adozona.hu
EH 2009.2000
EH 2009.2000
A közös jogvédő szervezetek egymás közti számlázási gyakorlata közvetített szolgáltatás [1992. évi LXXIV. tv. 8. §].
- Kibocsátó(k):
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
Az elsőfokú adóhatóság 2000-2004 évekre vonatkozóan - a 2002. január-március közötti időszakra eső általános forgalmi adó kivételével - az összes adóra és költségvetési támogatásra kiterjedő, bevallások utólagos vizsgálatára irányuló ellenőrzést folytatott le a felperesnél. Ennek eredményeként határozatával a felperes terhére 2003 év április, július, augusztus és szeptember hónapokra összesen 228 000 024 Ft adóhiánynak minősülő általános forgalmi adókülönbözetet állapított meg, amely után 114...
A felperes fellebbezése folytán eljárt alperes a határozatával az elsőfokú határozatot helybenhagyta. Kiemelte, hogy a felperes a 2000. augusztus 7-én és 2003. november 20-án kelt állásfoglalás, illetve a vele szemben 2002. I. negyedévvel kapcsolatos adóellenőrzés kapcsán tudomással bírhatott a közvetített szolgáltatás kapcsán a helyes számlázási módról. Így a felperes alaptalanul hivatkozott az általános forgalmi adóról szóló 1992. évi LXXIV. törvény (továbbiakban: Áfa. tv.) 45. § (5) bekezdésére, az adóbírság és késedelmi pótlék kapcsán az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény (továbbiakban: Art.) 165. § (3) és 171. § (1) bekezdésére. A felperesnek 3 év állt rendelkezésére, hogy a számlák helyesbítéséről gondoskodjon.
A felperes keresetében az alperesi határozat hatályon kívül helyezését kérte.
Az elsőfokú bíróság jogerős ítéletével a felperes keresetét elutasította. A perbeli jogvita alapját képező szolgáltatással kapcsolatban hivatkozott az Áfa. tv. 8. § (4) és (5) bekezdéseire, valamint a szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény (továbbiakban Szjt.) 20. és 28. §-aira. Rögzítette, hogy a rendelkezésére álló iratok alapján a felperes 1997-től több alkalommal kért és kapott tájékoztatást ezen tevékenység általános forgalmi adóvonzata tekintetében.
Az Áfa. tv. 32. § (1) bekezdés a) pontjára, 35. § (1) bekezdés a) pontjára, 43. § (4) bekezdésére és a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény (továbbiakban Sztv.) 165. és 166. §-aira hivatkozással megállapította, hogy a perbeli számlák az előzetesen felszámított adó összegét hitelesen igazoló dokumentumnak nem tekinthetők. Nem a valós gazdasági esemény szerinti 12%-os adómértéket tartalmazták, így a felperes jogszerűen adólevonási jogot nem is gyakorolhatott.
Megállapította, hogy a felperes alaptalanul hivatkozott az Áfa. tv. 44. § (5) bekezdésére, mivel esetében a kellő körültekintés nem volt megállapítható.
Az adóhatóság nem sértette meg az Art. 130. §-át sem, mivel a felperesi beavatkozónál lefolytatott adóhatósági ellenőrzések egyike sem érintette a perbeli időszak adóbevallását. A 2002. I. negyedévével kapcsolatban az adóhatósági ellenőrzés külön kiemelte, hogy a felperesi beavatkozó kimenő számláin az áfa-tartalmat helytelenül tüntette fel.
Az adóbírsággal kapcsolatban utalt az Art. 170. § (1) bekezdésére, 171. § (1) bekezdésére, a késedelmi pótlékkal kapcsolatban az Art. 165. § (3) bekezdésére. E jogkövetkezmények tekintetében az Art. mérlegelési jogkört biztosít az adóhatóságnak. A Pp. 339/B. §-a szerint a mérlegelési jogkörben hozott közigazgatási határozat akkor tekintendő jogszerűnek, ha a közigazgatási szerv a tényállást kellő mértékben feltárta, az eljárási jogszabályokat betartotta, a mérlegelés szempontjai megállapíthatók és a határozat indokolásából a bizonyítékok mérlegelésének okszerűsége kitűnik. Az elsőfokú bíróság megállapítása szerint az alperes határozata e követelményeknek maradéktalanul megfelelt.
A felperesi beavatkozó kifogásával szemben kifejtette az elsőfokú bíróság, hogy a perbeli esetben a felperes volt az adózó, a felperes költségvetési kapcsolatait ellenőrizte az adóhatóság. A perbeli ügyben a felperesi beavatkozó nem volt adózó, rá vonatkozóan az elsőfokú határozat rendelkezést nem tartalmaz, ennél fogva jogorvoslati joga sem sérülhetett.
A jogerős ítélet ellen a felperes nyújtott be felülvizsgálati kérelmet kérve annak hatályon kívül helyezését, és a keresetnek történő helyt adást. Kifogásolta, hogy sem az alperes, sem a bíróság nem gyakorolt méltányosságot. A késedelmi pótlék kiszabása jogszabálysértő volt, az nem objektív szankció. A költségvetést kár nem érte, a helytelen számlázásról 2003. november 20-án értesülhettek a felek. A bizalomvédelem elve alapján a felperes bízhatott a befogadott számlák helyességében. A felperes az Áfa. tv. 44. § (5) bekezdése alapján jogosult volt az áthárított adó levonására, annak megtagadása ellentétes az Európai Bíróság gyakorlatával. Az alperes megsértette az Art. 130. §-át, a rendeltetésszerű joggyakorlás elvét, jogszerűtlen volt a F. és a MSZSZ-EI kizárása az eljárásból.
Az alperes a tárgyaláson előadott ellenkérelmében a jogerős ítélet hatályában való fenntartását indítványozta.
