Dr. Magyarfalvi Katalin
bíró
A felperes:
Az alperes: Magyar Államkincstár Központ
Az alperes képviselője: dr. Peczeli Ildikó jogtanácsos
A per tárgya: társadalombiztosítási határozat felülvizsgálata
A felülvizsgálati kérelmet benyújtó fél: alperes
Az elsőfokú bíróság határozatának száma: Veszprémi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság 6.K.27.290/2018/4.
A felülvizsgálati eljárás illetékét a magyar állam viseli.
A végzés ellen felülvizsgálatnak nincs helye.
[3] Az alperes védiratában a kereset elutasítását kérte a Tny. 95/A. § (2) bekezdése és az Ákr. 123. § (1) bekezdésére hivatkozva azzal, hogy a kivételes nyugellátás (árvaellátás) megállapítása iránti kérelem ügyben hozott döntés ellen közigazgatási perben kizárólag semmisségre lehet hivatkozni, amelyre a felperes kereseti kérelmében nem hivatkozott; semmisségi okok nem is állnak fenn.
[5] A bíróság megállapította, hogy a nyugellátásra vonatkozó igények érvényesítése alakisághoz kötött, csak írásban és arra a célra rendszeresített nyomtatványon terjeszthető elő. A felperes méltányossági nyugellátás (árvaellátás) megállapításához szükséges formanyomtatványon nyújtotta be az igényét, ennek ellenére az alperes nem hívta fel a megfelelő formanyomtatvány benyújtására, hanem a benyújtott formanyomtatványnak megfelelően a Tny. 66. § szem előtt tartásával hozta meg határozatát. Az alperes a már megállapított árvaellátást követően benyújtott kérelemről nem hozott (az újabb igénybejelentésre tekintettel) elsőfokú határozatot; érdemben nem járt el; egyfokú méltányossági eljárásban utasította el a felperes igényét; jogellenesen hozta meg "másodfokú határozatát". Az alperes lényeges eljárási szabályszegést követett el, amikor a felperes előterjesztett igényét a hozzátartozói nyugellátás kapcsán első fokon nem bírálta el. A bíróság az egyszerűsített perben az alperes terhére értékelte a közigazgatási iratanyag beterjesztésének elmulasztását, ily módon az alperes álláspontja igazolására a védiratot alkalmatlannak találta. Az alperes határozatát a bíróság a lényeges alaki hiányossága miatt nem létezőnek tekintette és az új eljárásra az árvasági ellátás "növelésére jogosultság iránt" előterjesztett igény alapján kétfokú közigazgatási eljárásban meghozandó határozatra utasította az alperest.
[7] Az alperes érvelése szerint az árvaellátás iránti igényt az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság Nyugdíjfolyósító Igazgatósága bírálta el, a kivételes árvaellátás iránti igény elbírálására a Magyar Államkincstár Központnak van hatásköre. Amennyiben a felperes igénye árvaellátás folyósítására irányul, úgy annak elbírálása nem az alperes, hanem a Nyugdíjfolyósító Igazgatóság hatáskörébe tartozik. A bíróság annak figyelmen kívül hagyásával kötelezte az alperest az új eljárás lefolytatására, hogy a kivételes árvaellátás megállapítása, illetve az árvaellátás folyósítása iránti kérelmek elbírálása más-más szervek hatáskörébe tartozik. A bíróság a Tnyvhr. 1.-3. §-ai rendelkezései megszegésével állapította meg, hogy az alperes elsőfokú határozatot nem hozott; a Magyar Államkincstár Központ a Tnyvhr. 3. § (5) bekezdése alapján a kivételes nyugellátás (árvaellátás) megállapításával kapcsolatos ügyekben első fokon, egyfokú eljárásban eljáró nyugdíjbiztosítási igazgatási szerv.
[8] Végezetül az alperes hivatkozott arra, hogy a per alapját képező méltányossági ügy iratanyagát elektronikus úton beterjesztette a bíróságnak, az ezzel ellentétes ítéleti megállapítás, illetőleg azon megállapítás, mely szerint az alperes az informatikai feltételekre hivatkozva kérte mentesülését a közigazgatási eljárás iratanyagának beterjesztésének kötelezettsége alól, téves.
