adozona.hu
EH 2003.953
EH 2003.953
I. A Budapest Székesfőváros és a Berlini Drezdner Bank által 1914. március 2-án kötött kölcsönszerződés alapján kibocsátott ún. többvalutás kölcsönkötvényekből, a Magyar Állam, valamint a Nemzetek Szövetsége Tanácsának határozata alapján 1924. március 14-én kibocsátott államadóssági kötvényekből, a magyarországi vármegyék 1927. július 15-én kibocsátott egyesített kölcsönkötvényéből (ún. Rotschild-kölcsön) eredő követelések elévülésének megállapítása körében irányadó szempontok [1881. évi XXXIII. tv. 37. §,
- Kibocsátó(k):
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
Budapest Székesfőváros a Berlini Drezdner Bankkal 1914. március 2-án kötött kölcsönszerződés alapján ún. többvalutás, többek között angol fontban, holland forintban és svájci frankban meghatározott, különböző névértékű, bemutatóra szóló, 4,5%-os kamatozású 50 év alatt törlesztendő kölcsönkötvényeket bocsátott ki. A törlesztés a kötvényekhez csatolt törlesztési terv szerint sorsolás útján történt olyan pénznemben, amely a kötvénybirtokosok számára a legkedvezőbb. A kamat fizetése félévenként j...
A Magyar Állam az 1924. évi IV. tc., valamint a Nemzetek Szövetsége Tanácsának határozata alapján 1924. március 14-én évi 7,5% kamatozású, államadóssági kötvényt bocsátott ki, 1944. évi lejáratra. A kibocsátás részben belföldi, részben külföldi forgalomba hozatallal, a visszafizetés a lejárat előtt visszavásárlás vagy sorsolás útján történt. A Magyar Királyság és a Népszövetség Kölcsönbizottsága az 1937. szeptember 17-én kelt "Memorandum"-ban a kölcsön lejáratát 1979. augusztus 1-jére, a kamat mértékét pedig évi 4,1/2%-ra módosította. A kötvényben szereplő összeg után a kamatfizetés a kötvényekhez tartozó kamatszelvények alapján minden év február 1-jén és augusztus 1-jén volt esedékes. A kamatszelvényeket utoljára 1946. augusztus 1-jei esedékességgel bocsátották ki, azt követően kamatszelvény kibocsátásra nem került.
Az 1926. évi XV. törvény alapján a magyarországi vármegyék egyesített kölcsönkötvénye (a B. sorozatú, ún. II. Rotschild kölcsön) 1927. július 15-én került kibocsátásra, 1946. július 15-ei lejáratra. A kibocsátást a 3670/1926. és a 3730/1926. PM rendelet szerint a Rotschild Bankház által nyújtott kölcsönben részesülő vármegyék nevében a rendeletekben írt összetételű 5 tagú bizottság végezte. A visszafizetésre évenként két alkalommal megtartott sorsolás útján került sor. A kamat évente két alkalommal volt esedékes kamatszelvények ellenében. A kötvényre a lejáratkor fizetés nem történt. Valamennyi kötvényfajta tekintetében a tőkekövetelések 20 év, a kamatok 6 év alatt évültek el. A 13.110/1948. (XII. 24.) Korm. rendelet 4. §-a - a perben nem releváns kivételektől eltekintve - magánjogi jogcímen az 1946. augusztus 1-je előtt keletkezett követelések bírói úton történő érvényesítésének lehetőségét kizárta. A fenti kormányrendeletet a 86/1987. (XII. 29.) MT rendelet 1987. december 31-ei hatállyal hatályon kívül helyezte. Ezzel az igények 1988. január 1-jétől kezdődően érvényesíthetővé váltak.
A felperes birtokában volt a Budapest Székesfőváros által 1914. március 2-án kibocsátott C003230 számú öt valutás - többek között 20 angol fontra, illetőleg 504 svájci frankra kiállított - bemutatóra szóló ún. "Kommunális kötvény"; továbbá a Budapest Székesfőváros által 1946. december 1-jén egy, az előzővel azonos tartalmú, de megsemmisült kötvény helyett kiállított C132079 sorszámú ideiglenes kötelezvény; 1 db 1927. július 15-én kibocsátott B5516 sorszámú évi 6%-os kamatozású 100 angol fontra szóló Magyarországi Vármegyék Kölcsönkötvénye; végül 1 db az 1924. évi IV. törvény alapján forgalomba hozott No014665 sorszámú 100 angol font névértékű bemutatóra szóló államadóssági kötvény.
