adozona.hu
BH 2019.6.180
BH 2019.6.180
Ha a kinevezés érvényes létrejöttét követően következik be olyan ok, amely következtében elvész a kormánytisztviselő olyan alanyi képessége, amelyet egyébként a jogalkotó a jogviszony létrejötte körében a jogviszony létesítésének feltételeként határozott meg, a kinevezés nem válik érvénytelenné, de különös jogkövetkezményként úgy kell eljárni, mintha a kinevezés érvénytelen lett volna [A közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény (Kttv.) 63. § (2) bek. g) pontja, 63. § (2b) bek.].
- Kibocsátó(k):
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
[1] A felülvizsgálati eljárásban irányadó tényállás szerint a felperes 1993-tól állt közszolgálati jogviszonyban, illetve kormánytisztviselői jogviszonyban az alperessel, illetve jogelődeivel, előbb járművezetői vizsgabiztos, majd 2016. május 1-től vizsgáztatási és utánképzési vizsgaszervezési szakügyintéző munkakörben. A H. Megyei Rendőr-főkapitányság 2016. szeptember 7-én gyanúsítottként hallgatta ki a felperest a Büntető Törvénykönyvről szóló 1978. évi IV. törvény (a továbbiakban: Btk.) 25...
[2] Az alperes 2016. szeptember 23-án kelt és 2016. szeptember 26-án közölt intézkedésével - méltatlansági eljárás lefolytatása nélkül - a felperes kormánytisztviselői jogviszonyát a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény (a továbbiakban: Kttv.) 63. § (2) bekezdésének g) pontjára, 63. § (2b) bekezdésére, 23. § (1) és (3) bekezdésére, 25. § (1) és (2) bekezdésére, valamint 39. § (1) és (7) bekezdésére utalással - foglalkoztatást kizáró "semmisségi okra" tekintettel - 2016. szeptember 26-ával megszüntette. Intézkedésének indokolása szerint a kormányzati szolgálati jogviszony létesítése fenntartásának alapvető feltétele a feddhetetlenség, amelynek lényeges eleme, hogy a Kttv.-ben meghatározott egyes bűncselekmények tekintetében - a bűnösség jogerős megállapításának hiányában - már a bűncselekmény alapos gyanúja és erre alapozva a büntetőeljárás megindulása is kizárja a jogviszony létesítését, fenntartását. A hivatalos személy által elkövetett vesztegetés bűntette miatti büntetőeljárás megindítása a kormánytisztviselői jogviszonyt érintően érvénytelenségi ok, amely alapján a munkáltatói jogkör gyakorlója a kormánytisztviselő jogviszonyának semmisségét állapítja meg alkalmazva annak jogkövetkezményét, az azonnali hatályú megszüntetést.
[3] A felperes az intézkedést sérelmezve a Kormánytisztviselői Döntőbizottsághoz nyújtott be panaszt. Előadta, hogy a munkáltatónak a Kttv. 64/A. § (1) bekezdését kellett volna alkalmaznia, azaz köteles lett volna vele szemben méltatlansági eljárást indítani, e körben nem lett volna mérlegelési joga, s nem szüntethette volna meg jogviszonyát érvénytelenségre hivatkozva. Kifogásolta, hogy a felmentés indokolása nem világos, nem jelölte meg a munkáltató, hogy a Kttv. 63. § (2b) bekezdésének a) vagy b) pontja miatt került-e sor az érvénytelenség megállapítására. Hivatkozott arra is, hogy az érvénytelenség megállapításához a megállapodásnak a megkötése, illetőleg a jognyilatkozatnak a megtétele pillanatában kell olyan hibában szenvednie (például jogszabályba ütközik), amely miatt nem alkalmas a célzott joghatás kiváltására. Ebből fakadóan az, hogy évekkel a kinevezését követően vele szemben közvádra üldözendő büntetőeljárás indult, nem eredményezheti az érvénytelenség megállapítását. A Döntőbizottság eljárása során előadta továbbá, hogy a Kttv. 83/A. §-a és 64/A. §-a nem differenciál a bűncselekmények jellege alapján, azaz a munkáltatónak - függetlenül a gyanúsításban szereplő bűncselekményektől - minden ilyen esetben méltatlansági eljárást kell indítania, a büntetőeljárás megindítása - az ártatlanság vélelmének alkotmányos alapelvéből fakadóan - foglalkoztatást kizáró okot, illetve érvénytelenséget a már létrejött jogviszony vonatkozásában nem eredményezhet.
[4] A Kormánytisztviselői Döntőbizottság 2016. december 19-én kelt határozatával a közszolgálati panaszt elutasította. Határozata indokolásában kifejtette, hogy a Btk. XV. fejezet VII. címének hatálya alá tartozó vesztegetés bűntette a foglalkoztatást kizáró okok között kifejezetten nevesítésre került. Erre figyelemmel a munkáltatónak a kinevezés negatív feltételét jelentő úgynevezett foglalkoztatást kizáró ok fennállása miatt a felperes kormányzati szolgálati jogviszonyát a Kttv. 63. § (2) bekezdésének g) pontjában foglalt kötelező rendelkezésnél fogva felmentéssel meg kellett szüntetnie, a Kttv. 39. § (7) bekezdésére tekintettel a törvényben meghatározott feltételek alól felmentést nem adhatott, méltatlansági eljárást sem kellett megindítania. Az ártatlanság vélelme nem irányadó a felmentő intézkedés meghozatalánál, hiszen a büntetőeljárás megindulása olyan abszolút foglalkoztatást kizáró ok, amely önmagában kizárja a kormányzati szolgálati jogviszony fenntartását.
[6] Az alperes ellenkérelmében a kereset elutasítását kérte.
