adozona.hu
BH+ 2007.7.321
BH+ 2007.7.321
A foglalkoztató csak akkor felelős a társadalombiztosítási ellátások megtérítéséért, ha a baleset munkavédelmi mulasztásával okozati összefüggésbe hozható (1993. évi XCIII. tv. 44., 50., 51., 52., 54. §)
- Kibocsátó(k):
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
Az alperes fizetési meghagyásával K. P. biztosított balesetével összefüggésben felmerült 855 109 Ft egészségbiztosítási ellátás és 130 344 Ft kamat megfizetésére kötelezte a felperest. A fizetési meghagyás indokolása szerint K. P. másodgépmester délutános műszakban a felperesi társaság nyomdai géptermében dolgozott, K. I. vezető gépmesterrel. A raklapon lévő papírt ütögetve igazította meg, amikor a gép elindult, elkapta a kezét, és az ívleválasztóhoz szorította, melynek következtében kéz-sérü...
Az alperes a kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény (a továbbiakban: Ebtv.) 67. § (1) bekezdése, és a Legfelsőbb Bíróság Közigazgatási Kollégiumának 25. számú állásfoglalása alapján kötelezte a felperest az egészségbiztosítási ellátás és kamatai megtérítésére, mert - álláspontja szerint - a foglalkoztató mulasztásaival megszegte a munkavédelemről szóló 1993. évi XCIII. törvény (a továbbiakban: Mvt.) 44. § (1) bekezdésében, 40. §-ában, 50. §-ában, 51. § (1) bekezdésében, 54. § (1) bekezdés d) és g) pontjában, 54. § (5) bekezdés h) pontjában, 54. § (2) bekezdésében, valamint 2. § (2) bekezdésében, továbbá a 8/1998. (III. 31.) MüM rendeletben (a továbbiakban: R.) foglaltakat.
A felperes keresetében a fizetési meghagyás felülvizsgálatát és hatályon kívül helyezését kérte. Álláspontja szerint a tényállás hiányos és ellentmondó, a levont jogkövetkeztetés pedig megalapozatlan és téves. Hivatkozása szerint a baleset kizárólag a sérült előírás-ellenes, és a foglalkoztató által nem elhárítható munkavégzése miatt következett be. A terhére rótt szabályszegések egyikét sem követte el, a sérült baleset- és munkavédelmi oktatásban részesült, a nyomdagép burkolataival, indításával, leállításával és működtetésével kapcsolatos ismeretek birtokában volt.
A nyomdagép az indítógomb első megnyomása után jól hallható hangjelzést ad, majd az indítógomb ismételt megnyomását követően ún. "kúszó" üzemmódban indul el.
A nyomdagépen történő munkavégzéshez 2 munkavállaló alkalmazása elegendő, 3 dolgozó alkalmazása indokolatlan és szükségtelen is. Állította, hogy a sérültet senki nem bízta meg, és nem utasította a gépbe történő benyúlásra és a papírok igazgatására.
A megyei munkaügyi bíróság a felperes keresetét alaposnak értékelte, és az alperes fizetési meghagyását hatályon kívül helyezte. Ítéletének indokolásában az Ebtv. 67. § (1) bekezdésére hivatkozással kifejtette: azt kellett tisztáznia, hogy a balesettel okozati összefüggésbe hozható munkavédelmi szabályszegést a felperesi foglalkoztató megvalósított-e.
Megállapította a munkaügyi bíróság, hogy K. P. biztosított 2004. január 26. napján létesített munkaviszonyt a felperesi társaságnál, és ofszet másodgépmesteri munkakört látott el. A sérültet a munkáltató, a társadalombiztosítási eljárás során az alperes ellenőre, továbbá két alkalommal a bíróság, valamint egy alkalommal az eseti munkabiztonsági szakértő is meghallgatta. A munkaügyi bíróság szerint a sérülti előadásokból, valamint a sérült munkaköri leírásából leszűrhető, hogy K. P. kizárólag a vezető gépmester utasítása alapján végezhette munkáját, munkakörébe nem tartozott a papírok igazgatása. A szakértő által történt meghallgatásakor is előadta, hogy utasítást a papírok igazgatására nem kapott, segítő szándékkal cselekedett. Feladatához a gép kezelése nem tartozott, azokat a kisegítő munkákat végezhette, amivel a vezető gépmester megbízta őt. Ezt K. I. vezető gépmester vallomása is alátámasztotta; előadása szerint K. P. kizárólag az ő utasítására végezhette teendőit, a papír igazítására utasítást részére nem adott, és nem tartozott munkaköri feladatai közé sem. Ennek alapján tehát megállapítható, hogy a sérült munkakörébe nem tartozó, olyan munkát végzett, amelyre nem kapott utasítást. A munkáltató, illetve annak képviselője a balesetet előidéző munkafázis elvégzésével nem bízta meg őt. Ebből okszerűen következik az, hogy a felperesi foglalkoztató nem szeghette meg az Mvt. 50. §-ában foglaltakat, figyelemmel arra, hogy e jogszabályhely arról rendelkezik, hogy a munkával megbízott személynek kell a biztonságos munkavégzéshez szükséges ismeretekkel rendelkeznie, márpedig a perbeli esetben a sérültet a munka elvégzésével - papírok igazgatása - senki nem bízta meg.
