AVI 2002.5.66

Az elsőfokú vámhatóság a határozatát addig jogosult módosítani, amíg a felettes szerv határozatát el nem bírálja. A másodfokú hatóság az elévülési határidőn belül jogosult határozatát módosítani (1995. évi C. tv. 145. §, 147. §)

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Kibocsátó(k):
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

A felperes 13 950 kg újrafutózott tehergépkocsi gumiabroncs passzív feldolgozásból visszahozott vámáruként történő vámkezelését kérte. A vámhivatal az 1998. február 19-én kelt határozatával a felperes terhére vám és általános forgalmi adó fizetési kötelezettség mellett a gumiabroncsokat vámkezelte. A vámhivatal 1998. július 7-én határozatával a korábbi határozatát módosította és további 36 000 forint környezetvédelmi termékdíj és 9000 forint általános forgalmi adó fizetési kötelezettséget írt...

AVI 2002.5.66 Az elsőfokú vámhatóság a határozatát addig jogosult módosítani, amíg a felettes szerv határozatát el nem bírálja. A másodfokú hatóság az elévülési határidőn belül jogosult határozatát módosítani (1995. évi C. tv. 145. §, 147. §)
A felperes 13 950 kg újrafutózott tehergépkocsi gumiabroncs passzív feldolgozásból visszahozott vámáruként történő vámkezelését kérte. A vámhivatal az 1998. február 19-én kelt határozatával a felperes terhére vám és általános forgalmi adó fizetési kötelezettség mellett a gumiabroncsokat vámkezelte. A vámhivatal 1998. július 7-én határozatával a korábbi határozatát módosította és további 36 000 forint környezetvédelmi termékdíj és 9000 forint általános forgalmi adó fizetési kötelezettséget írt elő az újrafutózott gumifelület után.
A felperes fellebbezése folytán eljárt alperes az 1998. december 3-án kelt határozatával az elsőfokú határozatot módosította és további fizetési kötelezettségként 1 771 920 forint környezetvédelmi termékdíjat és 442 980 forint általános forgalmi adót írt elő. Határozata indokolása szerint a környezetvédelmi termékdíjról szóló 1995. évi LVI. törvény (a továbbiakban: Kt.) 4. § (1) bekezdése és 20. § g) pontja alapján az importált gumiabroncs után a termékdíj alapja a Kt. 10. § (1) bekezdése értelmében a gumiabroncsok teljes tömege. Az importálás tekintetében a fogyasztási adóról és a fogyasztói árkiegészítésről szóló 1991. évi LXXVIII. tv. (továbbiakban: Fat.) 1. § (3) bekezdése irányadó, ezért a külföldre kivitt, majd passzív feldolgozásból visszahozott vámáru után környezetvédelmi termékdíjat kell fizetni.
A peres eljárás során az alperes az 1999. május 31-én kelt határozatával a korábbi határozatát módosította és a környezetvédelmi termékdíjat 1 638 000 forintra, az általános forgalmi adót 409 500 forintra mérsékelte, majd ezt a határozatát az 1999. június 15-én kelt határozatával kijavította, mert az általános forgalmi adó összegét tévesen, számítási hiba miatt magasabb összegben állapította meg, ezért az adó összegét 33 480 forintra javította.
A felperes módosított keresetében az alperes módosított és kijavított határozata felülvizsgálatát kérte. Álláspontja szerint a Fat. 1. § (3) bekezdése szerinti importálás fogalma alapján a külföldről újrafutózás után behozott gumiabroncs környezetvédelmi termékdíj fizetési kötelezettség alá nem esik. A Fat. 1. § (3) bekezdése két külön esetet szabályoz, nem pedig együttes feltételt ír elő. Hivatkozott arra, hogy ideiglenes kivitelben került a gumiabroncs külföldre történő kiszállításra, majd újrafutózás után visszahozatalra, ezért a passzív feldolgozásra vonatkozó vámeljárás alkalmazása törvénysértő volt. A Kt.</a> végrehajtására kiadott 113/1995. (IX. 27.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Vhr.) 5. § (13) bekezdését 1999. május 29-től a 69/1999. (V. 21.) Korm. rendelet módosította, e módosított rendelkezés a korábbi jogszabályi értelmezést törvényesítette, ezért sem terheli környezetvédelmi termékdíj fizetési kötelezettség.