[8] Határozata indokolásában kifejtette, hogy a Kttv. 64/A. § (5) bekezdése szerint a méltatlansági eljárás célja annak megállapítása, hogy a büntetőeljárásban vizsgált cselekmény összefüggésben áll-e és ha igen, milyen mértékben a kormánytisztviselő munkakörével, továbbá a tanúsított magatartás alkalmas-e arra, hogy a kormánytisztviselő által betöltött munkakör tekintélyét, a munkáltató jó hírnevét vagy a jó közigazgatásba vetett közbizalmat súlyosan rombolja. Az e jogszabályi rendelkezéshez fűzött indokolás szerint a méltatlansági eljárás során csupán az vizsgálható, hogy van-e olyan magatartás, amely a betöltött munkakör tekintélyének, a munkáltató jó hírnevének vagy a jó közigazgatásba vetett bizalomnak a rombolására alkalmas. Mivel a felperessel szemben indult büntetőeljárás tárgyát képező bűntett nyilvánvalóan ilyen cselekmény, ezért a méltatlansági eljárás megindítására és lefolytatására nem volt szükség, továbbá az a Kttv. 39. § (1) bekezdése, (7) bekezdése, 64/A. § (5) bekezdése és 63. § (2) bekezdés g) pontja együttes értelmezése alapján jogszabályellenes is lett volna.
[9] Megállapította, hogy tévesen utalt a felperes az ártatlanság vélelmének elmaradására, mivel a Kttv. 39. § (1) bekezdésének második mondatában írt bűncselekmények esetén nem a bűnösség jogerős bírósági megállapítását, hanem már önmagában a büntetőeljárás megindítását szankcionálja a jogalkotó. A jogszabályhely téves megjelölése pedig önmagában a munkáltatói intézkedést nem teszi jogellenessé, az adott esetben a felmentés indokolásában is a megállapított tényállásnak van jelentősége.
[10] A felperes fellebbezése folytán eljárt törvényszék ítéletével az elsőfokú bíróság ítéletét helybenhagyta.
[11] Kifejtette, hogy a közvádra üldözendő cselekmények esetén köteles megindítani a munkáltató a méltatlansági eljárást, s e cselekmények közül emelte ki a jogalkotó azon bűncselekményeket, melyeket az alkalmazás feltételeként szab, és ezen cselekményekkel való meggyanúsítás ténye már önmagában is a jogviszony megszüntetését eredményezi, míg egyéb közvádra üldözendő bűncselekmények esetén szükséges a méltatlansági eljárás lefolytatása. Egyetértett az elsőfokú bíróság álláspontjával, amely szerint az esetlegesen tévesen megjelölt jogszabályhely nem teszi jogellenessé a felmentést.
[13] Kifogásolta, hogy az eljárt bíróságok figyelmen kívül hagyták az érvénytelenség, illetve a semmisség jogtudomány által kidolgozott és bírósági gyakorlat által is elfogadott definícióját és tartalmát, valamint elmulasztották érvényre juttatni az ártatlanság vélelmének alkotmányos alapelvét, amely lényeges eljárási szabálysértésnek minősül. Ezen túl a jogerős ítélet indokolása nem felel meg a Kttv. 63. § (3) bekezdésének, illetve az MK 95. számú állásfoglalásában foglaltaknak, mivel az nem volt valós és okszerű.
[14] Az eljárt bíróságok helytelenül mérlegelték a bizonyítékokat és lényegét tekintve a kinevezés semmisségét, illetőleg érvénytelenségét állapították meg a megszüntetés okaként. Ezzel szemben érvénytelenségi ok csak a kinevezés pillanatában állhat fenn, az érvényes kinevezés utólag bekövetkező ok folytán nem válhat visszamenőleg érvénytelenné, ebből következően az érvénytelenség, mint felmentési ok nem valós.
[15] A foglalkoztatást kizáró okok kizárólag a létesítéskor fennálló okok lehetnek, így a kinevezést követően induló büntetőeljárás nem tartozhat e körbe. Ezt támasztja alá a felperes álláspontja szerint a Kttv. 39. § (1) bekezdésének nyelvtani értelmezése is, amely hivatali bűncselekmény esetén kizárólag a jogviszony létesítését tiltja és nem rendeli el a már meglévő jogviszony megszüntetését, illetőleg nem tiltja automatikusan az érvényes kinevezést követően induló büntetőeljárás esetén a jogviszony fenntartását. A kinevezést követően meginduló büntetőeljárás kapcsán a (7) bekezdés sem rendeli el a jogviszony azonnali hatályú megszüntetését, különösen nem rögzíti a kinevezés, illetve a szolgálati jogviszony érvénytelenségét, mivel ez kiterjesztő értelmezés lenne.
[16] A Kttv. alkalmazott rendelkezésének az lett volna a célja, hogy azt az esetet rendezze, amikor valamely ok folytán a kinevezést követően derül ki, hogy a kormánytisztviselővel szemben foglalkoztatást kizáró ok áll fenn, vele kormánytisztviselői jogviszony nem lett volna létesíthető, ezért a kinevezés kiadása pillanatában az érvénytelen volt, így az adott jogviszonyt meg kell szüntetni. A Kttv. 63. § (2b) bekezdése csupán az érvénytelen megállapodás esetén alkalmazandó azon szabálynak a pontosítása (Kttv. 25. §), amely kimondja, hogy az érvénytelen megállapodás alapján létrejött jogviszonyt azonnali hatállyal meg kell szüntetni.
[17] Az eljárt bíróságok figyelmen kívül hagyták azt a körülményt is, hogy a felmentés az érvénytelenséget jelölte meg a felmentés jogcímeként és ez alapján került sor a Kttv. 63. § (2b) bekezdésének alkalmazására, ezért tévedtek az eljáró bíróságok, amikor a felmentés indokát átminősítették és azt a Kttv. 63. § (2a) bekezdésében jelölték meg, amely nem rendeli alkalmazni az érvénytelenség jogkövetkezményeit. A bíróságoknak azt kellett volna megállapítaniuk, hogy a felmentés oka nem volt valós, hiszen semmisségi ok, illetve érvénytelenség nem állt fenn. A kinevezést követően elkövetett cselekmény miatt a kinevezést követően indított büntetőeljárás sem lehetett érvénytelenségi ok, tekintettel arra, hogy az érvénytelenség megállapításához a kinevezés pillanatában kell olyan jogi hibáknak fennállnia, amely miatt a kinevezés nem alkalmas a célzott joghatás kiváltására.
