AVI 2009.7.74

A kellő körültekintés vizsgálata akkor jöhet szóba, ha a gazdasági kapcsolat létrejött a számlában szereplő felek között, de valamely, a számlakiállító oldalán felmerült alaki vagy tartalmi okból ütközne akadályba az adólevonási jog gyakorlása (1992. évi LXXIV. tv. 44. §)

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Kibocsátó(k):
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

Az elsőfokú adóhatóság 2001. január-november időszakra vonatkozóan általános forgalmi adónemben folytatott vizsgálatot a felperesnél, melynek alapján határozatával 73 770 000 Ft adókülönbözetet állapított meg. A T. Bt., valamint az A. Kft. által kibocsátott, és a felperes által befogadott számlákat nem fogadta el az adólevonás alapjául, mivel a felperes nem tudta hitelt érdemlően igazolni, hogy az adott munkákat a számlakibocsátók végezték el. A revízió vitatta továbbá egy személygépkocsi és ...

AVI 2009.7.74 A kellő körültekintés vizsgálata akkor jöhet szóba, ha a gazdasági kapcsolat létrejött a számlában szereplő felek között, de valamely, a számlakiállító oldalán felmerült alaki vagy tartalmi okból ütközne akadályba az adólevonási jog gyakorlása (1992. évi LXXIV. tv. 44. §)
Az elsőfokú adóhatóság 2001. január-november időszakra vonatkozóan általános forgalmi adónemben folytatott vizsgálatot a felperesnél, melynek alapján határozatával 73 770 000 Ft adókülönbözetet állapított meg. A T. Bt., valamint az A. Kft. által kibocsátott, és a felperes által befogadott számlákat nem fogadta el az adólevonás alapjául, mivel a felperes nem tudta hitelt érdemlően igazolni, hogy az adott munkákat a számlakibocsátók végezték el. A revízió vitatta továbbá egy személygépkocsi és egy 890391 vámtarifaszám alá tartozó vitorlás hajó vásárlásával kapcsolatos általános forgalmi adólevonás jogosságát is. Az alperes az elsőfokú határozatot helybenhagyta.
A megyei bíróság jogerős ítéletével az adóhatósági határozatok hatályon kívül helyezte; az elsőfokú adóhatóságot új eljárás lefolytatására kötelezte megállapítva, hogy a folyamatban lévő ügyben is alkalmazandó az általános forgalmi adóról szóló 1992. évi LXXIV. törvény (továbbiakban: Áfa tv.) 44. § (5) bekezdése alapján az adóhatóság nem vizsgálta a felperes magatartását. Az új adóhatósági eljárásban a bíróság által meghallgatott tanúk vallomásait is figyelembe kell venni. A jogerős ítélet megállapította, hogy a személygépkocsi vásárlásával kapcsolatos adóhatósági megállapítások a felperes keresettel nem támadta, a vitorlás hajó vásárlásával kapcsolatban az adóhatósági megállapítások helytállóak.
Az új eljárásban az elsőfokú hatóság eredménytelenül kísérelte meg a felperes ügyvezetőjének meghallgatását, értékelte a bíróság előtt meghallgatott tanúk vallomását, majd határozatával a felperes terhére 73 770 000 Ft adókülönbözetet állapított meg, 36 776 000 Ft adóbírságot és 28 842 000 Ft késedelmi pótlékot szabott ki. Mivel a felperes a jegyzőkönyvvel kapcsolatban észrevételt nem tett, a határozat részletes indokolást nem tartalmaz. Az alperes az elsőfokú határozatot másodfokú határozatával helybenhagyta. A gazdasági eseményre vonatkozó korábbi határozati megállapításokat megismételte, fenntartotta, illetve kiegészítette azzal, hogy a felperes a vizsgált ügyletek során nem járt elő körültekintéssel.
A felperes keresetében arra hivatkozott, hogy az adóhatóságok a tényállást nem tisztázták kellően, csak mechanikusan megismételték korábbi megállapításaikat, a bírósági ítéletben foglaltaknak nem tettek eleget. Az elsőfokú határozat indokolása nem volt mellőzhető, a felperes a szükséges elvárható körültekintéssel járt el, a munkálatok elvégzésének igazolására szakértői bizonyítást indítványozott.