A felperes a keresetében kérte kötelezni az I. r. alperest az 1924. július 2-án kiállított államadóssági kötvényben névértékként megjelölt 100 angol font teljesítéskori forintellenértékének megfizetésére, e kötvény után 1946. augusztus 1-jétől 1979. augusztus 1-jéig kamatszelvények kibocsátására, összességében 248,5 angol font után 1979. augusztus 2-ától a kifizetés napjáig járó a nemzetközi pénzpiaci átlagkamatnak megfelelő késedelmi kamat megfizetésére.
Az I. r. alperest kérte továbbá kötelezni az 1927. július 15-én kibocsátott II. Rotschild kötvény (Magyarországi Vármegyék kölcsönkötvénye) névértékének - 100 angol font - kifizetéskori forintellenértékének megfizetésére, a 100 angol font tőke után 1946. július 16-ától a kifizetés napjáig járó a nemzetközi pénzpiaci átlagkamatnak megfelelő mértékű késedelmi kamat megfizetésére.
A Budapest Székesfőváros által kibocsátott már ismertetett Kommunális kötvény, valamint az ideiglenes kötelezvény alapján az I-II. r. alpereseket egyetemlegesen kérte kötelezni a kötvényben, illetőleg az ideiglenes elismervényben írt 20-20 angol font, vagy 240-240 holland forint avagy 504-504 svájci frank kifizetéskori forintellenértékének megfizetésére; 1946. január 1-jétől 1984. január 1-jéig terjedő időre a ki nem bocsátott kamatszelvények kibocsátására; az 1984. január 1-jéig számított ügyleti kamat és a tőke együttes összege után 1984. január 2-ától a kifizetés napjáig a nemzetközi pénzpiaci kamatnak megfelelő mértékű késedelmi kamat megfizetésére, tekintve, hogy az 1999. július 9-én kelt írásbeli felszólítás ellenére az alperesek a kötvények kifizetését megtagadták.
Az alperesek a keresetet elutasítását kérték. Az I. r. alperes azzal védekezett, hogy a Budapest Székesfőváros által kibocsátott, valamint a Vármegyék Kölcsönkötvénye tekintetében sem kibocsátóként, sem jogutódként nem áll fenn helytállási kötelezettsége. A II. r. alperes elsősorban arra hivatkozott, hogy a Budapest Főváros Önkormányzata Budapest Székesfővárosnak nem jogutódja, ezért vele szemben a kötvényen alapuló követelések nem érvényesíthetők. Mindketten állították, hogy valamennyi perbehozott kötvényben írt követelés elévült.
Az első fokon eljárt bíróság ítéletében a keresetet elutasította.
A másodfokú bíróság ítéletében az elsőfokú bíróság ítéletét helybenhagyta. A Budapest Székesfőváros által 1914-ben kibocsátott kötvények, valamint az 1927-es kibocsátású, a Vármegyék Kölcsönkötvénye tekintetében elfogadta az elsőfokú bíróság jogi álláspontját, miszerint a fenti kötvényekben írt kötelezettség teljesítéséért az alpereseket fizetési kötelezettség nem terheli. A Magyar Állam a kötvények visszafizetéséért a kibocsátáskor állami garanciát nem vállalt, a jogszabályok a kibocsátóért való helytállásra a Magyar Államot nem kötelezték, és az alperesek a kötvények kibocsátóinak nem jogutódai.
Az 1924. évben kibocsátott államadóssági kötvény tekintetében elfogadta, hogy az I. r. alperes annak kifizetéséért a kötvényekről szóló 1982. évi 28. tvr. alapján nem felel, mert a jogszabálynak visszaható hatálya nincs; továbbá, hogy a tvr. végrehajtása tárgyában kiadott 80/1992. (V. 12.) Korm. rendelet rendelkezései a perbeli követelésekre nem alkalmazhatók.
