adozona.hu
AVI 2004.8.92
AVI 2004.8.92
A fizetendő általános forgalmi adó összegét a más javára nyújtott szolgáltatás esetén a beszerzési ár alapján kell meghatározni (1992. évi LXXIV. tv. 8., 22. §)
- Kibocsátó(k):
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
A felperesnél az adóhatóság 1997-1998-as évekre átfogó ellenőrzést tartott, amelynek során különböző adónemekben tett megállapításokat. A vizsgálat eredményeképpen meghozott elsőfokú határozat a felperes terhére 2 208 000 Ft adóhiányt, javára 58 000 Ft-ot állapított meg, és a megállapított adóhiány után 80 000 Ft bírság és 166 000 Ft késedelmi pótlékfizetési kötelezettségről rendelkezett. A fellebbezés folytán eljáró alperes határozatával annyiban változtatta meg az elsőfokú határozatot, hogy...
A peres eljárásban is vitatott adóhatósági megállapítás a következő volt. A felperes a vidéki dolgozói számára a munkába járáshoz havi utazási bérleteket vásárolt a K. V. Rt.-től és az M. Rt.-től. A közlekedési vállalat által az utazási bérletekért a felperes felé számlázott összeg általános forgalmi adó tartalmát a felperes előzetesen felszámított forgalmi adóként levonásba helyezte, mellyel szemben csak a dolgozói térítés összegének általános forgalmi adó tartalmát vallotta be fizetendő általános forgalmi adóként. Az adóhatóság emiatt a felperes terhére 1997-1998-as évekre általános forgalmi adó különbözetet írt elő, ezzel egyidejűleg a felperes 1997. évi adózás előtti eredményét felemelte, az 1998. évi adózás előtti eredményt pedig csökkentette. A felperes adólevonási jogát az adóhatóság nem vitatta. Az adóhatóság határozatát az általános forgalmi adóról szóló többször módosított 1992. évi LXXIV. törvény (a továbbiakban: Áfa. tv.) 8. § (1) bekezdése, 13. § (1) bekezdés 13. pontja, 22. § (1) és (6) bekezdés a), b), c) pontjára alapította, valamint APEH Iránymutatásra is hivatkozott.
A felperes keresetében ezen határozatok hatályon kívül helyezését kérte. Álláspontja az volt, hogy az alperes helytelenül alkalmazta a hivatkozott jogszabályi rendelkezéseket. A felperes előadta, hogy a peres felek között nem volt vita a közlekedési szolgáltatások beszerzése, azaz a vonat- és buszbérletek megvásárlása során felperes felé felszámított áfa levonhatóságát illetően. Ugyanakkor az alperes pusztán azért, mert a bérletet a munkavállalóknak átadták és az azon feltüntetett ár 14., illetve 20%-át kellett a dolgozóknak megtéríteni, a térítési arány alapján hivatkozott az adóhatóság a feltűnő értékaránytalanság Ptk. szerinti fogalmára, és ezért megvalósítani látta az Áfa. tv. 22. § (6) bekezdésében foglaltakat. A felperes szerint azonban a bérlet nem termék, hanem annak igazolása, hogy az azt felmutató személy az utazásra jogosult. Csak a magáncélú felhasználás tekintetében valósult meg a munkáltató és a munkavállaló között a szolgáltatásnyújtás, ezért kellett a dolgozóknak is hozzájárulni a bérlet árához. A felperes a munkavállalótól nem egy szélesebb körű szolgáltatás részbeni ellenértékét kapta meg, hanem egy szolgáltatás, a vélelmezett magáncélú felhasználás teljes ellenértékét. Ennek megfelelően történt a munkavállalótól kapott ellenérték elszámolása és adóztatása.