Az elsőfokú bíróság a felperes keresetét elutasította. Megállapította, hogy a vámkezelésre a passzív feldolgozásból visszaérkezett vámáru esetében jogszerűen került sor, a vámárut állagváltozást eredményező művelet elvégzése céljából vitték ki külföldre, nem ideiglenes kivitel történt. A vámáru visszahozatala - a Fat. 1. § (3) bekezdése értelmében - importálásnak minősül és az importált gumiabroncsra a környezetvédelmi termékdíjat a gumiabroncs tömege után törvényesen szabták ki.
Az ítélet ellen a felperes nyújtott be fellebbezést, kérte annak megváltoztatásával a módosító határozatok hatályon kívül helyezését, a vámkezelésre vonatkozó határozat "hatályban tartását". Álláspontja szerint a vámáru importálásának megállapítása a Fat. 1. § (3) bekezdése alapján törvénysértően történt, kiviteli előjegyzés volt és nem történt passzív feldolgozás. Amennyiben passzív feldolgozás történt, akkor is a környezetvédelmi termékdíj alapja csak a külföldön hozzáadott anyag, díj és költség lehetett volna. Iratellenesen állapította meg az elsőfokú bíróság, hogy a vámkezelés módosítására is sor került. Az ügyben ellentmondó állásfoglalásokat adott ki a Környezetvédelmi és Területfejlesztési Minisztérium, továbbá a vámhatóság a határozatát mind elsőfokon, mind másodfokon módosította, ez is a vámhivatal tévedését mutatja. A határozat csak egy ízben módosítható és a vámhatóság a határozatát a per során ismételten módosította, majd kijavította. A módosítások hátrányosan érintették, a vámterheket már nem tudta beépíteni az eladási árba. Álláspontja szerint a 69/1999. (V. 21.) Korm. rendelet 4. §-ával módosított Vhr. 5. § (13) bekezdése alapján termékdíj fizetési kötelezettség nem terheli.
Az alperes fellebbezési ellenkérelmében az elsőfokú ítélet helybenhagyását kérte. Hivatkozott arra, hogy a vámjogról, a vámeljárásról, valamint a vámigazgatásról szóló 1996. április 1-jén hatályba lépett 1995. évi C. törvény (a továbbiakban: Vtv.) hatályba lépése előtti jogszabály a 39/1976. (XI. 10.) PM-KkM rendelet terminológiája volt a kiviteli előjegyzés, valamint a bérmunkában külföldön feldolgozott vámáru vámkezelése. A felperes a vámokmányokon a passzív feldolgozásból visszahozott vámáru vámkezelését kérte. Ennek megfelelő eljárási kódok feltüntetése mellett zajlott a vámkezelés. A későbbi jogszabálymódosítás a felperes esetében nem alkalmazható, a jogszabálymódosításnak nincs visszaható hatálya. A felperes környezetvédelmi termékdíj köteles terméket importált.
A Legfelsőbb Bíróság az elsőfokú bíróság ítéletét helybenhagyta azzal, hogy a felperest terhelő kereseti illeték összegét 98 280 forintra felemelte.
Az elsőfokú bíróság a tényállást helyesen tárta fel és abból megalapozott jogkövetkeztetést vont le. A Kt. 4. § (1) bekezdése alapján az importált termékdíj köteles termék esetén áll fenn termékdíj fizetési kötelezettség, melynek mértékét a Kt. 10. § (1) bekezdése a gumiabroncsok tömege után számított díjmértékkel írta elő. A Kt. 20. § g) pontja az import fogalmához a Fat. rendelkezéseit rendelte alkalmazni. A Fat. 1. § (3) bekezdése szerint nem importálás a kiviteli előjegyzésben vámkezelt és visszahozott termék, valamint az így vámkezelt és külföldre kivitt termékből bérmunkában ott előállított termék behozatala kizárólag a százalékos adó befizetése tekintetében. A gumiabroncs tekintetében azonban a díjtétel a Kt. 1. melléklete értelmében fix és nem százalékos mértékű, ezért a Fat. 1. § (3) bekezdés második fordulata alapján az újrafutózott gumiabroncs külföldről történő visszahozatala importálásnak minősül és az így visszahozott újrafutózott gumiabroncs környezetvédelmi termékdíj fizetési kötelezettség alá esik a Fat. 4. § (1) bekezdés alapján. A környezetvédelmi termékdíj fizetés alóli mentesség eseteit a Vhr. 6. § (2) bekezdése sorolja fel, azonban mentességet csak a Vtv. 106. § (1) bekezdés első mondatában felsorolt, ideiglenes kivitelben vámkezelt vámárukra írja elő, míg a passzív feldolgozásból visszahozott vámárukat