adozona.hu
BH 2012.3.77
BH 2012.3.77
Forgalomképtelen önkormányzati vagyontárgyat nem lehet térítésmentesen más tulajdonába adni, ezért termékértékesítésre nem kerülhet sor (1992. évi LXXIV. tv. 7. §).
- Kibocsátó(k):
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
Az elsőfokú adóhatóság a felperesnél 2002-2004. évekre valamennyi adóra és költségvetési támogatásra kiterjedően utólagos adóellenőrzést végzett. Ennek eredményeként a felperes terhére általános forgalmi adó adónemben 100 196 000 Ft adókülönbözetet, társasági adó adónemben 22 853 000 Ft adókülönbözetet állapított meg. Kötelezte továbbá a felperest 8 328 000 Ft adóbírság és 3 469 000 Ft késedelmi pótlék megfizetésére. Az adóhatóság három külön tényállás körében állapított meg adófizetési kötel...
A felülvizsgálati eljárásban nem érintett másik két tényállás szerint az S. Kft. által kiállított számlákban feltüntetett gazdasági események nem valósak, illetve az Ny. Kft.-vel kötött mezőgazdasági termelési és felvásárlási szerződés alapján utólagos árengedmény nyújtása nem volt jogszerű.
Az alperes határozatával az elsőfokú határozatot helybenhagyta. Az integrátori úthálózat fejlesztés-beruházással összefüggésben megállapította, hogy az utak jellege a beruházónál nem változott, az a helyi közút kategóriában maradt, így a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény (továbbiakban: Kkt.) 32. § (2) bekezdés alapján nem volt térítésmentes átadási kötelezettség. A felperes megszerezte a használati-kezelői jogot, de ezt nem lehet ellenértéknek tekinteni. A felperes úthasználati joga nem minősíthető vagyoni értékű jognak. Az ingyenes átadás az általános forgalmi adóról szóló 1992. évi LXXIV. törvény (továbbiakban: Áfa. tv.) 7. § (1) bekezdés a) pontja szerint termékértékesítésnek minősül, a (3) bekezdés e) pontja szerinti törvényi kötelezettség nem áll fenn.
A felperes keresetében az alperes határozatának felülvizsgálatát kérve kifejtette, hogy a beruházással összefüggésben tett adóhatósági megállapítások tévesek. A műtárgy forgalomképtelen, a helyi közutak végig önkormányzati tulajdonban maradtak, ezek soha nem voltak a felperes tulajdonában, ezért azokat értékesíteni sem tudta. Nem tartozhat más kategóriába az út területe és másba a pályaszerkezet. A beruházás közcélokat is szolgált, de vitathatatlanul szolgálta a felperes érdekeit is.
Az elsőfokú bíróság jogerős ítéletével az alperes határozatát az integrátori úthálózat fejlesztéssel kapcsolatos megállapításait az elsőfokú határozatra is kiterjedően hatályon kívül helyezte, azt meghaladóan a felperes keresetét elutasította. Ítéletének indokolásában kifejtette, az alperes is elismerte, hogy a közutak mindvégig az önkormányzat tulajdonában voltak és nem vitatta azok forgalomképtelenségét sem. Az átruházó tulajdonjog hiányában az Áfa. tv. 7. § (1) bekezdés a) pontjában szereplő térítésmentes átadás nem valósulhatott meg. Osztott tulajdonú termék a forgalomképtelen önkormányzati vagyontárgyon nem jöhetett létre, így azt nem lehetett sem térítésmentesen, sem térítés mellett érvényesen más tulajdonába átadni. Az utak soha nem voltak a felperes tulajdonában, így tulajdonosváltozással járó termékátadás sem történt. Az elsőfokú bíróság hivatkozott a BH 2009/175. számon közétett eseti döntésre, melyben a Legfelsőbb Bíróság egyértelműen rendelkezik arról, hogy forgalomképtelen ingatlanon nem jöhet létre osztott tulajdon.
Az elsőfokú bíróság az S. Kft. és az Ny. Kft.-vel kapcsolatos felperesi kereseti kérelmeket elutasította.