Elfogadta az elsőfokú bíróság jogi álláspontját a vonatkozásban is, hogy mindhárom követelés elévült. Az elévülés kérdésében abból indult ki, hogy a Ptk. hatálybalépése (1960. május 1-je) előtt az 1881. évi XXXIII. törvénycikknek az elévülésre vonatkozó részében még hatályban volt II. fejezetét az 1960. évi 11. számú tvr. (Ptké. I.) 95. §-a a Ptk. hatálybalépésének napján hatályon kívül helyezte. Az elévülés akkor kezdődött, amikor az egyes követelések esedékessé váltak. A Budapest Székesfőváros által kibocsátott 1914. évi, valamint az 1924. évi ún. Népszövetségi kölcsönkötvény a Ptk. hatálybalépését követően járt le, ezért a bennük foglalt követelések elévülésére a Ptké. 75. §-ának (1) bekezdése szerint a Ptk. rendelkezései az irányadóak. A Ptk. 324. §-ának (1) bekezdése értelmében a pénzkövetelések öt év alatt évülnek el. A fenti két kötvényben írt követelés azonban az esedékesség időpontjában a 13.110/1948. (XII. 24.) Korm. rendelet hatálya alatt bírósági úton nem voltak érvényesíthetők. 1988. január 1-jével az akadály megszűnt, a felperes a két kötvényfajtából eredő igényét joghatályosan a Ptk. 326. §-ának (2) bekezdése szerint az akadály megszűnésétől számított egy évig érvényesíthette, így e két kötvényfajtában írt követelés 1989. január 1-jén elévült, mert a felperes a követelését bírósági úton csak 1999-ben érvényesítette.
Az 1946. július 15-én esedékessé vált, a Vármegyék kölcsönkötvényében írt követelés elévülése - a Ptké. 85. §-ának (3) bekezdése alapján alkalmazandó korábbi jog szerint - annak megkezdésétől, 1946. július 16-ától 1948. december 24-éig folyamatban volt, majd 1948. december 24-étől nyugodott. A nyugvás 1988. január 1-jén megszűnt, ennek eredményeként az elévülés tovább folyt, az abból még hátralévő idő lejártáig. Tekintettel arra, hogy a kötvénykövetelés elévülése a Ptk. 1960. május 1-jei hatálybalépésekor folyamatban volt a Ptké. 85. §-ának (1) bekezdése alapján alkalmazandó, a Ptk. 324. §-ának (1) bekezdésében írt ötéves elévülési időből még hátralévő idő, azaz kettő év hat hónap és huszonegy nap volt. A követelés ezért 1990. július 22-én évült el. Elfogadta az elsőfokú bíróság jogi álláspontját a tekintetben, hogy a kötvénykövetelés kötelmi igény, ezért Ptk. 115. §-ának (1) bekezdése nem alkalmazható, továbbá, hogy a főkövetelések elévülésével a felperesnek a kamatszelvények kibocsátására irányuló igénye is elévült. Nem fogadta el a felperesnek azt az előadását, hogy az igény érvényesítésében 1999-ig akadályozva volt, megítélése szerint a felperes által felhozottak a Pp. 326. §-ának (2) bekezdésében megkívánt akadálynak nem tekinthető. Végül utalt arra, hogy a devizagazdálkodásról szóló jogszabályok idegen pénznemre vonatkozó korlátozó rendelkezései ugyancsak nem jelentették a pénzkövetelés érvényesítésének akadályát.