nem tekinti mentesnek a termékdíj fizetési kötelezettség alól. A felperes esetében a vámokmányokból megállapíthatóan, különösen a felperes által kitöltött vámáru-nyilatkozat szöveges részéből is kitűnően passzív feldolgozásból visszaérkezett vámáru vámkezelésére került sor, a vámkezelés módjának megváltoztatása nélkül. A vámhivatal a vámáru-nyilatkozaton tévesen a Vtv. 83. §-át jelölte meg, azonban a vámkezelésre a passzív feldolgozásból visszaérkezett vámárura vonatkozó szabályok szerint került sor. A vámáru-nyilatkozaton tévesen feltüntetett Vtv. 83. §-a - mely a vámáru államnak ellenszolgáltatás nélkül történő felajánlására vonatkozik - nyilvánvalóan elírás, a vámkezelésre ténylegesen a Vtv. 79. § (1) és (3) bekezdései alapján került sor. Mindezek alapján tévesen állapította meg az elsőfokú bíróság, hogy vámkezelés módosítása jogszerű volt. A vámkezelésre vonatkozó határozatok a vámkezelés módjára vonatkozóan módosítást nem tartalmaztak. A vámárut passzív feldolgozásból visszaérkezett vámáruként kezelték, csupán a környezetvédelmi termékdíj kiszabása maradt el, ezért került sor az elsőfokú határozat módosítására, további pótfizetés elrendelésére. A fellebbezés folytán eljárt alperes további fizetési kötelezettséget írt elő, mert megállapította, hogy az elsőfokú módosító határozat a termékdíjtétel alapját és mértékét tévesen alkalmazta. A per során az alperes a határozatát tovább módosította a felperes javára, mert megállapította, hogy a környezetvédelmi termékdíj díjtételét nem a vámkezeléskor hatályos díjtételnek megfelelően alkalmazták. Ezt követően az alperes csak számítási hiba miatt javította ki a határozatát.
Az elsőfokú vámhatóság az államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló és a Vtv. 145. § (1) bekezdése folytán alkalmazandó 1957. évi IV. törvény (továbbiakban: Áe.) 61. § (1) bekezdése értelmében a határozatát jogosult módosítani mindaddig, amíg felettes szerv a határozatát el nem bírálja. A másodfokú hatóság pedig a Vtv. 147. § (2) bekezdése alapján jogosult az elévülési határidőn belül a határozata módosítására. Mindezek alapján az elsőfokú hatóság által hozott módosító határozat, illetve a másodfokú hatóság által a per során hozott módosító határozat meghozatala jogszabályi rendelkezésbe nem ütközött.
A Vhr. 5. § (13) bekezdését a 69/1999. (V. 21.) Korm. rendelet 4. §-a 1999. május 29-től iktatta be a Vhr.-be, ezért ez a módosító rendelkezés a felperes esetében nem alkalmazható, a termékdíj fizetési kötelezettség és annak mértéke a vámkezelés napján rögzül a Kt. 4. § (1) bekezdése alapján, abban később bekövetkező kedvezőbb módosítás erre irányuló kifejezett jogszabályi rendelkezés hiányában nem vehető figyelembe.
Mindezek alapján a Legfelsőbb Bíróság az elsőfokú bíróság ítéletét megalapozottnak és törvényesnek ítélte, az indokolás pontosítása és a kereseti illeték alábbiakban kifejtettek szerinti felemelése mellett, ezért azt a Pp. 253. § (2) bekezdése alapján helybenhagyta.
A pervesztes felperes a Pp. 78. § (1) bekezdése alapján köteles az alperes jogi képviselettel felmerült másodfokú eljárási költsége megfizetésére, valamint a 6/1986. (VI. 26.) IM rendelet 13. § (2) bekezdése alapján a le nem rótt fellebbezési illeték viselésére.
A pertárgy értéke a keresettel támadott környezetvédelmi termékdíj összege, míg az általános forgalmi adó a környezetvédelmi termékdíjjal növelt vámérték után kiszabott adóösszegként csak járulékos jellegű, a pertárgy érték számításánál nem vehető figyelembe. Az elsőfokú bíróság tévesen állapította meg a pertárgy értékét, ezért a kereseti illeték összegét is téves összegben határozta meg. A Legfelsőbb Bíróság a Pp. 253. § (3) bekezdése alapján eljárva a fellebbezés és a fellebbezési ellenkérelem korlátaira tekintet nélkül rendelkezett a felperes által fizetendő kereseti illeték felemeléséről, és az állam terhén maradó illeték helyes összegéről. (Legfelsőbb Bíróság Kf. V. 35.470/1999.)
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.