AVI 2012.3.33

A jogbiztonság elveit sérti, ha a fél a törvényben írt határidő letelte után kéri az igazolvány adatainak a módosítását [1957. évi IV. tv. 52. § (3) bek.]

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Kibocsátó(k):
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

Az elsőfokú hatóság járőrei 2006. szeptember 25-én a r.-i határátkelőhelyen ellenőrizték a felperes tehergépjárműveit, amely Olaszországból Magyarországra szállított árut nemzetközi áruforgalomban. Megállapítást nyert, hogy a tehergépjármű vezetője által bemutatott nemzetközi árufuvarozási igazolvány érvényességi ideje 2006. február 23-án lejárt. Ezért az elsőfokú hatóság a felperesi fuvarozó vállalatot 50 000 Ft közigazgatási bírság megfizetésére kötelezte, melyet az alperes határozatával he...

AVI 2012.3.33 A jogbiztonság elveit sérti, ha a fél a törvényben írt határidő letelte után kéri az igazolvány adatainak a módosítását [1957. évi IV. tv. 52. § (3) bek.]
Az elsőfokú hatóság járőrei 2006. szeptember 25-én a r.-i határátkelőhelyen ellenőrizték a felperes tehergépjárműveit, amely Olaszországból Magyarországra szállított árut nemzetközi áruforgalomban. Megállapítást nyert, hogy a tehergépjármű vezetője által bemutatott nemzetközi árufuvarozási igazolvány érvényességi ideje 2006. február 23-án lejárt. Ezért az elsőfokú hatóság a felperesi fuvarozó vállalatot 50 000 Ft közigazgatási bírság megfizetésére kötelezte, melyet az alperes határozatával helybenhagyott.
A megyei bíróság ítéletével az alperes határozatát hatályon kívül helyezte, és az alperest új eljárásra kötelezte azzal, hogy közigazgatási bírság kiszabásának akkor lehet helye, ha az alperes meg tudja hivatkozni a hatósági igazolvány érvényességi idejét és annak az igazolványban való feltüntetését előíró jogszabályhelyet.
Az alperes a megismételt eljárásban hozott határozatával az elsőfokú határozatot ismét helybenhagyta. Hivatkozott a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény (továbbiakban: Kkt.) 20. § (1) bekezdés a) pontjára, a közúti járművezetők és a közúti közlekedési szakemberek képzésének és vizsgáztatásának részletes szabályairól szóló 24/2005. (IV. 21.) GKM rendelet (továbbiakban: GKM r.) 16. § b) pontjára, és a nemzeti közlekedési hatóság 55/1999. KFF. Szabályzatában (továbbiakban: Szabályzat) foglaltakra. Nemzetközi közúti áruszállítás csak olyan járművel végezhető, amelynek vezetője részére hatáskörrel és illetékességgel rendelkező közigazgatási szerv a nemzetközi árufuvarozói igazolványt kiadja, a felperes gépjárművezetője pedig ilyen igazolvánnyal nem rendelkezett.
A felperes keresetében arra hivatkozott, hogy a nemzetközi árufuvarozói igazolvány időkorlát nélkül érvényes, így a közigazgatási bírság kiszabása jogszabálysértő volt.
Az elsőfokú bíróság kijavított jogerős ítéletével az alperes határozatát az elsőfokú határozatra kiterjedően hatályon kívül helyezte. Ítéletének indokolásában kifejtette, hogy a GKM r. nem ad kellő felhatalmazást a vitatott igazolvány esetében az érvényességi idő hatóság által szabályozására. A Szabályzat jogszabálynak nem tekinthető, és nem felel meg a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény (továbbiakban: Ket.) 82. § (4) bekezdésének, 85. § (2) bekezdésének.
Összefoglalva megállapította, hogy az alperes határozatában nem tudott az ellenőrzés idején hatályos olyan jogszabályhelyet megjelölni, amely a vitatott igazolvány érvényességi idejét - mint hatósági igazolvány - kötelező tartalmát előírná.
A jogerős ítélet ellen az alperes nyújtott be felülvizsgálati kérelmet kérve annak hatályon kívül helyezését, és a felperes keresetének elutasítását. Hivatkozott arra, hogy az igazolvány kiállításakor (2001. február 23.) nem a GKM r., hanem még a közúti járművezetők képzéséről, vizsgáztatásáról és szakképesítéséről szóló 20/1992. (VII. 21.) KHVM rendelet (továbbiakban: KHVM r.) volt hatályban. Így az igazolvány érvényességi idejéhez sem a GKM r.-nek, sem az akkor még hatályba nem lépett Ket.-nek nincs jogi relevanciája.
A Szabályzat alapján a kiadott igazolványok a vizsga időpontjától számított 5 évig érvényesek.
A felperes ellenkérelmében a jogerős ítélet hatályában való fenntartását indítványozta.
A Legfelsőbb Bíróság a megyei bíróság ítéletét hatályon kívül helyezte, és a felperes keresetét elutasította.