[10] A felülvizsgálati kérelem keretein belül eljárva a Kúria a következőkre mutat rá: A Tnyvhr. 1.-3. §-ai tartalmazzák a hatásköri szabályokat. A Tnyvhr. 1.§-a értelmében nyugdíjbiztosítási igazgatási szervként járnak el a járási hivatalok, a kormányhivatalok, a Magyar Államkincstár Nyugdíjfolyósító Igazgatósága (továbbiakban: Nyugdíjfolyósító Igazgatóság), és a Magyar Államkincstár Központi (továbbiakban: Központ) szerve. A Tnyvhr. 3. § (5) bekezdés a) pontja értelmében a Központ nyugdíjbiztosítási igazgatási szerv jár el a kivételes nyugellátás (árvaellátás) megállapításával kapcsolatos ügyekben. A Krm. 5. § (1) bekezdése értelmében a Kincstár központi szerve a Magyar Államkincstár Központ, amely a hatáskörébe tartozó feladatokat az ország egész területére kiterjedő illetőséggel látja el. A Tny. 95. § (3) bekezdése a nyugdíjbiztosítási igazgatási szervek határozatai ellen abban az esetben enged fellebbezést, ha elsőfokon a fővárosi és megyei kormányhivatal járási (fővárosi, kerületi) hivatala járt el és törvény ettől eltérően nem rendelkezik. A felperes igénye elbírálására a Tnyvhr. 3. § (5) bekezdése értelmében a Központ rendelkezett hatáskörrel; a Központ elsőfokú határozata ellen, a Tny. 95. § (3) bekezdésére figyelemmel, törvény eltérő rendelkezése hiányában, nem fellebbezésnek, hanem közvetlenül a bírósághoz fordulásnak (kereseti kérelem benyújtásának) van helye.
[11] A bíróság annak figyelmen kívül hagyásával kötelezte az alperest az új eljárás lefolytatására, hogy a kivételes árvaellátás megállapítása, illetve az árvaellátás folyósítása iránti kérelmek elbírálása más-más szervek hatáskörébe tartoznak; továbbá a kivételes nyugellátás (árvaellátás) megállapításával kapcsolatos ügyekben a Központ egyfokú eljárásban eljáró nyugdíjbiztosítási igazgatási szerv.
[12] Az Alkotmánybíróság a 14/2018. (IX. 27.) AB határozatban (továbbiakban: ABh.) megállapította a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény 95/A. § (2) bekezdése alaptörvény-ellenességét, ezért azt megsemmisítette azzal, hogy a megsemmisített rendelkezés a folyamatban lévő ügyekben nem alkalmazható. Az AB határozat indokolása szerint "A kivételes árvaellátás kérelemre induló, bizonyos esetben hivatalból is megindítható hatósági eljárás eredményeként meghozott határozattal állapítható meg, amely döntés a közigazgatási perrendtartásról szóló 2017. évi I. törvény (a továbbiakban: Kp.) szerinti közigazgatási cselekménynek minősül, ezért közigazgatási per tárgya lehet. Az ellátás megállapítása vagy annak elutasítása az ügyfél megélhetésének befolyásolása okán alkotmányjogilag érdemi döntésnek minősül. A meghozott döntésekkel szemben közigazgatási úton jogorvoslatnak helye nincs, azokkal szemben közigazgatási per kezdeményezhető. Mindez összhangban van az Ákr., illetve a Kp. által bevezetett új jogorvoslati rendszerrel, melynek értelmében a határozattal szemben csak kivételesen van lehetőség fellebbezésre, ehelyett az általános jogorvoslati eszközzé a közigazgatási per vált, mely anyagi jogerőhatással ruházza fel a végleges, vagyis a közigazgatási szerv által már nem megváltoztatható közigazgatási határozatot. (...) A bírói felülvizsgálat semmisségre korlátozása valójában jogorvoslat nélkül hagyja a relatív eljárási szabálytalanságokat és az anyagi jogi hibákat. Mindez az Alaptörvény XXVIII. cikk (7) bekezdése szerinti jogorvoslathoz való jog, illetve a XXVIII. cikk (1) bekezdése szerinti tisztességes bírósági eljáráshoz való jogból együttesen levezetett azon követelmények jelentős korlátozását jelenti, melyek megkövetelik a jogorvoslat ténylegességét, érdemi jellegét.(...) A méltányosság az alkalmazandó főszabályhoz képest kedvezőbb jogalkalmazási döntést eredményez a címzettek számára. (…) A jogszabály által biztosított mérlegelési és méltányossági jogkör jogalkalmazói gyakorlása bírósági kontroll alatt áll [Kp. 85. § (5) bekezdés]. A jogszabályban meghatározott méltányossági szempontok téves értékelése megalapozhatja a jogszabálysértés megállapítását. Hasonlóképpen, ha a mérlegelési szempontok nem derülnek ki a határozatból, akkor a döntés megalapozottsága sem vizsgálható, ami szintén jogszabálysértő."
[13] Helytállóan hivatkozott az alperes arra, hogy a kivételes árvaellátás iránti elsőfokú bírósági per felperese nem a kiskorú gyermek édesanyja (jelen per felperese), hanem maga a kiskorú gyermek, akit a perben a törvényes képviselője, az édesanyja képvisel, az alperes is kk. H. I. A. kérelmezővel szemben hozta meg a felülvizsgálni kért határozatot.