A jogerős ítélet a felperes keresetét elutasította. Az Áfa tv. 32. § (1) bekezdésére, 35. §-ára és számvitelről szóló 2000. évi C. törvény (továbbiakban: Sztv.) 166. § (2) bekezdésére hivatkozással kifejtette, hogy egyrészt a gazdasági esemény létrejöttét, annak valódiságát próbálta tisztázni, másrészt kérdéseket intézett a tanúkhoz a felperes szerződéskor tanúsított magatartásával kapcsolatban. Ennek alapján megállapította, hogy a felperes a vállalkozási szerződésen kívül egyéb dokumentumot nem tudott felmutatni a munkálatok elvégzéséről, pedig kötelessége olyan dokumentumokkal rendelkezni, amelyek alapján kívülállók számára is megállapítható a könyvvitelben rögzített tételek valódisága. Az alvállalkozók részéről meghallgatott tanúk vallomása, valamint a dokumentumok hiánya is megerősítette, hogy a munkálatokat nem a T. Bt. és az A. Kft. végezte. Az Áfa tv. 2003. január 1-jétől hatályos 44. § (5) bekezdése szerint a számlában, az egyszerűsített számlában és a számlát helyettesítő okmányban feltüntetett adatok valódiságáért a kibocsátó felelős. A bizonylatban vevőként feltüntetett adóalany adózással kapcsolatos jogai nem sérülhetnek, ha az adóköteles tényállás kapcsán az a termékértékesítés, illetve szolgáltatásnyújtás körülményeit figyelembe véve kellő körültekintéssel járt el.
Az elsőfokú bíróság utalt arra, hogy a Legfelsőbb Bíróság több eseti döntésében rámutatott arra, hogy az adóalany a vállalkozói tevékenységet folytató adózó nevére, székhelyére, telephelyére vonatkozóan információkat szerezhet be az adóhatóságtól. A folyamatos gazdasági kapcsolatban is elvárható az üzleti partner felöli tájékozódás, azaz olyan információk beszerzése, amelyek jellegük, tartalmuk, formájuk alapján alkalmasak lehetnek a számla kibocsátójára vonatkozó aktuális adatok megismerésére, egy hiteltelen bizonylat kiszűrésére.
A felperessel kapcsolatban azt állapította meg az elsőfokú bíróság, hogy az ügyvezető - előadása szerint - csak telefonon tárgyalt az ismeretlen társaságokkal, majd az általuk kitűzött szerződéstervezetet aláírta. A munkák elvégzését nem ellenőrizte, nem folytatott le alaposabb vizsgálatot a szerződéskötés előtt, nem ellenőrizte, hogy alkalmasak-e a vállalt munka elvégzésére, illetve a munkát elvégezték-e, ha igen, milyen minőségben. A kibocsátott számlák nagyságrendjüknél fogva még fokozottabb körültekintést igényeltek volna, így a felperes esetében a kellő körültekintés hiánya állapítható meg.
Mivel az adóhatóság nem vitatta a munkálatok elvégzését, így szükségtelennek ítélte a szakértő kirendelésére vonatkozó felperesi indítványt, azt elutasította.
Az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény (továbbiakban: Art.) 129. § (2) bekezdésére figyelemmel elegendő volt a határozat indokolásában a jegyzőkönyv megfelelő pontjaira utalni, mivel a felperes jegyzőkönyvet átvette és arra észrevételt nem tett. Mivel az adóhatóságnak az új eljárása során a számlabefogadó magatartását kellett vizsgálnia és eleget tett, így a korábbi jogerős ítéletben foglalt előírásokat teljesítette.
A jogerős ítélet ellen a felperes nyújtott be felülvizsgálati kérelmet kérve annak hatályon kívül helyezését és az elsőfokú bíróság új eljárás lefolytatására utasítását. Az Art. 97. § (4)-(5)-6) bekezdéseiben foglaltakra figyelemmel a tényállást nem tisztázták megfelelően, a Pp. 163-164. §-aiban, 221. §-ában előírtak ellenére a felperes bizonyítási indítványainak a bíróság nem adott helyt. A felperesi bizonyítékokat és bizonyítási indítványokat egyoldalúan elutasította. A bíróság által elrendelt új eljárást az adóhatóság csak formálisan bonyolította le. A felperes kellő körültekintéssel járt el, ennek igazolására tett szakértői bizonyítási indítványát is elutasította a bíróság.
Az alperes a jogerős ítélet hatályában való fenntartását indítványozta.
A Legfelsőbb Bíróság a megyei bíróság 15. sorszámú ítéletét hatályában fenntartja.
Az Áfa tv. 32. § (1) bekezdés a) pontja értelmében az adóalanyt megilleti az a jog, hogy az általa fizetendő adó összegéből levonja azt az összeget, amelyet a részére teljesített termékértékesítés és szolgáltatásnyújtás során egy másik adóalany rá áthárított. Az Áfa tv. 35. § (1) bekezdése alapján az adólevonási jog kizárólag az előzetesen felszámított adó összegét hitelesen igazoló dokumentum birtokában gyakorolható. Az Sztv. 166. § (2) bekezdése szerint a számviteli bizonylatban alakilag és tartalmilag is hitelesnek, megbízhatónak és helytállónak kell lennie.