[18] A felperes kifogásolta azt is, hogy tévesen fejtették ki az eljárt bíróságok álláspontjukat a méltatlansági eljárás megindítása vonatkozásában is. A Kttv. 83/A. §-a és 64/A. §-a nem differenciál a bűncselekmény jellege alapján, azonos előírást fogalmaz meg a munkáltató számára akár hivatali, akár egyéb közvádra üldözendő bűncselekmény miatt indult büntetőeljárás esetén. Ha a jogalkotó különbséget kívánt volna tenni és eltérő jogkövetkezményt fűzni a hivatali bűncselekmények miatt indult büntetőeljárások esetén, akkor kivételt fogalmazott volna meg az idézett Kttv.-beli szabályokhoz, illetőleg visszautalt volna a létesítés szabályaira. A jogalkotó a hivatali bűncselekmények miatti büntetőeljárások vonatkozásában nem rendelt speciális szabályokat alkalmazni, kizárólag a jogviszony létesítése körében, az pedig nem terjeszthető ki a jogviszony érvényes létrejöttét követően megindult büntetőeljárásokra.
[19] Érvelése szerint, ha azt állapította volna meg a munkáltató, hogy a gyanúsításban megjelölt bűncselekmény a munkakörével összefügg, akkor köteles lett volna a fegyelmi eljárást is megindítani. Mivel ezen indokokat sem az első-, sem a másodfokú bíróság nem vizsgálta, sérült az Alaptörvény XXVIII. cikke, valamint a Pp. 221. § (1) bekezdése és 206. § (1) bekezdése.
[20] Kifejtette, hogyha az eljárt bíróságok jogértelmezése fennmaradna, úgy az teret adna annak, hogy bárkit - akár hamis vád alapján - azonnali hatállyal, a későbbi jóvátétel bármilyen lehetősége nélkül felmentsenek, ez pedig sértené a foglalkozás szabad megválasztásának alapjogát, mely az Alaptörvény XII. cikkében szerepel, továbbá sérülne a tisztességes jogorvoslathoz való jog is.
[21] Az alperes felülvizsgálati ellenkérelmében kérte "a felülvizsgálati kérelem elutasítását" és a másodfokú ítélet hatályában történő fenntartását. Az eljárt bíróságoknak jogkérdésben kellett dönteniük, nem volt olyan tény, amit a feleknek kellett volna bizonyítaniuk. A felmentés alapja a Kttv. 63. § (2) bekezdés g) pontja szerinti foglalkoztatást kizáró ok fennállta volt, amelyet a munkáltatói intézkedés megfelelően tartalmazott, ezért az érvénytelenség fennálltának vizsgálata nem volt indokolt. A Kttv. 63. § (2a) bekezdése alapján a jogszabályhely rendszertani és logikai értelmezéséből a kormányhivatal álláspontja szerint megállapítható, hogy a munkáltató tudomásszerzése az azonnali hatályú felmentési okról nem eredményezhet egyben méltatlanságieljárás-lefolytatási kötelezettséget is. A Kttv. 39. § (7) bekezdése szerint a törvényben meghatározott alkalmazási feltételek alól nem adható felmentés, e feltételeknek pedig a szolgálati viszony teljes időtartama alatt meg kell felelnie a kormánytisztviselőnek. A büntetőeljárás megindulása nemcsak a kormányzati szolgálati jogviszony létesítését, hanem annak fenntartását is kizárja (abszolút foglalkoztatást kizáró ok). Mivel a felmentés alapja a foglalkoztatást kizáró oknak a munkáltató tudomására jutása volt, amit a felperes nem vitatott, ezért a bíróságoknak nem volt tájékoztatási kötelezettsége, kizárólag jogkérdésben kellett dönteniük.
[23] A felperessel szemben a Btk. 250. § (1) bekezdésébe ütköző és aszerint minősülő hivatalos személy által elkövetett vesztegetés bűntettének megalapozott gyanúja miatt büntetőeljárás indult, amire figyelemmel a munkáltató a Kttv. 63. § (2) bekezdés g) pontjára, 63. § (2b) bekezdésére, 23. § (1) és (3) bekezdésére, 25. § (1) és (2) bekezdésére, valamint 39. § (1) és (7) bekezdésére utalással foglalkoztatást kizáró "semmisségre okra" tekintettel megszüntette a felperes kormánytisztviselői jogviszonyát.
[24] A Kttv. 39. § (1) bekezdése rendelkezik arról, hogy kivel létesíthető kormányzati szolgálati jogviszony. Kizáró feltételként rögzíti a törvény azon eseteket, amikor a jogviszonyt létesíteni kívánó személy a törvényben felsorolt bűncselekmények miatt indult büntetőeljárás hatálya alatt áll. E bűncselekmények közé tartozik a Btk. XV. fejezet VII. címében található hivatalos személy által elkövetett vesztegetés bűntette is. A kormánytisztviselőnek nemcsak a jogviszony létesítésekor, hanem annak fennállta teljes időtartama alatt meg kell felelnie a törvényben meghatározott alkalmazási feltételeknek [Kttv. 39. § (7) bekezdés].
[25] A Kttv. 63. § (2) bekezdés g) pontja rendelkezik arról, hogy a munkáltatónak a kormányzati szolgálati viszonyt felmentéssel meg kell szüntetnie, ha a foglalkoztatást kizáró ok jut a munkáltató tudomására. A Kttv. a többi foglalkoztatási jogviszonyra vonatkozó törvényekkel azonos szemléletben rendelkezik a foglalkoztatást kizáró okok fennálltáról, illetve a jogviszony fennállása alatti bekövetkezéséről [Kjt. 25. § (3) bekezdés, Mt. 44/A. §].