Az alperes a kereset elutasítását kérte, fenntartotta a határozatában foglalt álláspontját. A megyei bíróság 6. számú ítéletével a felperes keresetét elutasította. A jogerős ítélet idézte a perbeli időszakra hatályos Áfa. tv. 8. § (1) bekezdését, valamint 13. § (1) bekezdés 1. pontját és 22. § (6) bekezdését. E rendelkezések alapján osztotta azt az alperesi álláspontot, hogy mivel a fuvarozó vállalatok teljes piaci áron értékesítették a felperesnek a bérleteket, így a beszerzési ár a piaci árral azonos mértékben határozható meg. Mivel tehát a felperes ezeket a bérleteket 14%-os, illetőleg 20%-os ellenérték fejében adta át a dolgozóinak, ez az ellenérték az előzőekben kifejtett bérletjegyek forgalmi értékéhez viszonyítottan aránytalanul alacsony. Ezért helyesen vonta le ennek adójogi következményeit az alperes. Az a körülmény, hogy a munkába járással kapcsolatos dolgozói térítésekről jogszabályi rendelkezések szólnak, nem rontják le az Áfa. tv. rendelkezéseit, amely kivételt nem ismer e vonatkozásban.
A jogerős ítélet ellen a felperes nyújtott be felülvizsgálati kérelmet, kérte az ítélet hatályon kívül helyezését és a keresetének megfelelő ítélet meghozatalát. A felperes a felülvizsgálati kérelmében ismételten hangsúlyozta, hogy a Munka Törvénykönyve, valamint a 78/1993. (V. 12.) Korm. rendelet alapján jogosultak voltak havi elszámolással utazási bérleteket adni a dolgozóknak. A fizetendő adóból levonták a beszerzést terhelő általános forgalmi adót. A munkavállalók utazásra kötelesek használni a bérletet, az "önrész" a magáncélra történő utazás ellenértékének tekinthető, mely után fizetendő általános forgalmi adót bevallották és be is fizették. A felperes ismételten hangsúlyozta, hogy félreértelmezte az adóhatóság és az eljáró bíróság is az Áfa. tv. 8. § (4) bekezdését, ők ugyanis nem más javára, saját nevükben, hanem saját javukra rendelték meg a jegyeket. Ez a vállalkozás érdekeit is szolgálta, ezért is ismerték el az adólevonási jogukat.
Csak a részletes magáncélra való felhasználásnál valósult meg a szolgáltatás közvetítés.
Az alperes a felülvizsgálati ellenkérelmében a jogerős ítélet hatályban tartását kérte.
A Legfelsőbb Bíróság a megyei bíróság 6. számú ítéletét hatályában fenntartotta.
Az elsőfokú bíróság helyesen állapította meg a tényállást és helytálló volt az abból levont jogi következtetése is. A felülvizsgálati eljárás során a bíróság azt vizsgálja, hogy a közigazgatási határozat a meghozatalakor hatályos jogszabályoknak megfelelt-e, a felhívott jogszabályi rendelkezéseket az eljáró közigazgatási hatóság helyesen alkalmazta-e. Az alperes a másodfokú határozatát az Áfa. tv. 8. § (1) bekezdés, 13. § (1) bekezdés 1. és 13. pont, valamint 22. § (6) bekezdésére alapította. A Legfelsőbb Bíróság egyezően a jogerős ítélet megállapításával helytállónak találta ezeket a jogszabályi hivatkozásokat. Megállapítható volt, hogy a perbeli esetben azzal, hogy a felperes az utazásra jogosító bérleteket megvásárolta és azokat a szolgáltatást igénybe vevő magánszemély munkavállalóknak átadta, a szolgáltatásnyújtást teljes egészében a saját nevében, de más javára rendelte meg. A munkavállalót az adott esetben a vasúti közlekedésnél 14%-os, autóbusszal történő közlekedése esetén 20%-os térítési összeg terhelte akár felhasználta a bérletet magáncélra, akár nem. Ez a térítési összeg az általános forgalmi adó szempontjából a szolgáltatás forgalmi értékéhez viszonyítva aránytalanul alacsony volt. A fizetendő általános forgalmi adó összegét ugyanis a bérlet beszerzési ára alapján kellett meghatározni. Helyesen utalt a jogerős ítélet arra is, adott esetben nem volt jelentősége az általános forgalmi adó szempontjából annak, hogy a Munka Törvénykönyve is rendelkezett - továbbá egyéb jogszabály is - a munkába járási dolgozói térítésekről.
Mindezekre figyelemmel a Legfelsőbb Bíróság a jogerős ítélet jogszabálysértését nem tudta megállapítani, ezért a jogerős ítéletet a Pp. 275/A. § (1) bekezdése alapján hatályában fenntartotta. (Legf. Bír. Kfv. I. 35.785/2000.)