Ezen törvényhelyek alapján vizsgálták az adóhatóságok és az elsőfokú bíróság is, hogy a felperes által befogadott számlák vonatkozásában a felperest jogszerűen megillette-e az adólevonási jog, vagy sem. E körben az elsőfokú bíróság értékelte a bíróság által meghallgatott tanúkat, a közigazgatási okiratokat, illetve a felperesi okiratok hiányát. A bizonyítékok okszerű mérlegelésével helytállóan jutott arra a következtetésre, hogy a felperes nem tudta bizonyítani, hogy valós gazdasági kapcsolat állt fenn közte és a számlakibocsátók között, a munkálatokat tényleg a számlakibocsátók végezték el.
A munkálatok elkészültét az adóhatóság sohasem vitatta, így e körben szükségtelen lett volna szakértő kirendelése, mert az a kérdés, hogy a munkálatokat tényleges mely gazdasági társaság végezte el, nem szakkérdés. Ezért az elsőfokú bíróság helytállóan utasította el a szakértői bizonyításra tett felperesi indítványt. Szintén nem az igazságügyi szakértő kompetenciájába tartozik - az Áfa tv. 44. § (5) bekezdésére figyelemmel - a kellő körültekintés megállapíthatósága. Ez a tények és bizonyítékok mérlegelése alapján olyan jogkérdés, amelynek eldöntésére a bíróságnak van kompetenciája, nem szakértőnek. Így ezzel kapcsolatban is szükségtelen lett volna igazságügyi szakértő kirendelése.
A tényállás nem kellő felderítésével kapcsolatos felperesi hivatkozásra a Legfelsőbb Bíróság utal arra, hogy az adóhatóság megismételt eljárásban hozta meg határozatát. Az alapeljárásban is széles körű bizonyítási eljárást folytatott le a felperesnél, valamint megkísérelte az ellenőrzést lefolytatni a számlát kibocsátó gazdasági társaságoknál, de ez utóbbi nem vezetett eredményre. A megismételt eljárásban már nem volt szükség ilyen széles körű újabb bizonyítás eljárás lefolytatására, hiszen rendelkezésre állt a korábbi adóigazgatási eljárás ténybeli megállapítása, illetve bizonyítéka, valamint a korábbi jogerős bírósági eljárásban tett tanúvallomásokat is értékelni tudta. Mindezeket figyelembe véve a megismételt eljárásban az adóhatóságok az Art. 97. § (4) bekezdésében foglalt tényállás tisztázási kötelezettségüknek teljes mértékben eleget tettek. Figyelembe vették mindazokat a tényeket és bizonyítékokat, illetve azok hiányát, amelyek az ügyben felmerültek.
A felperes felülvizsgálati kérelmében az elsőfokú bíróság bizonyítási eljárását, illetve a bizonyítékok mérlegelését is támadta. E körben a Legfelsőbb Bíróság egységes ítélkezési gyakorlatot folytat, melynek értelmében a felülvizsgálati eljárásban - annak rendkívüli perorvoslati jellegét is figyelembe véve - a tényállás módosítására, a bizonyítékok újraértékelésére, felülmérlegelésére általában nincs lehetőség. Erre csak akkor van mód, ha a jogerős ítéletet hozó bíróság tényállást nem állapított meg, vagy tényállása hiányos, vagy iratellenes megállapításokat tartalmaz, illetve a bizonyítékokat kirívóan okszerűtlenül mérlegelte. A Legfelsőbb Bíróság megítélése szerint azonban az elsőfokú bíróság mindezen hibáktól mentesen állapította meg a tényállást és a bizonyítékok mérlegelése körében sem állapítható meg kirívóan okszerűtlen mérlegelés.
Az Áfa tv. 44. § (5) bekezdésével kapcsolatban a Legfelsőbb Bíróság rámutat arra, hogy a kellő körültekintés vizsgálata alapvetően csak akkor jöhet szóba, ha a gazdasági kapcsolat ténylegesen megvalósult a számlában szereplő felek között, de valamely egyéb, a számlakiállító oldalán felmerült alaki, vagy tartalmi okból ütközne akadályba a számlabefogadó adólevonási jogának gyakorlása. A perbeli esetben azonban az alperesi határozat és az elsőfokú bíróság ítélete is arra a jogkövetkeztetésre jutott, hogy a gazdasági kapcsolat nem állt fenn a számlában szereplő felek között. A munkálatok elkészültek, de azokat nem a számlát kiállító gazdasági társaságok végezték. Ilyen nem létező gazdasági kapcsolat esetén a számlabefogadó kellő körültekintéssel történő eljárása nem állapítható meg.
Mindezekre figyelemmel a Legfelsőbb Bíróság a jogerős ítéletet a Pp. 275. § (3) bekezdése alapján hatályában fenntartotta. (Legf. Bír. Kfv. I. 35.362/2006.)
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.