A jogerős másodfokú ítélet ellen a felperes nyújtott be felülvizsgálati kérelmet, amelyben annak hatályon kívül helyezését, az elsőfokú bíróság ítéletének megváltoztatását és a kereset teljesítését kérte. A felülvizsgálati kérelmét a Pp. 270. §-ának (1) bekezdésére és a (2) bekezdés a) és ba) pontjára, a joggyakorlat egységesítésének követelményére alapította. Előadta, hogy az eljárt bíróságoknak a követelés elévülésével, valamint a kötelezett személyével kapcsolatos döntései jogszabálysértők. Jogsértéssel állapították meg, hogy a követelések elévültek. E körben jogszabálysértően alkalmazták a Ptké. 85. §-ának (3) bekezdésében és a Ptk. 326. §-ának (1) és (2) bekezdésében foglaltakat. Megítélése szerint abból kell kiindulni, hogy a perben érvényesített valamennyi követelés a Ptk. hatálybalépését megelőzően keletkezett, ezért az elévülésnek a Ptk. hatálybalépését megelőzően bekövetkezett nyugvására, megszakadására és megrövidítésére a Ptk. 85. §-ának (3) bekezdése szerint a korábbi jogot kell alkalmazni. A korábbi jog a nyugvás fogalmát nevesítette, a Ptk. ezt a kifejezést nem használja. A másodfokú bíróság a nyugvás megítélése során a korabeli jogot alkalmazta, az elévülési idő számításánál azonban a jelenleg hatályos jogszabályokból indult ki, holott helyesen a Ptk. 85. §-ának (3) bekezdése szerint annak számításánál (időtartamának megállapításánál) is a korabeli rendelkezéseket kellett volna alkalmazni. A jogerős bírósági ítélet 1948. december 24-étől - a 13.110/1948. Korm. rendelet hatálybalépésének napjától - ismeri el a nyugvást. Ezzel szemben az általa becsatolt 670/1946. ME számú rendelet 2. §-a (1) bekezdése szerint a bírói út igénybevételének lehetősége már 1946. január 21-étől ki volt zárva. Emiatt az elévülés nyugvása valamennyi követelés tekintetében az irányadó korábbi jog szerint még az esedékesség előtt beállt, így az elévülés csak az akadály megszűnésekor 1988. január 1-jével indult és az 1881. évi XXXIII. törvény 37. §-a szerint - húsz év eltelte után - 2007. december 31-én következett volna be.
Abban az esetben, ha a bíróság arra a jogi álláspontra helyezkedik, hogy a követelések elévülésére a Ptk. 324. §-ának (1) bekezdésében írt rendelkezéseket kell alkalmazni, az elévülésre ez esetben sem került sor. Az értékpapírra a Ptk. 94. §-ának (2) bekezdése szerint a tulajdonjogra vonatkozó rendelkezések az irányadóak. A Ptk. 115. §-ának (1) bekezdése szerint a tulajdoni igények nem évülnek el.
Akadályozta a követelések elévülését a kötvényekről szóló 1982. évi 28. tvr. (Ktvr.) 7. §-ának (1) bekezdésében írt rendelkezés is, miszerint a kötvényen alapuló követelések nem évülnek el. Ez utóbbi jogszabályban foglaltak szerint az elévülés az értékpapírokban foglalt követelés lejártának napján hatályos jogszabályok szerint kell megítélni. Ennek következtében az 1984. január 1-jén lejáró székesfővárosi kötvények semmi esetre sem évülhettek el. Vitatta azonban, hogy a Ktvr. rendelkezéseinek nincs visszaható hatálya és a rendelkezéseit csak a hatálybalépését követően kibocsátott kötvényekre kellene alkalmazni. Ennek ellentmond a Ktvr. végrehajtása tárgyában kiadott 80/1992. (V. 12.) Korm. rendelet 6. §-ának c) pontja, miszerint az állam helytáll az 1988. január 1. napja előtt kibocsátott, magánszemély által is megszerezhető kötvényeken feltüntetett kötelezettségek teljesítéséért.
Hivatkozott továbbá arra, hogy a másodfokú bíróság megsértette a Ptk. 326. §-ának (1) bekezdésében írt törvényi rendelkezéseket is, azzal, hogy nem fogadta el a felperes bizonyított előadását, miszerint a követelését 1999. előtt menthető okból nem tudta érvényesíteni. Előadta, hogy a bírói gyakorlat az elévülés nyugvására vezető igényérvényesítési akadálynak tekinti, ha a jogosult a követelésről csak később szerez tudomást. A felperes csak az 1999-ben közzétett újságcikkekből értesült az igény érvényesíthetőségéről. Addig akadályozta az igényérvényesítését az a körülmény, hogy a PM és a Pénzintézeti Központ is olyan értelmű tájékoztatást adott, miszerint a számjegyzékbe vétellel a követelések devalválódtak. Csupán a megjelenő újságcikkek alapján ismerte fel, hogy van érvényesíthető követelése az alperesekkel szemben.