[26] A 2015. évi XXXII. törvény iktatta be a Kttv. 39. § (7) bekezdését, mely szerint a törvényben meghatározott alkalmazási feltételek alól speciális eset kivételével nem adható felmentés, és a kormánytisztviselőnek a kormányzati szolgálati jogviszony teljes időtartama alatt meg kell felelnie a törvényben meghatározott alkalmazási feltételeknek. Az e jogszabályi rendelkezéshez fűzött indokolás szerint e rendelkezés beiktatására azért volt szükség, hogy a kormányzati szolgálati jogviszony fennállása alatt bekövetkező, az alkalmazási feltételekkel ellentétes körülmény esetén egyértelműen meghatározza a jogkövetkezményt, azaz a felmentést, a Kttv. 63. § (2) bekezdése esetkörének g ) ponttal történő bővítésével. Amennyiben ilyen felmentési ok jut a munkáltató tudomására, úgy mérlegelés nélkül minden további előzetes eljárás lefolytatása nélkül köteles megszüntetni a kormánytisztviselői jogviszonyt.
[27] Helytállóan állapították meg az eljárt bíróságok, hogy a Kttv. 64/A. § (5) bekezdése szerint a méltatlansági eljárás célja annak megállapítása, hogy a büntetőeljárásban vizsgált cselekmény összefüggésben áll-e és ha igen, milyen mértékben a kormánytisztviselő munkakörével, továbbá a tanúsított magatartás alkalmas-e arra, hogy a kormánytisztviselő által betöltött munkakör tekintélyét, a munkáltató jó hírnevét vagy a jó közigazgatásba vetett bizalmat súlyosan rombolja. Ezzel ellentétben a jogalkotó egyes bűncselekmények esetén ilyen vizsgálat lefolytatása nélkül olyan súlyúnak ítéli meg a törvényben felsorolt bűncselekmények gyanújának fennálltát, amelyek esetén nincs szükség a méltatlansági eljárás lefolytatására, hiszen pusztán az e cselekmények miatt indult eljárás megakadályozza az érintett személy kinevezését, illetve jogviszonya fenntartását.
[28] Helyesen fejtette ki a felperes felülvizsgálati kérelmében, hogy az érvénytelenség a szerződés keletkezési folyamatához kapcsolódó jogintézmény, a szerződés megkötésénél felmerülő hiba. A szerződés érvényessége (érvénytelensége) csak egy meghatározott időpontban, a kinevezés keletkezésének időpontjában vizsgálható és értelmezhető, illetve ítélhető meg. Ha az érvénytelenség oka ebben az időpontban fennállott, úgy az érvénytelenséget kell megállapítani és annak jogkövetkezményeit kell alkalmazni.
[29] A Kttv. 63. § (2) bekezdés g) pontjával kapcsolatos tényállás sajátossága az, hogy azokban a kinevezés érvényes létrejöttét követően következik be olyan ok, amely következtében elvész a kormánytisztviselő olyan alanyi képessége, amelyet egyébként a jogalkotó a jogviszony létrejötte körében határozott meg a jogviszony létesítésének feltételeként. Ebben az esetben az alanyi érvénytelenségi ok a jogviszony létrejöttét - a kinevezést - követően következik be. Ilyen esetben nem a kinevezés érvénytelenné válása következik be, hanem a törvény az alanyi képesség elvesztéséhez különös jogkövetkezményt fűz azzal, hogy ez esetben úgy kell eljárni, mintha a kinevezés érvénytelen lett volna. Ebben az esetben nyilvánvalóan az alanyi kellék megszűnése időpontjáig terjedő időszakra vonatkozóan minden tekintetben az érvényes kinevezésnek megfelelően kell eljárniuk a feleknek.
[30] Az alanyi érvényességi kelléket nélkülöző közszolgálati tisztviselővel a Kttv. speciális rendelkezése folytán nem lehet fenntartani a jogviszonyt, azt a jogszabályban meghatározott módon fel kell számolni. Ennek megfelelően jogszerűen járt el az alperes, amikor a vele közszolgálati tisztviselői jogviszonyban álló felperes jogviszonyát - figyelemmel arra, hogy vele szemben a Kttv. 39. § (1) bekezdés c) pontjában megjelölt bűncselekmény miatt büntetőeljárás indult - felmentéssel megszüntette. Önmagában az a körülmény, hogy a felmentés indokolása pontatlanul érvénytelenségi okra utal, nem teszi jogellenessé az intézkedést.
[31] Az alapjog korlátozásának alkotmányosságához az szükséges, hogy az elérni kívánt cél fontossága és az érdekében okozott alapjogsérelem súlya megfelelő arányban legyen egymással, ez a Kúria álláspontja szerint megvalósult.
[32] A munkavégzésre irányuló jogállási törvényekbe foglalt azonos szemléletű rendelkezések beépítése kifejezi azt a jogalkotói akaratot, amely a felperes által megjelölt alapjogi elvekkel szemben védendő közérdeknek tekinti, hogy az adott jogviszony szempontjából kifejezetten súlyos bűncselekmény gyanúja miatt büntetőeljárás hatálya alá kerülő alkalmazott jogviszonya azonnali hatállyal felszámolásra kerüljön. A munkajogi szabályok egyébként lehetőséget is biztosítanak arra, hogy a munkáltató a büntetőeljárás megindításának ténye alapján - bizalomvesztésre hivatkozva - azonnali hatállyal felszámolja a jogviszonyt, amely munkajogi következmény az Alkotmánybíróság több határozata szerint nem sérti az ártatlanság vélelmét.
[33] Mindezekre tekintettel a Kúria a jogerős ítéletet a Pp. 275. § (3) bekezdése alapján hatályában fenntartotta.
(Kúria Mfv.II.10.064/2018.)
A tanács tagjai: Dr. Stark Marianna a tanács elnöke
Dr. Tánczos Rita előadó bíró
Dr. Tálné dr. Molnár Erika bíró
A felperes:
A felperes képviselője: Dr. Nádas György ügyvéd
Az alperes: Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatal
Az alperes képviselője: Dr. Molnárné dr. Tugyer Edina kamarai jogtanácsos
A per tárgya: Kormánytisztviselői Döntőbizottság határozatának felülvizsgálata
A felülvizsgálati kérelmet benyújtó fél: felperes
A felülvizsgálni kért jogerős határozat:
Debreceni Törvényszék 2.Mf.21.059/2017/4.
