BH+ 2005.4.194

Használt gépjármű behozatala esetén az azon lévő új gumiabroncs vámkezelésére vonatkozó rendelkezések értelmezése [1995. évi LXVI. tv. 2. §, 4. §, 9. §, 20. §]

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Kibocsátó(k):
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

A felperes 2002. július 9-én, július 24-én, szeptember 17-én és október 2-án 4 db használt pótkocsi, illetve tehergépjármű belföldi forgalom számára történő vámkezelését kérte. A benyújtott egységes vámáru-nyilatkozatok használt gépkocsira vonatkoztak, a 25. sz. rovatba fuvarozási módként 90-es kódszámmal saját hajtás került megjelölésre. A 31-es rovatokba környezetvédelmi termékdíj fizetési kötelezettség alá eső termékként 2110 kóddal újként megjelölt gumiabroncs.
A vámhivatal a kért vámkez...

BH+ 2005.4.194 Használt gépjármű behozatala esetén az azon lévő új gumiabroncs vámkezelésére vonatkozó rendelkezések értelmezése [1995. évi LXVI. tv. 2. §, 4. §, 9. §, 20. §]
A felperes 2002. július 9-én, július 24-én, szeptember 17-én és október 2-án 4 db használt pótkocsi, illetve tehergépjármű belföldi forgalom számára történő vámkezelését kérte. A benyújtott egységes vámáru-nyilatkozatok használt gépkocsira vonatkoztak, a 25. sz. rovatba fuvarozási módként 90-es kódszámmal saját hajtás került megjelölésre. A 31-es rovatokba környezetvédelmi termékdíj fizetési kötelezettség alá eső termékként 2110 kóddal újként megjelölt gumiabroncs.
A vámhivatal a kért vámkezeléseket az indítványnak megfelelően elvégezte. Az okmányok felülvizsgálatának eredményeként mind a négy esetben újabb határozatot hozott. és kötelezte a felperest összesen 1 664 100 Ft környezetvédelmi termékdíj és általános forgalmi adókülönbözet pótbefizetésére.
A felperes fellebbezései folytán eljárt alperes a határozataiban - az indokolás részbeni módosításával - az elsőfokú határozatokat helybenhagyta. Döntéseit az 1995. évi C. törvény (továbbiakban: Vtv.) 139. § (1) bekezdés c) pontjában, 147. § (2) bekezdésében, az 1995. évi LVI. törvény (továbbiakban: Ktd.) 9-10. §-ában, 5. § (2) bekezdésében a 113/1995. (IX. 27.) Korm. rendelet (továbbiakban: Korm. r.) 5. § (5) bekezdésében a 23/1990. (XII. 3.) PM rendelet (továbbiakban: PM r.) 3. sz. melléklet 124. pontjában foglaltakra alapította. Határozatait azzal indokolta, hogy a gépjárművek tartozékát képező gumiabroncsok minden esetben osztják a gépjármű jogi sorsát. Az új gépjármű gumiabroncsai újnak, a használt gépjármű gumiabroncsai viszont használtnak minősülnek.
A felperes keresetében az alperes határozatainak hatályon kívül helyezését kérte az elsőfokú határozatokra is kiterjedően.
A megyei bíróság jogerős ítéletében a felperes kereseteit elutasította a Ktd. 2. § (3) bekezdés b) pontjában, 4. § (2) bekezdésében, a Vtv. 1. § 21/a. pontjában és a 45/1996. (III. 25.) Korm. rendelet (továbbiakban: Vhr.) 208. § (1) bekezdésében foglalt rendelkezés alapján. Az volt a jogi álláspontja, hogy a gépjármű szokásos felszereléséhez tartozik a gumiabroncs is. Az alperes tehát nem követett el jogszabálysértést azzal, amikor a környezetvédelmi termékdíjat a használt gumiabroncsra vonatkozó díjtétel alapján állapította meg, mert a gépjárművet a felperes a gumiabronccsal együtt vásárolta meg.
A jogerős ítélet ellen a felperes nyújtott be felülvizsgálati kérelmet, kérte annak hatályon kívül helyezését, kereseti kérelme szerinti döntés meghozatalát.
A Legfelsőbb Bíróság döntését kérte abban az elvi jelentőségű jogkérdésben, hogy használt gépjármű behozatala esetén vámkezelhető-e az azon lévő új, de behozatal érdekében rendeltetésszerűen használatba vett gumiabroncs az új gumiabroncsra vonatkozó környezetvédelmi termékdíj tétellel.
Az alperes érdemi ellenkérelmet nem terjesztett elő.