Állította, hogy az eljárt másodfokú bíróság jogsértéssel foglalt állást a Székesfőváros által kibocsátott, valamint a Vármegyék kölcsönére vonatkozó kötvényekben írt követelések kötelezettjének kérdésében is. Tény, hogy 1950. január 1-jétől megszűnt az önkormányzatok önálló jogalanyisága és jogszabályban nincs annak kimutatható nyoma, hogy valójában ki lett a tanácsrendszerrel megszüntetett Budapest Székesfőváros, valamint a Vármegyék jogutódja. Az azonban megállapítható, hogy az állam tulajdonosi jogánál fogva korlátlan hatáskörre tett szert az önkormányzatok vagyona - jogai, kötelezettségei és terhei - felett. Abban az esetben, ha 1989-ben rendszerváltás Magyarországon nem kezdődött volna, Budapest Székesfőváros és az egyéb önkormányzatok által kibocsátott kötvényekben megtestesült tartozásért kizárólag az államosító Magyar Államot terhelné a felelősség. Ezt a felelősségét a Magyar Állam a 80/1992. (V. 12.) Korm. rendelet 6. §-ának c) pontja szerint kifejezetten el is ismerte. Tény, hogy a Magyar Állam kizárólag és senki által nem korlátozható tulajdonosként járt el az önkormányzatok korábbi vagyona tekintetében. Tulajdonosi jogállásából fakadóan az önkormányzati kötvényekre vonatkozóan is magánjogi megállapodásokat kötött a külföldi kötvénybirtokosokkal és ezekre fizetést is teljesített. Ez a vállalás a belföldi kötvénytulajdonosok tekintetében is valójában kötelem keletkeztető ráutaló magatartásnak tekintendő. Jellemzően a perben az alperesek egymást jelölték meg olyanként, aki a kötvényekből fakadó kötelezettségekért helytállni tartozik.
Végezetül hivatkozott arra, hogy a ki nem bocsátott kamatszelvények elévülése tekintetében is jogsértő az ítélet. A szelvények kibocsátása az alpereseknek a 2780/1946. ME számú rendelet 2. §-ában írt jogszabályi kötelezettsége volt. Az alperesek e kötelezettségüknek nem tettek eleget. A kamatszelvény maga is értékpapír, így a benne foglalt követelést csak annak birtokában lehet érvényesíteni, amíg az alperesek nem tesznek eleget a szelvény kibocsátása iránti kötelezettségüknek, a kamatszelvényen alapuló igény nem érvényesíthető, következésképpen annak elévülése el sem kezdődött. Alaptalanul utasították el ezért az eljárt bíróságok elévülés okából a felperesnek a kamatszelvények kibocsátására irányuló kereseti kérelmét is.
Az I. r. alperes fellebbezési ellenkérelmében a jogerős másodfokú ítélet hatályban tartását kérte.
A felülvizsgálati kérelem nem alapos.
A másodfokú bíróság nem követett el jogszabálysértést a Székesfőváros által kibocsátott kommunális kötvény, valamint a Népszövetségi kötvénnyel elévülésének megállapításával. A felperes a felülvizsgálati kérelmében elsődlegesen a Ptké. I. 85. §-a (3) bekezdésének a másodfokú bíróság általi értelmezését sérelmezte. A felperesnek az volt a jogi álláspontja, hogy a perbeli esetben a követelés elévülésének nyugvása már a 13.110/1948. (XII. 24.) Korm. rendelet hatálybalépését megelőzően a 670/1946. ME számú rendelet hatálybalépésével bekövetkezett, tekintet nélkül arra, hogy a kötvény követelések a 670/1946. ME rendelet hatálybalépésének időpontjában még nem váltak esedékessé, ezért azok elévülésére a Ptk. hatálybalépését megelőzően hatályban volt jogszabályokat kell alkalmazni.
A Legfelsőbb Bíróság megítélése szerint a másodfokú bíróság a fenti kötvények tekintetében megfelelően értelmezte a Ptké. I. 85. §-ának (3) bekezdését, és helyesen alkalmazta a Ptké. 75. §-ának (1) bekezdése folytán a Ptk. 324. §-át. A Ptké. 85. §-ának (3) bekezdése értelmében az elévülésnek a Ptk. hatálybalépését megelőzően bekövetkezett nyugvására, megszakadására és megrövidítésére a korábbi jogot kell alkalmazni; tehát ez irányadó az elévülés kezdő időpontja tekintetében is. A Ptk. hatálybalépését megelőzően hatályban volt jogszabályok az 1881. évi XXXIII. törvény a Magyar Magánjogi Törvénykönyv javaslata, valamint az 1875. évi XXXVII. tc., azaz kereskedelmi törvény voltak. A kereskedelmi törvény az elévülésre általános szabályokat nem tartalmazott, így a magánjogi szabályokat kellett alkalmazni, a kereskedelmi ügyletekből eredő igényekre is, kivéve ahol a törvény különös szabályokat állított fel.