Az elsőfokú bíróság határozata:
Debreceni Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság 2.M.63/2017/11.
Kötelezi a felperest, hogy tizenöt napon belül fizessen meg az alperesnek 20.000 (húszezer) forint felülvizsgálati eljárási költséget.
A felülvizsgálati eljárásban felmerült 713.700 (hétszáztizenháromezer-hétszáz) forint felülvizsgálati eljárási illetéket az állam viseli.
Az ítélet ellen felülvizsgálatnak nincs helye.
[2] Az alperes 2016. szeptember 23-án kelt és 2016. szeptember 26-án közölt intézkedésével - méltatlansági eljárás lefolytatása nélkül - a felperes kormánytisztviselői jogviszonyát a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény (a továbbiakban: Kttv.) 63. § (2) bekezdésének g) pontjára, 63. § (2b) bekezdésére, 23. § (1) és (3) bekezdésére, 25. § (1) és (2) bekezdésére, valamint 39. § (1) és (7) bekezdésére utalással - foglalkoztatást kizáró "semmisségi okra" tekintettel - 2016. szeptember 26-ával megszüntette. Intézkedésének indokolása szerint a kormányzati szolgálati jogviszony létesítése fenntartásának alapvető feltétele a feddhetetlenség, amelynek lényeges eleme, hogy a Kttv.-ben meghatározott egyes bűncselekmények tekintetében - a bűnösség jogerős megállapításának hiányában - már a bűncselekmény alapos gyanúja és erre alapozva a büntetőeljárás megindulása is kizárja a jogviszony létesítését, fenntartását. A hivatalos személy által elkövetett vesztegetés bűntette miatti büntetőeljárás megindítása a kormánytisztviselői jogviszonyt érintően érvénytelenségi ok, amely alapján a munkáltatói jogkör gyakorlója a kormánytisztviselő jogviszonyának semmisségét állapítja meg alkalmazva annak jogkövetkezményét, az azonnali hatályú megszüntetést.
[3] A felperes az intézkedést sérelmezve a Kormánytisztviselői Döntőbizottsághoz nyújtott be panaszt. Előadta, hogy a munkáltatónak a Kttv. 64/A. § (1) bekezdését kellett volna alkalmaznia, azaz köteles lett volna vele szemben méltatlansági eljárást indítani, e körben nem lett volna mérlegelési joga, s nem szüntethette volna meg jogviszonyát érvénytelenségre hivatkozva. Kifogásolta, hogy a felmentés indokolása nem világos, nem jelölte meg a munkáltató, hogy a Kttv. 63. § (2b) bekezdésének a) vagy b) pontja miatt került-e sor az érvénytelenség megállapítására. Hivatkozott arra is, hogy az érvénytelenség megállapításához a megállapodásnak a megkötése, illetőleg a jognyilatkozatnak a megtétele pillanatában kell olyan hibában szenvednie (például jogszabályba ütközik), amely miatt nem alkalmas a célzott joghatás kiváltására. Ebből fakadóan az, hogy évekkel a kinevezését követően vele szemben közvádra üldözendő büntetőeljárás indult, nem eredményezheti az érvénytelenség megállapítását. A Döntőbizottság eljárása során előadta továbbá, hogy a Kttv. 83/A. §-a és 64/A. §-a nem differenciál a bűncselekmények jellege alapján, azaz a munkáltatónak - függetlenül a gyanúsításban szereplő bűncselekményektől - minden ilyen esetben méltatlansági eljárást kell indítania, a büntetőeljárás megindítása - az ártatlanság vélelmének alkotmányos alapelvéből fakadóan - foglalkoztatást kizáró okot, illetve érvénytelenséget a már létrejött jogviszony vonatkozásában nem eredményezhet.
[4] A Kormánytisztviselői Döntőbizottság 2016. december 19-én kelt határozatával a közszolgálati panaszt elutasította. Határozata indokolásában kifejtette, hogy a Btk. XV. fejezet VII. címének hatálya alá tartozó vesztegetés bűntette a foglalkoztatást kizáró okok között kifejezetten nevesítésre került. Erre figyelemmel a munkáltatónak a kinevezés negatív feltételét jelentő úgynevezett foglalkoztatást kizáró ok fennállása miatt a felperes kormányzati szolgálati jogviszonyát a Kttv. 63. § (2) bekezdésének g) pontjában foglalt kötelező rendelkezésnél fogva felmentéssel meg kellett szüntetnie, a Kttv. 39. § (7) bekezdésére tekintettel a törvényben meghatározott feltételek alól felmentést nem adhatott, méltatlansági eljárást sem kellett megindítania. Az ártatlanság vélelme nem irányadó a felmentő intézkedés meghozatalánál, hiszen a büntetőeljárás megindulása olyan abszolút foglalkoztatást kizáró ok, amely önmagában kizárja a kormányzati szolgálati jogviszony fenntartását.
[6] Az alperes ellenkérelmében a kereset elutasítását kérte.
[8] Határozata indokolásában kifejtette, hogy a Kttv. 64/A. § (5) bekezdése szerint a méltatlansági eljárás célja annak megállapítása, hogy a büntetőeljárásban vizsgált cselekmény összefüggésben áll-e és ha igen, milyen mértékben a kormánytisztviselő munkakörével, továbbá a tanúsított magatartás alkalmas-e arra, hogy a kormánytisztviselő által betöltött munkakör tekintélyét, a munkáltató jó hírnevét vagy a jó közigazgatásba vetett közbizalmat súlyosan rombolja. Az e jogszabályi rendelkezéshez fűzött indokolás szerint a méltatlansági eljárás során csupán az vizsgálható, hogy van-e olyan magatartás, amely a betöltött munkakör tekintélyének, a munkáltató jó hírnevének vagy a jó közigazgatásba vetett bizalomnak a rombolására alkalmas. Mivel a felperessel szemben indult büntetőeljárás tárgyát képező bűntett nyilvánvalóan ilyen cselekmény, ezért a méltatlansági eljárás megindítására és lefolytatására nem volt szükség, továbbá az a Kttv. 39. § (1) bekezdése, (7) bekezdése, 64/A. § (5) bekezdése és 63. § (2) bekezdése g) pontja együttes értelmezése alapján jogszabályellenes is lett volna.
