adozona.hu
BH 2009.12.368
BH 2009.12.368
A létesítményre vonatkozó jogszabály figyelmen kívül hagyása - a megtérítési kötelezettség fennállása szempontjából - az elvárható magatartás tanúsításának elmulasztását valósítja meg [Ebtv. 68. §, Ptk. 339. § (1) bekezdés].
- Kibocsátó(k):
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
H.-né H. E. biztosított 2007. április 16. napján T.-ről vonattal utazott b.-i munkahelyére. A vonat 6 óra 10 perckor érkezett az R. Állomás 3. vágányára, ahol kb. 70 cm magasról kellett a vonatról lelépnie, annak utolsó lépcsőfokáról a különböző méretű, apró kövekkel borított peronra. H.-né H. E. jobb bokája a talajra érkezéskor kibicsaklott, amelynek következtében külboka szalagszakadását szenvedte el, ami keresőképtelen állományt okozott.
A bekövetkezett sérülés miatti egészségbiztosítási ...
A bekövetkezett sérülés miatti egészségbiztosítási ellátási költség, összesen 118 003 forint megtérítésére kötelezte fizetési meghagyásával az Egészségbiztosítási Pénztár C.-i Kihelyezett Általános Főosztálya a felperest a Ptk. 339. § és a kötelező egészségbiztosítási ellátásokról szóló 1997. évi LXXXIII. törvény (Ebtv.) 68. §-a alapján. A felelősség azért áll fenn - az egészségbiztosítási pénztár álláspontja szerint -, mert a felperes az állomás üzembentartója, és kötelezettsége volt gondoskodni az utasoknak a vonatról történő biztonságos leszállás feltételei kialakításáról, megfelelő műszaki állapotú peronok kiépítéséről, amely kötelezettségének nem tett eleget.
A fizetési meghagyást a kötelezett keresettel támadta meg a munkaügyi bíróság előtt, és hivatkozva a 103/2003. (XII. 27.) GKM rendelet (továbbiakban: GKM rend.) 5.2.5. pontjában írtakra, állította, hogy a baleset helyszínén magas peron kiépítése nem volt kötelező.
Az alperes a kereset elutasítását kérte, fenntartva a fizetési meghagyásban írt ténybeli és jogi indokait.
A munkaügyi bíróság ítéletével a fizetési meghagyást hatályon kívül helyezte és az alperest a felperes javára perköltség fizetésére kötelezte.
Ítéletének indokolásában a munkaügyi bíróság idézte az Ebtv. 68. §-ában és a Ptk. 339. § (1) bekezdésében írt rendelkezést és megállapította, hogy H.-né H. E. a baleset napját megelőzően már hosszabb ideje vonattal közlekedett, mindig R. állomáson szállt le, ahol a baleset napján a vonat a 2-3. vágány mellé érkezett és ott magas peron ekkor még nem volt kiépítve, a többi vágány mellett azonban már magas peronok kialakítása megtörtént. A leszállás ezen vágányok mellett mindig nehézkesebb, mint a többi peronnál és mindezzel a sérült tisztában is volt, éppen ezért kapaszkodott és lehetségesnek tartotta tanúvallomása során, hogy nem nézett a lába elé, amikor a peronra lépett és a lába kibicsaklott. A területet jól ismerte, éppen ezért a leszállás biztonságának javítása érdekében mindig stabil, alacsony sarkú cipőt viselt. A munkaügyi bíróság megállapította azt is, hogy a felperes a gazdasági lehetőségeit figyelembe véve a peronokon megvalósuló forgalom nagyságát is szem előtt tartva, R. állomáson is elkezdte a peronoknak - amelyek egyébként a szabványoknak megfelelőek voltak - az átépítését a biztonság növelése érdekében, magasabb peronok kialakítását hajtotta végre. A felperes azonban úgy járt el, ahogy az az adott helyzetben általában elvárható, mert egyrészt a gazdasági lehetőségének figyelembevételével, másrészt az állomások személyi forgalmának szem előtt tartása mellett 2002-től folyamatosan és tervszerűen arra törekedett, hogy az egyébkénti szabványoknak megfelelő peronokat egy magasabb biztonsági szintet jelentő kiépítési megoldással váltsa fel.
Mindezekre figyelemmel a munkaügyi bíróság megállapította, hogy a felperes nem sértette meg a Ptk. 339. § (1) bekezdésében írt rendelkezéseket, ezért megtérítési kötelezettsége sem áll fenn.