Az 1881. évi XXXIII. tc. 37., illetőleg 40. §-a szerint az állami értékpapírokban kifejezett tőke, illetve a szelvényeken alapuló követelés elévülésének kezdő időpontja a lejárat napja. A Magyar Magánjogi Törvényjavaslat 1287. §-a szerint az elévülés abban az időpontban kezdődik, amelyben a követelés jog szerint érvényesíthetővé vált (lejárt). Az érvényesíthetőség időpontja tehát a követelés lejárata, érvényesíteni így csak lejárt követelést lehet.
A Magyar Magánjogi Törvényjavaslat 1292. §-a szerint az elévülés nyugszik, ha a követelés érvényesítése az ott írt jogi vagy tényleges akadályba ütközik. A nyugvás idejét az 1293. § szerint az elévülés idejébe nem lehet beszámítani. Hasonlóan rendelkezett az 1881. évi XXXIII. tc. 42. §-ának utolsó bekezdése is. Ha tehát az érvényesítés akadályba ütközik, az akadály ideje alatt nem indul meg az elévülés. Ez azonban a felperes álláspontjával ellentétben, nem azt jelenti, hogy az elévülés nyugvása az elévülés megkezdődése (a követelés lejárta) előtt bekövetkezett, hanem azt, hogy az elévülés az érvényesíthetőség jogi, illetőleg egyéb akadálya esetén a lejárat időpontjától kezdve nyugszik, és az akadály megszűnésekor indul meg. A törvényben írt akadály ugyanis nem az esedékességet, nem a lejáratot akadályozza, hanem a lejárttá vált követelés érvényesítését. A Népszövetségi kötvény 1979. augusztus 1-jén, a Budapest Székesfőváros Kommunális kötvényei pedig 1984. január 1-jén - a Ptk. 1960. május 1-jén történt hatálybalépését követően - váltak esedékessé, tehát az elévülés nyugvása a fentebb kifejtettek szerint a Ptk. hatálybalépése után következett be, ezért helytálló volt a másodfokú bíróság jogi álláspontja, miszerint a fent megjelölt kötvényeken alapuló követelésre a Ptké. I. 75. §-ának (1) bekezdése szerint a Ptk. rendelkezéseit kell alkalmazni. Nem irányadó tehát sem a Ptké. I. 85. §-ának (1), sem pedig a (3) bekezdése. Az elévülés ugyanis a Ptk. hatálybalépésekor nem volt folyamatban és a nyugvás sem következett be a Ptk. hatálybalépését megelőzően. 1988. január 1-jén a követelés érvényesítését gátló akadály megszűnt, ekkor a Ptk. 324. §-ának (1) bekezdésében írt ötéves elévülési időből a Székesfőváros által kibocsátott kommunális kötvények tekintetében még egy év volt hátra, a Népszövetségi kölcsönkötvény tekintetében pedig az ötéves elévülési idő már eltelt. A Ptk. 326. §-ának (1) bekezdése szerint a felperes az igényét bírói úton a fenti kötvények vonatkozásában 1989. január 1-jéig érvényesíthette. Ezzel szemben a felperes a keresetét a Népszövetségi és a Kommunális kötvényekre alapítottan 1999-ben terjesztette elő, olyan időpontban, amikor valamennyi követelés elévült, ezért azok a Ptk. 325. §-ának (1) bekezdése szerint bírói úton már nem voltak érvényesíthetők.
Az alperesek valamennyi kötvénykövetelés tekintetében elévülési kifogást terjesztettek elő. A Ptk. 325. §-ának (1) bekezdése értelmében az elévült követelést bírósági úton érvényesíteni nem lehet. Az eljárt bíróságoknak ezért először az elévülési kifogás kérdésében kellett állást foglalniuk. Az eljárt bíróságok helyesen a Székesfőváros által kibocsátott kommunális kötvények elévülését megállapították, így a kötelezett személyét illetően nem foglalhattak volna állást, mert az az ügy érdemében hozott döntésnek minősül. A Budapest Székesfőváros által kibocsátott kommunális kötvények tekintetében ezért a Legfelsőbb Bíróság a kötelezett személyére vonatkozó megállapításokat az első- és másodfokú bíróság ítéletének indokolásából mellőzte.