Az elsőfokú bíróság jogerős ítélete ellen az alperes nyújtott be felülvizsgálati kérelmet kérve annak megváltoztatását, és a felperes keresetének teljes körű elutasítását. Továbbra is fenntartotta, hogy a felperes jogszabályi kötelezettség nélkül, szabad akaratából döntött az ingyenes átadás mellett. A beruházás során létrejött és aktivált eszközt adta át. Az elsőfokú bíróság által hivatkozott eseti döntés nem alkalmazható, mivel jelen esetben a feleknek nem volt szándéka osztott tulajdon létrehozása. Ugyanakkor az eseti döntés is kifejti, hogy elszámolási jogviszony keletkezett a felek között. Az ingyenes átadásra figyelemmel az Áfa. tv. 7. § (1) bekezdése alapján termékértékesítés valósult meg.
A felperes felülvizsgálati ellenkérelmében a jogerős ítélet hatályában való fenntartását kérte azzal, hogy az alperes egybemossa a beruházás és termék fogalmakat. Beruházást nem lehet átadni, csak az annak alapján létrejött terméket. Mivel az utak tekintetében nem jött létre osztott tulajdon, így az a felperes tulajdonába nem került, ezáltal nem is volt mit átadni. Az adóhatóság nem vizsgálta az S. támogatási rendszert, annak lényegét és megvalósítási folyamatát.
A felülvizsgálati kérelem nem alapos.
A felperes az S. Kft. és az Ny. Kft.-vel kapcsolatos keresetet elutasító elsőfokú bírósági megállapításokat sem felülvizsgálati kérelemben, sem csatlakozó felülvizsgálati kérelemben nem vitatta, ezért ezeket a Legfelsőbb Bíróság sem vizsgálhatta felül. A Legfelsőbb Bíróság csak az integrátor úthálózat fejlesztésével kapcsolatos elsőfokú bírósági megállapításokat vizsgálhatta.
A Legfelsőbb Bíróság véleménye szerint az alperes a tényállás feltárásánál alapvető hibát követett el, amikor nem vizsgálta, és nem vette figyelembe, hogy milyen gazdasági háttér mellett került megvalósításra az úthálózat fejlesztése.
Az S. mozaikszó a program angol elnevezése kezdőbetűinek összeolvasásával keletkezett: Special Acession Programme for Agriculture and Rural Development, melyet magyarul úgy fordíthatunk, hogy egy különleges/speciális segélyprogram a mezőgazdaság és a vidékfejlesztés számára. A program nem más, mint az Európai Unió a csatlakozni kívánó közép- és kelet-európai országokban a mezőgazdaság és a vidékfejlesztés területén kezdeményezett, a csatlakozást előkészítő intézkedéseinek közösségi támogatása, az Európai Mezőgazdasági Orientációs és Garancia Alap (EMOGA) Orientációs részének az előfutára.
A program közvetlen célja az, hogy hozzájáruljon egy fenntartható és versenyképes agrárgazdaság kialakításához, valamint a vidék életképességének növeléséhez: a magyar agrárgazdaság versenyképességének javításával a mezőgazdasági termelésből adódó káros környezeti hatások csökkentésével, a vidéki térségek alkalmazkodóképességének növelésével, munkahelyteremtéssel, illetve munkahelyek megőrzése, megtartása révén. E program keretében megvalósított úthálózat-fejlesztés, a felperes üzleti érdekein kívül messzebbható következményekkel járt. A beruházás nemzetközi finanszírozására tekintettel a felperesnek annak megfelelően kellett eljárnia, a beruházást megvalósítania, és a felújított utakat az önkormányzatoknak vissza kellett adnia (nem tulajdonba adni), és az utak kezelőivé vált.
E körben a Legfelsőbb Bíróság megállapítása szerint az elsőfokú bíróság a tényállást a szükséges mértékben feltárta, és a jogszabályoknak megfelelő döntés hozott. Az Áfa. tv. 7. § (1) bekezdés a) pontja értelmében termékértékesítésnek minősül az is, ha az adóalany a terméket az adóalanyiságot eredményező gazdasági tevékenysége köréből kivonja, ideértve a más tulajdonába történő ellenérték nélküli átadást is, kivéve a (3) bekezdésben meghatározott eseteket feltéve, hogy a termék, illetve annak alkotórészeinek belföldi beszerzéséhez, importálásához (továbbiakban: együtt: beszerzés) kitermeléséhez, előállításához, feldolgozásához, átalakításához vagy felújításához kapcsolódó előzetesen felszámított adó egészben vagy részben levonható. Az Áfa. tv. 7. § (3) bekezdés e) pontja alapján nem minősül termékértékesítésnek a terméknek más tulajdonába történő ellenérték nélküli átadása, ha az ellenérték nélküli átadás kötelezettségét törvény írja elő.