[9] Megállapította, hogy tévesen utalt a felperes az ártatlanság vélelmének elmaradására, mivel a Kttv. 39. § (1) bekezdésének második mondatában írt bűncselekmények esetén nem a bűnösség jogerős bírósági megállapítását, hanem már önmagában a büntetőeljárás megindítását szankcionálja a jogalkotó. A jogszabályhely téves megjelölése pedig önmagában a munkáltatói intézkedést nem teszi jogellenessé, az adott esetben a felmentés indokolásában is a megállapított tényállásnak van jelentősége.
[10] A felperes fellebbezése folytán eljárt törvényszék ítéletével az elsőfokú bíróság ítéletét helybenhagyta.
[11] Kifejtette, hogy a közvádra üldözendő cselekmények esetén köteles megindítani a munkáltató a méltatlansági eljárást, s e cselekmények közül emelte ki a jogalkotó azon bűncselekményeket, melyeket az alkalmazás feltételeként szab, és ezen cselekményekkel való meggyanúsítás ténye már önmagában is a jogviszony megszüntetését eredményezi, míg egyéb közvádra üldözendő bűncselekmények esetén szükséges a méltatlansági eljárás lefolytatása. Egyetértett az elsőfokú bíróság álláspontjával, amely szerint az esetlegesen tévesen megjelölt jogszabályhely nem teszi jogellenessé a felmentést.
[13] Kifogásolta, hogy az eljárt bíróságok figyelmen kívül hagyták az érvénytelenség, illetve a semmisség jogtudomány által kidolgozott és bírósági gyakorlat által is elfogadott definícióját és tartalmát, valamint elmulasztották érvényre juttatni az ártatlanság vélelmének alkotmányos alapelvét, amely lényeges eljárási szabálysértésnek minősül. Ezen túl a jogerős ítélet indokolása nem felel meg a Kttv. 63. § (3) bekezdésének, illetve az MK 95. számú állásfoglalásában foglaltaknak, mivel az nem volt valós és okszerű.
[14] Az eljárt bíróságok helytelenül mérlegelték a bizonyítékokat és lényegét tekintve a kinevezés semmisségét, illetőleg érvénytelenségét állapították meg a megszüntetés okaként. Ezzel szemben érvénytelenségi ok csak a kinevezés pillanatában állhat fenn, az érvényes kinevezés utólag bekövetkező ok folytán nem válhat visszamenőleg érvénytelenné, ebből következően az érvénytelenség, mint felmentési ok nem valós.
[15] A foglalkoztatást kizáró okok kizárólag a létesítéskor fennálló okok lehetnek, így a kinevezést követően induló büntetőeljárás nem tartozhat e körbe. Ezt támasztja alá a felperes álláspontja szerint a Kttv. 39. § (1) bekezdésének nyelvtani értelmezése is, amely hivatali bűncselekmény esetén kizárólag a jogviszony létesítését tiltja és nem rendeli el a már meglévő jogviszony megszüntetését, illetőleg nem tiltja automatikusan az érvényes kinevezést követően induló büntetőeljárás esetén a jogviszony fenntartását. A kinevezést követően meginduló büntetőeljárás kapcsán a (7) bekezdés sem rendeli el a jogviszony azonnali hatályú megszüntetését, különösen nem rögzíti a kinevezés, illetve a szolgálati jogviszony érvénytelenségét, mivel ez kiterjesztő értelmezés lenne.
[16] A Kttv. alkalmazott rendelkezésének az lett volna a célja, hogy azt az esetet rendezze, amikor valamely ok folytán a kinevezést követően derül ki, hogy a kormánytisztviselővel szemben foglalkoztatást kizáró ok áll fenn, vele kormánytisztviselői jogviszony nem lett volna létesíthető, ezért a kinevezés kiadása pillanatában az érvénytelen volt, így az adott jogviszonyt meg kell szüntetni. A Kttv. 63. § (2b) bekezdése csupán az érvénytelen megállapodás esetén alkalmazandó azon szabálynak a pontosítása (Kttv. 25. §), amely kimondja, hogy az érvénytelen megállapodás alapján létrejött jogviszonyt azonnali hatállyal meg kell szüntetni.
[17] Az eljárt bíróságok figyelmen kívül hagyták azt a körülményt is, hogy a felmentés az érvénytelenséget jelölte meg a felmentés jogcímeként és ez alapján került sor a Kttv. 63. § (2b) bekezdésének alkalmazására, ezért tévedtek az eljáró bíróságok, amikor a felmentés indokát átminősítették és azt a Kttv. 63. § (2a) bekezdésében jelölték meg, amely nem rendeli alkalmazni az érvénytelenség jogkövetkezményeit. A bíróságoknak azt kellett volna megállapítaniuk, hogy a felmentés oka nem volt valós, hiszen semmisségi ok, illetve érvénytelenség nem állt fenn. A kinevezést követően elkövetett cselekmény miatt a kinevezést követően indított büntetőeljárás sem lehetett érvénytelenségi ok, tekintettel arra, hogy az érvénytelenség megállapításához a kinevezés pillanatában kell olyan jogi hibáknak fennállnia, amely miatt a kinevezés nem alkalmas a célzott joghatás kiváltására.