A felülvizsgálati kérelem alapos.
A Legfelsőbb Bíróság ebben az ügyben eljáró tanácsa jogegységi eljárást lefolytatására nem látott indokot. (1997. évi LXVI. törvény 29. §) Egyetért a Kfv.I.35.544/2003/3. számú határozatba foglalt jogi állásponttal. A felülvizsgálati bíróság rámutat arra, hogy a közigazgatási eljárás során és a perben sem volt vitatott az az okiratokkal igazolt tény, hogy használt tehergépkocsik új gumiabroncsokkal kerültek értékesítésre, a gépjárművel együtt kerültek importálásra, a fuvarozási mód "saját hajtás" volt. A belföldi forgalomba hozatal számára történő vámkezelés időpontjáig tehát a gumiabroncsok kizárólag annyit használódtak, amíg a felszerelést követően a behozatalig szükséges volt.
Nem vitásan a Vhr. 208. § (1) bekezdése értelmében a vámteher megállapításakor a vámárunak az árunyilatkozat elfogadása napján fennálló jellegét kell alapul venni. A Vtv. 1. § 21. pontja értelmében pedig a környezetvédelmi díj része a vámtehernek, azt a vámigazgatási eljárás során kell kivetni. Ugyanilyen szabályt rögzít a Ktd. 4. § (2) bekezdése is.
A Ktd. 2. § (3) bekezdése a)-f) pontjában taxatíve felsorolja, hogy a törvény alkalmazásában mi minősül termékdíj köteles terméknek, ezek között nevesíti a gumiabroncsot is [Ktd. 2. § (3) bekezdés b) pontja].
A Ktd. termékdíjra vonatkozó 20. § a) pontja szerinti termékdíjra vonatkozó fogalom-meghatározásból, a termékdíj fizetési kötelezettséggel kapcsolatos 4. § szerinti rendelkezésekből, a 9. § szerinti szabályozásból, és az 1. sz. melléklet által felállított kategóriákból is az következik, hogy maga a termék, azaz a gumiabroncs a termékdíj köteles. A gumiabroncsokra vonatkozó termékdíj (Gkt.) alapja is a gumiabroncsok tömege (Ktd. 9-10. § 1. sz. melléklet). Nem helytálló tehát az alperesnek az az érvelése, mely szerint a gumiabroncs Ktd. szerinti minősítését az határozná meg, hogy az milyen gépjárműre felszerelten érkezik be az országba.
A Ktd. 1. §-a értelmében a törvény célja, hogy "a környezetet, vagy annak valamely elemét a termék előállítása, forgalmazása, felhasználása során vagy azt követően közvetlenül, illetve közvetve terhelő vagy veszélyeztető termék által okozott környezeti veszélyeztetések vagy károk megelőzéséhez és csökkentéséhez pénzügyi forrásokat teremtsen, valamint járuljon hozzá a környezetszennyezés megelőzéséhez vagy csökkentéséhez, a természeti erőforrásokkal való takarékos gazdálkodásra irányuló tevékenységek ösztönzéséhez".
A Vtv., illetve a Ktd. az új, illetve használt gumiabroncs fogalmát nem határozza meg. Ezért a törvény céljára (ratio legis), a törvény rendszerére, az előzőekben kifejezetten nevesített jogszabályi rendelkezésekre figyelemmel a használt gumiabroncs fogalmát nem lehet akként meghatározni, ahogy a perbeli esetben az alperes tette. Utal egyben arra a felülvizsgálati bíróság, hogy az ilyen fajta jogértelmezésnek ellentmond az is, hogy maga az alperes is olyan joggyakorlatot folytat, hogy az ún. "lábon beérkező" új gépjárművek esetén az azokon lévő ugyancsak behozatal érdekében felszerelt gumiabroncsokat újnak tekinti, és akként vámkezeli.
A kifejtettekre figyelemmel a Legfelsőbb Bíróság azt állapította meg, hogy a jogerős ítéletben és a keresettel támadott közigazgatási határozatokban kifejtett jogi álláspont téves, a határozatok a felülvizsgálattal érintett körben jogszabálysértők. Ezért a Pp. 275. § (4) bekezdése alapján a jogerős ítéletet és az alperes határozatát hatályon kívül helyezte, az alperest új eljárás lefolytatására kötelezte. Az alperesnek döntését a Legfelsőbb Bíróság ítéletében kifejtett jogi álláspont figyelembevételével kell meghoznia. (Legf.Bír. Kfv.I.35.066/2004.)
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.