[14] A Kp. 40. § (3) bekezdése értelmében, ha a közigazgatási ügy iratainak elektronikus továbbításához szükséges informatikai feltételek rendelkezésre állnak, a közigazgatási szerv elektronikus úton továbbítja és teszi hozzáférhetővé az ügy iratait a bíróság számára. Az alperes már védiratában jelezte, hogy informatikai feltételek hiányában nem áll módjában az ügy iratait elektronikusan hozzáférhetővé tenni. A bíróság felhívására az alperes - utalva a Kp. magyarázatában foglaltakra - előadta, hogy az ügy iratainak a digitalizációjához szükséges informatikai feltételek nem állnak az alperes rendelkezésére, ezért az ügy iratait elektronikus úton nem tudja a bíróság rendelkezésére bocsátani. A bíróság tévesen állapította meg, hogy az alperes védiratában előterjesztett védekezése "csak" formális, álláspontja alátámasztására alkalmatlan. A per tárgya a felperes méltányossági árvaellátás iránti kérelmének elbírálása ügyében hozott közigazgatási határozat jogszerűségének felülvizsgálata volt, amelyet a bíróság a rendelkezésre álló iratok alapján érdemében el tudott volna bírálni.
[15] A Tny. 64. § (1) bekezdése értelmében a nyugellátást (árvaellátást) írásban, kizárólag az e célra rendszeresített nyomtatványon vagy elektronikus űrlapon (a továbbiakban együtt: igénybejelentő lap) kell igényelni. A peradatok szerint a felperes kérelmét a "méltányossági nyugellátás megállapítására" rendszeresített kérelem-adatlap nyomtatványon nyújtotta be, amelyet az alperes - helyesen - annak tartalma szerint kivételes árvaellátás megállapítása iránti kérelemként bírálta el. A formanyomtatvány IV. pontjában kért adatokra figyelemmel a felperes a megfelelő nyomtatványon nyújtotta be igényét, a bíróság ezzel ellentétes megállapítása, illetve más című vagy tartalmú formanyomtatvány benyújtására vonatkozó alperesi tájékoztatási kötelezettség elmulasztására vonatkozó ítéleti megállapítása téves.
[16] A bíróság "tájékoztatása" szerint a Kp. 124. § (2) bekezdés c) pontja alátámasztásával egyszerűsített perben járt el. A Kúria rögzíti: a Kp. 124. § (2) bekezdése taxatíve felsorolja azokat az eljárásokat, amelyekben a bíróság - törvény eltérő rendelkezésének hiányában - egyszerűsített perben jár el. Így egyszerűsített eljárásnak van helye a hatósági igazolvánnyal, a hatósági bizonyítvánnyal, valamint - az ingatlan nyilvántartás kivételével - a hatósági nyilvántartás vezetésével kapcsolatos perben, a kizárólag a hatósági eljárás egyéb résztvevőjének keresete alapján indult perben, járulékos közigazgatási cselekménnyel kapcsolatos perben, a feloszlatás kivételével a gyülekezési joggal kapcsolatos perben. A bíróság akkor is alkalmazhatja az egyszerűsített per szabályait, ha a felperes ezt a keresetlevelében kéri és ezt az alperes a védiratában nem ellenzi. Az ügy egyszerűsített perben való elbírálásáról a bíróság ebben az esetben végzést hoz.
[17] A Kúria megállapította, hogy az egyszerűsített per elrendelésének Kp. 124. § (2) bekezdésében rögzített feltételei nem álltak fenn, a felperes által érvényesített igény nem minősül járulékos közigazgatási cselekménnyel kapcsolatos pernek [Kp. 124. § (2) bekezdés c) pont]. A bíróság téves jogi álláspontja folytán a Kp. 126. § (3) bekezdése alapján zárta ki az ítélet elleni fellebbezés lehetőségét. Az új eljárásban (felek erre irányuló kérelme hiányában nem egyszerűsített perben) a jogorvoslati kioktatást a Kp. 99. §-101. §-ai felhívásával kell teljesíteni.
[18] Mindezekre figyelemmel a Kúria a jogerős ítéletet a Kp. 121. § (1) bekezdése alkalmazásával hatályon kívül helyezte, a bíróságot új eljárás lefolytatására és új határozat hozatalára utasította.
[19] Az új eljárásban a felperes kereseti kéreleméről - a fentebb írtak figyelembevételével - érdemében kell döntenie.
[22] A felülvizsgálati eljárás illetékét a Tny. 81. §-a alapján a magyar állam viseli.
[23] A végzés elleni felülvizsgálat lehetőségét a Kp. 116. § d) pontja zárja ki.
[24] A Kúria a felülvizsgálati kérelmet tárgyaláson kívül bírálta el [Kp. 115. § (2) bekezdés és 114. § (1) bekezdés].