Ismertette a munkaügyi bíróság az Mvt. 55. § (1) bekezdésében foglaltakat, és ennek kapcsán azt állapította meg, hogy a sérült több alkalommal elismerte, hogy munkavédelmi oktatásban részesült; felhívták a figyelmét a veszélyforrásokra, és arra is, hogy nem szabad a gépbe nyúlni.
Az Mvt. 51. § (1) bekezdése kapcsán azt állapította meg a munkaügyi bíróság, hogy a nyomógépek kezeléséhez 2 fő személyzet - vezető gépmester és hozzá beosztott személyzet - volt meghatározva, a perbeli esetben ez a 2 fő kezelőszemélyzet biztosítva volt. K. P. munkáját K. I. vezető gépmester irányította. Kétségtelen, hogy a sérült betanulási idejét töltötte, azonban egyetlen adat sem utal arra, hogy ilyen esetekben nem 2, hanem több kezelő személyzet biztosítására lenne szükség. A perben kirendelt szakértő véleményében is rámutatott arra, hogy a sérült kisegítő jellegű tevékenysége nem jelentett olyan veszélyeztetést, amely állandó és közvetlen felügyeletet igényelt volna, azaz a 2 fő személyzet a gép kezeléséhez elegendő volt.
Az Mvt. 44. § (1) bekezdése betartásának vizsgálata körében a munkaügyi bíróság a munkaeszközök és használatuk biztonsági és egészségügyi követelményeinek minimális szintjéről szóló 8/1998. (III. 31.) MÜM rendelet 7. § (2) bekezdésére hivatkozott. Megállapította, hogy a balesetet okozó gépnél a kezelőhelyről a nyomdagép kirakó része nem látható, ezért az indítást megelőzően a kezelő akaratától független, automatikus hangjelzést adó szerkezet van beépítve, amely a baleset idején működött is. A gép tehát indítás előtti automatikus hangjelző berendezéssel van ellátva, azaz a gép kialakítása a jogszabályi előírásoknak megfelelt. E magasabb szintű védelmi berendezés miatt nem volt szükséges a vezető gépmesternek kiáltással, vagy egyéb módon meggyőződnie arról, hogy a gép indítása senkit nem veszélyeztet. A gép ugyanis e célra szolgáló, gyárilag kialakított akusztikai eszközzel, berendezéssel volt ellátva.
Összegezésképpen megállapította a munkaügyi bíróság, hogy a balesettel okozati összefüggésbe hozható foglalkoztatói szabályszegés nem valósult meg, a felperes a balesettel kapcsolatban felmerült egészségbiztosítási ellátás megtérítésére tehát nem kötelezhető. A baleset - ahogy a perben kirendelt szakértő is rámutatott - a sérült előírásellenes és utasításellenes, figyelmetlen munkavégzése okozta. A sérülti előírásellenes munkavégzés ott volt tetten érhető, hogy olyan munkát végzett, amelynek ellátásával a vezető gépmester nem bízta meg őt. Különös jelentőséget tulajdonított a munkaügyi bíróság annak a felperesi hivatkozásnak, hogy a munkaköri leírásban is rögzített volt, miszerint a másodgépmester kizárólag a vezető gépmester utasítása alapján végezheti munkáját.
Mellőzte a munkaügyi bíróság az alperes által felajánlott másik szakértő kirendelésére irányuló bizonyítási indítvány teljesítését, mert annak jogszabályi feltételei - álláspontja szerint - a Pp. 182. § (3) bekezdése alapján nem álltak fenn, a perben beszerzett szakvélemény megalapozott és aggálytalan volt.
A jogerős ítélet ellen az alperes nyújtott be felülvizsgálati kérelmet, elsődlegesen annak hatályon kívül helyezését és a kereset elutasítását, másodlagosan - a jogerős ítélet hatályon kívül helyezése mellett - a megyei bíróság új eljárásra utasítását kérte. Arra hivatkozott, hogy a jogerős ítélet sérti az Ebtv. 67. § (1) bekezdésében foglaltakat. A baleset és körülményeinek részletes ismertetését követően megismételte a fizetési meghagyás indokolásában foglaltakat, valamint a perben kifejtett álláspontját. Továbbra is hangsúlyozta, hogy a felperes megszegte az Mvt. 44., 50., 51., 52., 54. §-ában és az R-ben foglaltakat.