A munkaügyi bíróság ítélete ellen az alperes felülvizsgálati kérelmet terjesztett elő a Pp. 270. § (2) bekezdésére, jogszabálysértésre hivatkozással, mert megsértette a munkaügyi bíróság a Pp. 206. § (1) bekezdését azzal, hogy a bizonyítékokat nem megfelelően értékelte és azokból helytelen jogi következtetést vont le. Az alperes felülvizsgálati kérelmében állította, hogy a baleset időpontjában a peron olyan állapotban volt, amely nem felelt meg az akkori jogszabályi rendelkezéseknek sem. Utalt a GKM rendelet 1.11.1 alpontjára, amely szerint a peronok magasságát a balesetvédelmi szempontok figyelembevételével kell megszabni. Hivatkozott arra is, hogy e jogszabály alapján a peronok burkolatának szilárd és pormentes állapotúnak kellett volna lennie. Hivatkozott a BH 2006/10. számú jogesetben foglalt legfelsőbb bírósági álláspontra is, és arra, hogy a szabványt kiegészítő, pótló magatartás elmaradása a felperesi kártérítési felelősséget megalapozza, ha megfelelő védelem eléréséhez a szabványok, műszaki előírások betartása nem elegendő, azon felül többlet szükséges, olyan többlet, amely alkalmas az előforduló baleseti helyzetek csökkentésére. Az alperes megítélése szerint a vágányépítési szabványtól eltérő kérdés a biztonságos utas közlekedés követelménye. Az, hogy a felperes a sérülést követően magas peront épített ki, azt mutatja, hogy ő maga is elismerte annak szükségességét és a biztonságot ily módon növelte. Ezen indokokra figyelemmel az alperes a Pp. 275. § (4) bekezdése alapján a munkaügyi bíróság ítéletének hatályon kívül helyezését és a felperes keresetének elutasítását kérte.
A felperes felülvizsgálati ellenkérelmében a munkaügyi bíróság ítéletének hatályban tartását kérte azzal, hogy a hivatkozott GKM rendelet 4. számú mellékletének B. részében található 1.1.1. pontra, amely az "állomástervezés" címet viseli, ezért nem a már meglévő, hanem a tervezés során majd létesítendő állomások kiépítésének feltételeit határozza meg. Téves az alperes hivatkozása a Legfelsőbb Bíróság eseti döntésére is, hiszen eltérő jogesetre vonatkozik. A felperes állította, hogy a perbeli vasútállomás 3. számú vágánya melletti peron alkalmas volt a perbeli időben az utasok le- és felszállására, a felperes a későbbiekben - anyagi lehetőségeinek figyelembevételével - gondoskodott a még korszerűbb, még nagyobb biztonságot jelentő szilárd burkolatú peron kialakításáról, vagyis úgy járt el, ahogy az az adott helyzetben általában tőle elvárható volt, ekként megtérítési kötelezettsége sem áll fenn.
A felülvizsgálati kérelem alapos.
Az Ebtv. 68. § (1) bekezdése úgy rendelkezik, hogy aki az egészségbiztosítási ellátásra jogosult betegségéért, keresőképtelenségéért, munkaképtelenségéért vagy haláláért felelős, köteles az emiatt nyújtott egészségbiztosítási ellátást megtéríteni. A megtérítési kötelezettség olyan mértékben áll fenn, amilyen mértékben a felelősség megállapítható. A (2) bekezdés pedig kimondja, hogy a felelősség megállapítására - ha jogszabály kivételt nem tesz - a Polgári Törvénykönyvnek a szerződésen kívül okozott károkért fennálló felelősségre vonatkozó szabályait kell megfelelően alkalmazni.
A Ptk. 339. § (1) bekezdése szerint aki másnak jogellenesen kárt okoz, köteles azt megtéríteni. Mentesül a felelősség alól, ha bizonyítja, hogy úgy járt el, ahogy az az adott helyzetben általában elvárható.
A jogvita elbírálásakor a munkaügyi bíróságnak a tényállás pontos felderítését követően abban a kérdésben kellett állást foglalnia, hogy milyen mértékű volt a felperes felelőssége a bekövetkezett balesetben, fennáll-e felelőssége, mi volt az elvárható magatartás az adott helyzetben, és a felperes ennek megfelelően járt-e el.