A felperesi beavatkozó felülvizsgálati eljárásban nem nyilatkozott.
A felülvizsgálati kérelem nem alapos.
A Legfelsőbb Bíróság elsődlegesen arra utal, hogy a felperes felülvizsgálati kérelmében nem vitatta a perbeli gazdasági események közvetített szolgáltatás jellegét és azt sem, hogy ennek alapján a vitatott számlákban a jogszabályoknak nem megfelelő áfa-kulcs került feltüntetésre, ezért e körben sem vizsgálódott.
Az Áfa. tv. 32. § (1) bekezdés a) pontja, 35. § (1) bekezdés a) pontja és az Sztv. 166. § (2) bekezdése értelmében csak a tartalmilag és formailag hiteles számla alapján gyakorolható az adózó általános forgalmi adólevonási joga. A perbeli esetben azonban a vitatott számlák nem megfelelő áfa-kulcsot tartalmaztak, így azokra jogszerűen általános forgalmi adólevonási jogosultságot nem lehetett alapítani. A bizalomvédelem elve, illetve az áthárított adó levonásával kapcsolatban a felperes alaptalanul hivatkozott a Tanács hatodik irányelvére, illetve az Európai Közösségek Bírósága joggyakorlatára.
Ezzel kapcsolatban a Legfelsőbb Bíróság utal arra, hogy a perbeli adóellenőrzési időszak Magyarország uniós csatlakozását megelőző időszakra vonatkozott. Az Európai Közösség Bírósága a C-261/05. végzésében kifejtette, hogy nem rendelkezik hatáskörrel az új tagállamnak az Európai Unióhoz történt csatlakozását megelőző időszakára vonatkozóan. Erre figyelemmel a Legfelsőbb Bíróság sem alkalmazhatta a perbeli ügyben a Tanács hatodik irányelvének rendelkezéseit, illetve nem vehette figyelembe az Európai Közösségek Bíróságának joggyakorlatát.
A felperes hivatkozásával szemben a Legfelsőbb Bíróság is megállapította, hogy sem az alperes, sem az elsőfokú bíróság nem lett volna köteles méltányosságot gyakorolni. A méltányosság gyakorlása egyébként sem kötelezettség, csak lehetőség. A felperes kellő körültekintése, illetőleg a méltányosság gyakorlása két aspektusból is felmerült a perben. Egyrészt az Áfa. tv. 44. § (5) bekezdése kapcsán, az áfa levonhatósága körében, másrészt az Art. 171. § (1) bekezdése szerinti adóbírság mérséklése és a 165. § (3) bekezdése esetén a pótlékfizetés kezdő napjának megállapítása körében.
Az elsőfokú bíróság részletesen vizsgálta a Pp. 339/B. §-a értelmében az alperes méltányossági jogkör gyakorlása körében megvalósított magatartását, illetve, hogy ezt határozatában miként indokolta. Az elsőfokú bíróság is részletesen ismertette, a felperes mikor, milyen módon értesülhetett arról, hogy az általa befogadott számlák áfa-tartalma az adóhatóság megítélése szerint nem felelnek meg a jogszabálynak. A felperes e körben iratellenesen hivatkozott arra, hogy csak a 2003. november 20-án kelt tájékoztató alapján szerzett erről tudomást. Ennek ellentmond egyrészt a 2000. augusztus 7-én kiadott APEH állásfoglalás, illetve az a körülmény, hogy a 2002. I. negyedévével kapcsolatban a felperessel szemben lefolytatott adóellenőrzés kapcsán is tudomással bírhatott erről a körülményről.
A felperesnek 3 év állt rendelkezésére, hogy a számlakibocsátóknál eljárjon a számlák kijavítása érdekében. A felperes azonban ezen időszak alatt nem tett semmit, így kellő körültekintésre és kivételes méltánylást érdemlő körülményre alappal nem hivatkozhat.
A késedelmi pótlék vitatásával kapcsolatban a Legfelsőbb Bíróság még utal arra is, hogy az Art. 165. § (1) bekezdésére figyelemmel késedelmi pótlékot kell fizetni, vagyis nem az adóhatóság megítélésétől függ a késedelmi pótlék megállapítása, azt kötelező kiszabni, ebben az értelemben objektív jellegű szankció.
Az Art. 130. §-ával kapcsolatban is részletes tényállást és indokolást tartalmaz az elsőfokú bíróság ítélete. A perbeli időszakot a felperesi beavatkozónál az adóhatóság nem vizsgálta, így az Art. 130. §-ának alkalmazása fel sem merülhet. Más időszakra éppen azt állapította meg az adóhatóság a felperesi beavatkozónál, hogy az általa kiállított számlákon feltüntetett áfa-tartalom nem helytálló. Ezzel kapcsolatban a felperes tévesen hivatkozott arra, hogy az alperes megsértette a rendeltetésszerű joggyakorlást, hiszen az adóhatóság kifejezetten rögzítette a felperesi beavatkozó esetében, hogy kibocsátott számlái korrekcióra szorulnak.
A perbeli jogvita tárgya a felperesi adózónál lefolytatott adóhatósági ellenőrzés, illetve az annak alapján meghozott jogerős alperesi határozat jogszerűsége volt. Ez az ellenőrzés a felperesi adózóval szemben folyt le, a felperesi adózóra vonatkozóan állapított meg kötelezettségeket. A F. és a M. nem voltak ezen adóhatósági ellenőrzésben ellenőrzés alá vont adózók, így jogorvoslati jogaik sem sérülhettek.
A fentiekre figyelemmel a Legfelsőbb Bíróság az elsőfokú bíróság ítéletét a Pp. 275. § (3) bekezdése alapján hatályában fenntartotta.
(Legf. Bír. Kfv. I. 35.146/2008.)