Véleménye szerint - mivel alig egy hete betanított munkásról volt szó, akiben a munkafolyamattal járó berögződések még nem alakulhattak ki ezen rövid idő alatt -, ilyen esetben sokkal nagyobb gondot kell fordítani az új ember betanítására és ellenőrzésére, a munkavédelmi és balesetvédelmi szabályok betartására. A felperes ebben is mulasztott. Hivatkozott arra is, hogy az Mvt. nem tartalmaz olyan kitételt, hogy amennyiben a gép általában megfelel a munkabiztonsági követelményeknek, a kockázatértékelést nem kell elvégezni.
A felperes ezzel megszegte az Mvt. 54. § (5) bekezdés b), d), e), f), h) pontjaiban foglaltakat.
A munkaügyi bíróság a tényállás teljes tisztázását, az ok-okozati összefüggések teljes körű vizsgálatát nem tette meg, nem tárta fel, és nem vette számba mindazokat a tényeket, magatartásokat, amelyeket a felperes felelősségének megállapításához figyelembe kellett volna vennie.
A felperes felülvizsgálati ellenkérelme a jogerős ítélet hatályban tartására irányult.
A felülvizsgálati kérelem nem alapos.
A Legfelsőbb Bíróság álláspontja szerint a megyei munkaügyi bíróság kimerítő alapossággal feltárta az ügyben irányadó tényállást, és abból - a megfelelő jogszabályi rendelkezések alkalmazásával - helytálló jogi következtetést vont le.
A munkaügyi bíróság részletes bizonyítási eljárást folytatott le. Tanúkat hallgatott meg, okirati bizonyítékokat szerzett be, szakértői bizonyítást rendelt el. Ezen bizonyítékokat a Pp. 206. § (1) bekezdésének megfelelően értékelte és mérlegelte, összevetette azokat a közigazgatási eljárás bizonyítási anyagával. Okszerű és logikus indokát adta az egyes bizonyítékok figyelembevételének, avagy mellőzésüknek.
Hangsúlyozza a Legfelsőbb Bíróság, hogy a felülvizsgálati eljárás keretében a bíróság mérlegelése körébe tartozó kérdések általában nem vizsgálhatók, és nincs lehetőség a bizonyítás adatainak újabb egybevetésére és értékelésére.
A megyei munkaügyi bíróság ítélete részletesen ismertette a bizonyítási eljárás folyamatát és eredményét.
Az alperes által a felülvizsgálati kérelemben kiemelt tényeket és körülményeket a munkaügyi bíróság figyelembe vette, ítélete indokolásában részletesen értékelte.
A Legfelsőbb Bíróság egyetértett a megyei munkaügyi bíróság azon álláspontjával, hogy a munkabalesettel okozati összefüggésbe hozható felperesi mulasztás, szabályszegés nem nyert a perben bizonyítást. A balesetet a sérült előírás-ellenes munkavégzése okozta, ezért - figyelemmel az Ebtv. 67. § (1) bekezdésében foglaltakra, továbbá a Legfelsőbb Bíróság Közigazgatási Kollégiumának e tárgyban kiadott 25. számú állásfoglalásában írtakra is - a társadalombiztosítási ellátási költségek megfizetésére a felperesi foglalkoztató nem kötelezhető.
Kiemeli a Legfelsőbb Bíróság, hogy a sérült kizárólag a vezető gépmester utasítása esetén végezhetett bármilyen munkafolyamatot, nem kellett benyúlnia sem álló, sem mozgó gépbe, a papírok igazgatására utasítást nem kapott, feladatához a gép kezelése nem tartozott, így magatartása önhibának minősül. A munkavédelmi oktatás megfelelősége, és az, hogy a sérült a védőburkolatok, védőberendezések jelentőségével, használatával tisztában volt, egyértelműen tisztázást nyert. A nyomdagép magasabb szintű, gyári beépített technológiával rendelkező védelmi berendezéssel volt ellátva, ezért nem kellett külön felszólítással jelezni az indítást.
Minderre tekintettel a Legfelsőbb Bíróság megállapította, hogy a jogerős ítélet a felülvizsgálati kérelemben megjelölt jogszabályokat nem sértette meg, ezért azt a Pp. 275. § (3) bekezdése alapján hatályában fenntartotta. (Legf.Bír. MfvK.IV.10.596/2006.)