Az alperes felülvizsgálati kérelmével kapcsolatban a Legfelsőbb Bíróság rámutat arra, hogy a közúti közlekedési szolgáltatásokról és a közúti járművek üzemben tartásáról szóló 89/1988. (XII. 20.) MT rendelet (továbbiakban: MT r.) 11. § (1) bekezdés b) pontja értelmében a közúti közlekedési szolgáltatás, továbbá a közúti áru- és személyszállítás keretében járművet az vezethet, aki az 1. számú mellékletben meghatározott tevékenységhez kapcsolódó képesítéssel rendelkezik. Az 1. számú melléklet A) rész II/2. pontja szerint nemzetközi forgalomban végzett közúti közlekedési szolgáltatásnál, árufuvarozásnál nemzetközi árufuvarozói szolgáltató képesítéssel kell rendelkezni. A nemzetközi árufuvarozó szolgáltató képesítés megszerzéséhez vizsgát kell tenni.
A vitatott igazolvány kiállításakor hatályos KHVM r. 22. § (1) bekezdése szerint az egyes közúti közlekedési tevékenységek végzéséhez szükséges, illetőleg a külön jogszabályban kötelezően előírt szakképesítés megszerzéséhez a KFF engedélye alapján szaktanfolyam szervezhető. A (6) bekezdés értelmében a vizsgák feltételeit és rendjét a KFF szabályzatban hirdeti meg. A vizsgát a KFF vagy az általa megbízott képző szerv (a továbbiakban: megbízott) szervezheti. A (8) bekezdés alapján pedig a szakképesítést igazoló okmányokat - a sikeres vizsgát tett jelöltek részére - a KFF adja ki, és tartja nyilván. A 27. § c) pontja alapján a KFF vezetője a külön jogszabályok és e rendelet alapján meghatározza a vizsgáztatás módszereit, feltételeit és az abban közreműködők feladatait.
A KHVM r. helyébe lépő GKM r. 33. § (1) bekezdése értelmében az egyes közúti közlekedési tevékenységek végzéséhez szükséges, illetőleg a külön jogszabályban meghatározott szakképesítés megszerzéséhez a KKF engedélye alapján szaktanfolyam szervezhető. A (8) bekezdés alapján a szakképesítést igazoló okmányokat - a sikeres vizsgát tett jelöltek részére - a KFF adja ki. A KFF vezetője a 16. § b) pontja felhatalmazása alapján szabályozza a vizsgáztatás módszereit, eljárási rendjét és ügyvitelét. A Legfelsőbb Bíróság megítélése szerint a felhívott jogszabályhelyek megteremtették azt a jogi lehetőséget, hogy a Szabályzatban meghatározásra kerüljön az igazolvány érvényességi határideje. Ezt egyébként az igazolvány kiállításakor sem a felperes, sem, a tehergépjármű vezetője sem kifogásolta, tudták, hogy 5 éves érvényességi időre kapta meg.
Az elsőfokú bíróság utalt a GKM r. 33/C. §-ra azzal, hogy a jogalkotó az alkotmányos jogi szabályozás hiányát felismerte. A Legfelsőbb Bíróság e körben sem osztja az elsőfokú bíróság véleményét.
A GKM r. módosításáról szóló 38/2007. (III. 28.) GKM rendelet 4. §-a a GKM r.-et kiegészítette a 33/A-33/G. §-sal. A 33/C. § (1) bek. bb) alpontja értelmében a 33/A. § a) pontjában meghatározott gépkocsivezető a C1, C1+E, C, C+E kategóriájú jármű esetében a közúti közlekedési szolgáltatásokról és a közúti járművek üzemben tartásáról szóló 89/1988. (XII. 20.) MT rendelet 1. mellékletének A. részében meghatározott nemzetközi árufuvarozói szolgáltató képesítés alapján kiadott igazolvány érvényességéig, de legfeljebb 2014. szeptember 10-éig - a közúton történő járművezetéshez - szakmai továbbképzési képesítés (a továbbiakban: továbbképzési képesítés) megszerzésére kötelezett.
E jogszabályhely helyes értelmezése az, hogy nem ez vezette be az igazolvány érvényességi idejét, az, mint jogi kategória már létezett, hiszen ennek leteltéig kell megszerezni a továbbképzési képesítést. Ez a szabály a módosított jogszabályhely hatálybalépését megelőzően megszerzett igazolványokra is vonatkozik, tehát azoknál is az igazolvány érvényességéig kell megszerezni a továbbképzési képesítést. Ebből következően korábban is volt érvényességi ideje az igazolványnak.
Az igazolvány kiállításakor hatályos, az államigazgatási eljárás általános szabályairól 1957. évi IV. törvény (továbbiakban: Áe.) 52. § (3) bekezdése alapján a hatósági igazolványt a bejegyzett adatok és jogok igazolására - az ellenkező bizonyításáig - mindenki köteles elfogadni, ezekre nézve az ügyfél más bizonyításra nem kötelezhető. Az alperes tehát jogszerűen járt el, amikor a hatósági igazolvány tartalmát vette figyelembe. Ugyanakkor a jogbiztonság elvét sértené, ha az Áe.</a>-ben, majd a Ket.-ben meghatározott határidők letelte után, a felperes 5 év után kérné a kiállított igazolvány adatainak módosítását, vagy figyelmen kívül hagyását.
A fentiekre figyelemmel a Legfelsőbb Bíróság az elsőfokú bíróság ítéletét a Pp. 275. § (4) bekezdés alapján, hatályon kívül helyezte, és a felperes keresetét elutasította.
(Legf. Bír. Kfv. I. 35.092/2009.)
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.