[18] A felperes kifogásolta azt is, hogy tévesen fejtették ki az eljárt bíróságok álláspontjukat a méltatlansági eljárás megindítása vonatkozásában is. A Kttv. 83/A. §-a és 64/A. §-a nem differenciál a bűncselekmény jellege alapján, azonos előírást fogalmaz meg a munkáltató számára akár hivatali, akár egyéb közvádra üldözendő bűncselekmény miatt indult büntetőeljárás esetén. Ha a jogalkotó különbséget kívánt volna tenni és eltérő jogkövetkezményt fűzni a hivatali bűncselekmények miatt indult büntetőeljárások esetén, akkor kivételt fogalmazott volna meg az idézett Kttv.-beli szabályokhoz, illetőleg visszautalt volna a létesítés szabályaira. A jogalkotó a hivatali bűncselekmények miatti büntetőeljárások vonatkozásában nem rendelt speciális szabályokat alkalmazni, kizárólag a jogviszony létesítése körében, az pedig nem terjeszthető ki a jogviszony érvényes létrejöttét követően megindult büntetőeljárásokra.
[19] Érvelése szerint, ha azt állapította volna meg a munkáltató, hogy a gyanúsításban megjelölt bűncselekmény a munkakörével összefügg, akkor köteles lett volna a fegyelmi eljárást is megindítani. Mivel ezen indokokat sem az első, sem a másodfokú bíróság nem vizsgálta, sérült az Alaptörvény XXVIII. cikke, valamint a Pp. 221. § (1) bekezdése és 206. § (1) bekezdése.
[20] Kifejtette, hogyha az eljárt bíróságok jogértelmezése fennmaradna, úgy az teret adna annak, hogy bárkit - akár hamis vád alapján - azonnali hatállyal a későbbi jóvátétel bármilyen lehetősége nélkül felmentsenek, ez pedig sértené a foglalkozás szabad megválasztásának alapjogát, mely az Alaptörvény XII. cikkében szerepel, továbbá sérülne a tisztességes jogorvoslathoz való jog is.
[21] A felperes felülvizsgálati kérelmében utalt több alkotmánybírósági döntésre, melyben álláspontja szerint eltérő tartalmú megállapítások szerepelnek. Kifogásolta, hogy az elsőfokú bíróság elmulasztotta a Pp. 3. § (3) bekezdésében foglalt tájékoztatási kötelezettségét, amely súlyos eljárási szabálysértésnek minősül.
[22] Az alperes felülvizsgálati ellenkérelmében kérte "a felülvizsgálati kérelem elutasítását" és a másodfokú ítélet hatályában történő fenntartását. Az eljárt bíróságoknak jogkérdésben kellett döntenie, nem volt olyan tény, amit a feleknek kellett volna bizonyítaniuk. A felmentés alapja a Kttv. 63. § (2) bekezdés g) pontja szerinti foglalkoztatást kizáró ok fennállta volt, amelyet a munkáltatói intézkedés megfelelően tartalmazott, ezért az érvénytelenség fennálltának vizsgálata nem volt indokolt. A Kttv. 63. § (2a) bekezdése alapján a jogszabályhely rendszertani és logikai értelmezéséből a kormányhivatal álláspontja szerint megállapítható, hogy a munkáltató tudomásszerzése az azonnali hatályú felmentési okról nem eredményezhet egyben méltatlansági eljárás lefolytatási kötelezettséget is. A Kttv. 39. § (7) bekezdése szerint a törvényben meghatározott alkalmazási feltételek alól nem adható felmentés, e feltételeknek pedig a szolgálati viszony teljes időtartama alatt meg kell felelnie a kormánytisztviselőnek. A büntetőeljárás megindulása nemcsak a kormányzati szolgálati jogviszony létesítését, hanem annak fenntartását is kizárja (abszolút foglalkoztatást kizáró ok). Mivel a felmentés alapja a foglalkoztatást kizáró oknak a munkáltató tudomására jutása volt, amit a felperes nem vitatott, ezért a bíróságoknak nem volt tájékoztatási kötelezettsége, kizárólag jogkérdésben kellett dönteniük.
[24] A felperessel szemben a Btk. 250. § (1) bekezdésébe ütköző és a szerint minősülő hivatalos személy által elkövetett vesztegetés bűntettének megalapozott gyanúja miatt büntetőeljárás indult, amire figyelemmel a munkáltató a Kttv. 63. § (2) bekezdése g) pontjára, 63. § (2b) bekezdésére, 23. § (1) és (3) bekezdésére, 25. § (1) és (2) bekezdésére, valamint 39. § (1) és (7) bekezdésére utalással foglalkoztatást kizáró "semmisségre okra" tekintettel megszüntette a felperes kormánytisztviselői jogviszonyát.
[25] A Kttv. 39. § (1) bekezdése rendelkezik arról, hogy kivel létesíthető kormányzati szolgálati jogviszony. Kizáró feltételként rögzíti a törvény azon eseteket, amikor a jogviszonyt létesíteni kívánó személy a törvényben felsorolt bűncselekmények miatt indult büntetőeljárás hatálya alatt áll. E bűncselekmények közé tartozik a Btk. XV. fejezet VII. címében található hivatalos személy által elkövetett vesztegetés bűntette is. A kormánytisztviselőnek nemcsak a jogviszony létesítésekor, hanem annak fennállta teljes időtartama alatt meg kell felelnie a törvényben meghatározott alkalmazási feltételeknek [Kttv. 39. § (7) bekezdés].
[26] A Kttv. 63. § (2) bekezdés g) pontja rendelkezik arról, hogy a munkáltatónak a kormányzati szolgálati viszonyt felmentéssel meg kell szüntetnie, ha a foglalkoztatást kizáró ok jut a munkáltató tudomására. A Kttv. a többi foglalkoztatási jogviszonyra vonatkozó törvényekkel azonos szemléletben rendelkezik a a foglalkoztatást kizáró okok fennálltáról, illetve a jogviszony fennállása alatti bekövetkezéséről [Kjt. 25. § (3) bekezdés, Mt. 44/A. §].