A Kkt. 32. § (2) bekezdése előírja, hogyha az (1) bekezdésben megjelölt utak forgalmi jellege megváltozik, akkor az utak tulajdonosai az utak tulajdonjogának egymás javára térítés nélkül történő átadásáról, a változás ingatlan-nyilvántartáson való átvezetésére való alkalmas megállapodást kötnek. Ezen a jogszabályi kötelezettségen alapuló ingyenes átadás megfelelne az Áfa. tv. 7. § (3) bekezdés e) pontja szerinti kivételnek, amely nem minősíti ezen ügyleteket termékértékesítésnek.
A Legfelsőbb Bíróság megítélése szerint azonban a perben nem ezen jogszabályhelyek alapján kellett vizsgálni a felperes és az önkormányzatok megállapodását. Az elsőfokú bíróság helytállóan állapította meg, hogy a perbeli utak sem a beruházás megkezdését megelőzően, sem a beruházás közben, sem azt követően nem voltak a felperes tulajdonában, még részlegesen sem. A Kkt. 32. § (3) bekezdése kizárja, hogy más kategóriába, más tulajdonába tartozzon az út területe és másba a pálya szerkezete. Az utak az önkormányzatok tulajdonában voltak, a felperes a beruházások következtében sem szerezhetett tulajdonjogot a pályaszerkezetre. Ezzel kapcsolatban helytállóan utalt az elsőfokú bíróság az BH 2009/175. számú megjelent eseti döntésre, mely egyértelműen kimondja, hogy forgalomképtelen ingatlanon nem jöhet létre osztott tulajdon. Ez független attól, hogy a felek akarata osztott tulajdon létrejöttére irányul-e vagy sem. A perbeli esetben az önkormányzat tulajdonában álló utakon - mint forgalomképtelen ingatlanon - sem jöhetett létre osztott tulajdon az ingatlan, illetve a pályaszerkezet kapcsán.
Mivel a pályaszerkezet nem lehetett a felperes tulajdonában, így az Áfa. tv. 7. § (1) bekezdés a) pontja szerinti termékértékesítés sem valósulhatott meg, hiszen nem volt olyan termék a felperes tulajdonában, amelyet értékesíteni tudott volna az új tulajdonosnak.
A felperes helytállóan utalt felülvizsgálati ellenkérelmében arra, hogy nem lehet azonosítani a beruházás és az annak alapján létrejött termékfogalmakat. Magát a beruházást nem lehet átadni az új tulajdonosnak, hanem a beruházás folytán létrejött terméket lehet ingyenesen vagy ellenérték fejében átruházni. A perbeli esetben azonban nem volt olyan termék a felperes tulajdonában, amelyet az Áfa. tv. 7. § (1) bekezdés a) pontja szerinti termékértékesítéssel akár ingyenesen átruházhatott volna. Arra is helyesen utal a felperes, hogy az alperes nem vizsgálta érdemben az út megvalósulásának pályázati rendszerben történő jogszabályi hátterét és körülményeit. Ennek lényege, hogy az adózó által a SAPARD támogatással megkezdett útépítés bár valóban saját vállalkozás keretében valósult meg, de a felperes üzleti érdekein kívül a közérdeket is szolgálta. Az önkormányzatok maradtak az út tulajdonosai, és a beruházó adózó annak meghatározott ideig az üzemeltetője.
A fentiekre figyelemmel a Legfelsőbb Bíróság az elsőfokú bíróság ítéletének felülvizsgálati kérelemmel nem támadott részét nem érintette, a felülvizsgálati kérelemmel támadott részét a Pp. 275. § (3) bekezdése alapján hatályában fenntartotta.
(Legf. Bír. Kfv. I. 35.405/2010.)