Az Országos Közforgalmú Vasutak Pályatervezési Szabályzatának 5.2 pontja szerint a személyvonati fogadó és indító vágány mellé peront kell tervezni. Ugyanezen szabályzat 5.2.4. pontja kimondja, hogy szilárd burkolat szükséges minden olyan peronra, amely 80 km/h nagyobb sebességre alkalmas vágány mellett van, vagy ahol a napi utasforgalom 500 főnél nagyobb, vagy ahol motoros targonca is közlekedik. Ezzel kapcsolatban a felperes az eljárás során nem bizonyította, hogy 80 km/h sebesség alatti vágány mellett volt a baleset helyszíne, vagyis a leszállóhely, és azt sem, hogy 500 főnél kisebb volt az utasforgalom - ez utóbbit csak állította. Az 5.1. pont alatti táblázat a peronszegélyek méreteit tartalmazza, ami szerint a peron a sínkoronával azonos magasságú is lehet, ez az ún. alacsony peron, a 0,60 cm azonban a legnagyobb magasság. Ugyanakkor a GKM rendelet 1.1.11.1 pontja kifejezetten előírja, hogy a peron magasságát a közlekedő járművek padlószintje, illetve a fellépést lehetővé tevő lépcső magassága szerint kell megszabni úgy, hogy a peronok burkolata szilárd és pormentes legyen. Mindez a GKM rendelet 4. számú mellékletének B. részében található, amelynek címe Hagyományos vasúti rendszer strukturális alrendszere, az 1. alpont az infrastruktúrára vonatkozik, és általánosságban kimondja, hogy ez a fejezet a vasúti pályák és műtárgyak tervezésére, építésére, fenntartására, felügyeletére vonatkozó alapvető előírásokat, továbbá azok főbb műszaki jellemzőinek a járművek futásbiztonsága és az elvárható utazási komfort érdekében betartandó értékhatárait és azok meghatározási módját tartalmazza. Az, hogy ezen kifejezett előírás a peron burkolatára, illetve a fellépés lépcső magassági és peron magassági szint különbségére vonatkozóan csak a jövőre nézve, az állomástervezés szintjén tartalmazna előírásokat, a GKM rendelet megfogalmazásából, előírásaiból nem következik.
A felperes a fent idézett előírásoknak egyáltalán nem tett eleget, a vonatról való leszállóhely kialakítása balesetveszélyes volt, hiszen tény, hogy a peronon nem volt szilárd burkolat, sőt a talaj különböző méretű kövekből állt, és rendkívül magas volt a lelépési távolság, igen nagyot kellett lépni a lépcső és a talajszínt között. Mindezt alátámasztja az is, hogy a felperes utóbb ezen balesetveszélyes állapot megszüntetése érdekében emelt a talajszínt, illetve a peron magasságán és szilárd burkolatot készített.
Mindezen tények kiemelésével kapcsolatosan a Legfelsőbb Bíróság megállapította, hogy a munkaügyi bíróság nem mérlegelte megfelelően a rendelkezésre álló bizonyítékokat és ezért a per adataiból téves jogi következtetésre jutott, amiért a döntése jogszabálysértő.
A Pp. 270. § (1) bekezdése értelmében a Legfelsőbb Bíróságtól jogszabálysértésre alapítottan van mód a jogerős ítélet felülvizsgálatát kérni. Anyagi jogi és eljárásjogi szabályok megsértése egyaránt alapot adhat a felülvizsgálati kérelem előterjesztésére. A Legfelsőbb Bíróság több eseti döntésében is rámutatott arra, hogy a bizonyítékok mérlegelésén alapuló ítélet csak akkor támadható felülvizsgálattal eredményesen, ha a tényállást iratellenesen állapították meg, vagy a mérlegelés logikátlan, okszerűtlen.
A jelen perben a Legfelsőbb Bíróság megállapította, hogy a munkaügyi bíróság figyelmen kívül hagyta a fent idézett GKM rendeletben foglaltakat és azt, hogy azokat a felperes a tanúvallomásból megállapíthatóan nem tartotta be, illetve azt maga sem vitatta, hogy a peron olyan állapotú volt, ahogy azt a sérült tanú előadta. Csupán arra hivatkozott, hogy ez a kiépített peron a szabványnak megfelelő volt. A Legfelsőbb Bíróság ezzel szemben a fenti indokok szerint azt állapította meg, hogy a felperes a peron kialakítása során nem tartotta be a GKM rendeletben írtakat, ezért nem úgy járt el, ahogy az az adott helyzetben általában elvárható, ezért a Ptk. 339. § (1) bekezdése, illetve az Ebtv. 68. §-a alapján a megtérítési kötelezettsége fennáll.
Mindezen indokokra figyelemmel a Legfelsőbb Bíróság a munkaügyi bíróság ítéletét a Pp. 275. § (4) bekezdése alapján hatályon kívül helyezte és a felperes keresetét elutasította.
(Legf. Bír. Mfv. III. 10.218/2009.)