[27] A 2015. évi XXXII. törvény iktatta be a Kttv. a 39. § (7) bekezdését, mely szerint a törvényben meghatározott alkalmazási feltételek alól speciális eset kivételével nem adható felmentés, és a kormánytisztviselőnek a kormányzati szolgálati jogviszony teljes időtartama alatt meg kell felelnie a törvényben meghatározott alkalmazási feltételeknek. Az e jogszabályi rendelkezéshez fűzött indokolás szerint e rendelkezés beiktatására azért volt szükség, hogy a kormányzati szolgálati jogviszony fennállása alatt bekövetkező, az alkalmazási feltételekkel ellentétes körülmény esetén egyértelműen meghatározza a jogkövetkezményt, azaz a felmentést, a Kttv. 63. § (2) bekezdése esetkörének g) ponttal történő bővítésével. Amennyiben ilyen felmentési ok jut a munkáltató tudomására, úgy mérlegelés nélkül minden további előzetes eljárás lefolytatása nélkül köteles megszüntetni a kormánytisztviselői jogviszonyt.
[28] Helytállóan állapították meg az eljárt bíróságok, hogy a Kttv. 64/A. § (5) bekezdése szerint a méltatlansági eljárás célja annak megállapítása, hogy a büntetőeljárásban vizsgált cselekmény összefüggésben áll-e és ha igen, milyen mértékben a kormánytisztviselő munkakörével, továbbá a tanúsított magatartás alkalmas-e arra, hogy a kormánytisztviselő által betöltött munkakör tekintélyét, a munkáltató jó hírnevét vagy a jó közigazgatásba vetett bizalmat súlyosan rombolja. Ezzel ellentétben a jogalkotó egyes bűncselekmények esetén ilyen vizsgálat lefolytatása nélkül olyan súlyúnak ítéli meg a törvényben felsorolt bűncselekmények gyanújának fennálltát, amelyek esetén nincs szükség a méltatlansági eljárás lefolytatására, hiszen pusztán az e cselekmények miatt indult eljárás megakadályozza az érintett személy kinevezését, illetve jogviszonya fenntartását.
[29] Helyesen fejtette ki a felperes felülvizsgálati kérelmében, hogy az érvénytelenség a szerződés keletkezési folyamatához kapcsolódó jogintézmény, a szerződés megkötésénél felmerülő hiba. A szerződés érvényessége (érvénytelensége) csak egy meghatározott időpontban, a kinevezés keletkezésének időpontjában vizsgálható és értelmezhető, illetve ítélhető meg. Ha az érvénytelenség oka ebben az időpontban fennállott, úgy az érvénytelenséget kell megállapítani és annak jogkövetkezményeit kell alkalmazni.
[30] A Kttv. 63. § (2) bekezdés g) pontjával kapcsolatos tényállás sajátossága az, hogy azokban a kinevezés érvényes létrejöttét követően következik be olyan ok, amely következtében elvész a kormánytisztviselő olyan alanyi képessége, amelyet egyébként a jogalkotó a jogviszony létrejötte körében határozott meg a jogviszony létesítésének feltételeként. Ebben az esetben az alanyi érvénytelenségi ok a jogviszony létrejöttét - a kinevezést - követően következik be. Ilyen esetben nem a kinevezés érvénytelenné válása következik be, hanem a törvény az alanyi képesség elvesztéséhez különös jogkövetkezményt fűz azzal, hogy ez esetben úgy kell eljárni, mintha a kinevezés érvénytelen lett volna. Ebben az esetben nyilvánvalóan az alanyi kellék megszűnése időpontjáig terjedő időszakra vonatkozóan minden tekintetben az érvényes kinevezésnek megfelelően kell eljárniuk a feleknek.
[31] Az alanyi érvényességi kelléket nélkülöző közszolgálati tisztviselővel a Kttv. speciális rendelkezése folytán nem lehet fenntartani a jogviszonyt, azt a jogszabályban meghatározott módon fel kell számolni. Ennek megfelelően jogszerűen járt el az alperes, amikor a vele közszolgálati tisztviselői jogviszonyban álló felperes jogviszonyát - figyelemmel arra, hogy vele szemben a Kttv. 39. § (1) bekezdése c) pontjában megjelölt bűncselekmény miatt büntetőeljárás indult - felmentéssel megszüntette. Önmagában az a körülmény, hogy a felmentés indokolása pontatlanul érvénytelenségi okra utal, nem teszi jogellenessé az intézkedést.
[32] Az alapjog korlátozásának alkotmányosságához az szükséges, hogy az elérni kívánt cél fontossága és az érdekében okozott alapjogsérelem súlya megfelelő arányban legyen egymással, ez a Kúria álláspontja szerint megvalósult.
[33] A munkavégzésre irányuló jogállási törvényekbe foglalt azonos szemléletű rendelkezések beépítése kifejezik azt a jogalkotói akaratot, amely a felperes által megjelölt alapjogi elvekkel szemben védendő közérdeknek tekinti, hogy az adott jogviszony szempontjából kifejezetten súlyos bűncselekmény gyanúja miatt büntetőeljárás hatálya alá kerülő alkalmazott jogviszonya azonnali hatállyal felszámolásra kerüljön. A munkajogi szabályok egyébként lehetőséget is biztosítanak arra, hogy a munkáltató a büntetőeljárás megindításának ténye alapján - bizalomvesztésre hivatkozva - azonnali hatállyal felszámolja a jogviszonyt, amely munkajogi következmény az Alkotmánybíróság több határozata szerint nem sérti az ártatlanság vélelmét.
[34] Mindezekre tekintettel a Kúria a jogerős ítéletet a Pp. 275. § (3) bekezdése alapján hatályában fenntartotta.
[37] A felülvizsgálati eljárási illetéket a felperest megillető munkavállalói költségkedvezményre figyelemmel a 6/1986.(VI.26.) IM rendelet 14. §-a alapján az állam viseli.
[38] A felülvizsgálat lehetőségét a Pp. 271. § l) pontja zárja ki.
[39] A Kúria a felülvizsgálati kérelmet a Pp. 274. § (1) bekezdése alapján tárgyaláson kívül bírálta el.