Alaptalanul hivatkozott a felperes a Ptk. 115. §-ának (1) bekezdésében foglaltakra is. A Ptk. 115. §-ának (1) bekezdése szerint a tulajdonjogi igények nem évülnek el. A kötvényben foglalt követelés azonban nem tulajdonjogi, hanem kötelmi igény. A kötvény kibocsátója arra vállalt kötelezettséget, hogy kötvény birtokosának a kötvényben írt időben és módon fizetést fog teljesíteni. A perbeli esetben ez a teljesítés maradt el. A kötvények, illetőleg az ideiglenes kötelezvény a felperes birtokában voltak, ezeket a kibocsátó a felperes részére kiadta, így a jogvita tárgya nem lehet a kötvényekkel kapcsolatos tulajdoni igény.
Elfogadta a Legfelsőbb Bíróság a másodfokú bíróság jogi álláspontját a vonatkozásban is, hogy a perbeli esetben a kötvényekről szóló 1982. évi 28. tvr. rendelkezései nem kerülhetnek alkalmazásra. A fenti jogszabályhely 7. §-ának (1) bekezdése szerint a kötvényen alapuló követelés nem évül el. A fenti jogszabály 1982. december 4-én lépett hatályba, visszaható hatálya nincs, rendelkezéseit csak a hatálybalépése után a 3. § (1) bekezdésének a)-d) pontjaiban írt szervezetek által a 2. § (1) bekezdésének a)-k) pontjában írt tartalommal kibocsátott kötvényekben írt követelésekre lehet alkalmazni. Nem alkalmazható a perbeli kötvényekre a 80/1992. (V. 12.) Korm. rendelet 6. §-ának c) pontjában foglalt rendelkezés sem. A fenti jogszabályhely szerint az állam helytáll az 1988. január 1-je előtt kibocsátott magánszemélyek által is megszerezhető kötvényeken feltüntetett kötelezettségek teljesítéséért. Tekintettel azonban arra, hogy a részletezett két kötvényfajtából eredő követelések 1992. május 12-ét megelőzően elévültek, e követelések nem vonhatók a rendelet 6. §-a c) pontjának hatálya alá.
Helyesen értelmezte és alkalmazta a másodfokú bíróság a Ptk. 326. §-ának (2) bekezdésében írt akadály mibenlétét is. A felperes 1988. január 1-jén, a követelések érvényesíthetőségének megnyílta időpontjában valamennyi kötvény, illetőleg ideiglenes kötelezvény birtokában volt, az a körülmény, hogy a követelés érvényesíthetőségéről a jogszabály ismeretének hiányában nem volt tudomása, illetőleg, hogy e vonatkozásban a perben nem álló pénzintézeti központtól, valamint az I. r. alperest képviselő Pénzügyminisztériumtól olyan értelmű tájékoztatást kapott, hogy a követelés érvényesítésére nincs mód, menthető oknak nem tekinthető.
Alaptalan volt a felülvizsgálati kérelem a kamatszelvények kibocsátása tekintetében is. A kibocsátó és az értékpapír birtokosa közötti jogviszony tárgya az értékpapírban foglalt követelés, nem pedig az esetleges numizmatikai értékkel bíró pénzpapír, ezért a szelvény kiadására irányuló igény is csak addig érvényesíthető, amíg a benne foglalt követelés el nem évült. Tekintve, hogy a Ptk. 326. §-ának (2) bekezdése szerint 1989. január 1-jén a felperes valamennyi - a fenti két kötvényfajtával kapcsolatos - követelése elévült, a felperes alappal a szelvények kibocsátását sem követelhette.
A felülvizsgálati kérelem az 1927. július 15-én kibocsátott, a Magyarországi Vármegyék fontsterling kölcsönkötvénye (Rothschild-II. kölcsön) tekintetében csak annyiban volt alapos, hogy a követelés nem évült el, de érdemben alaptalan volt. A fenti kötvény 1946. július 15-én, tehát a Ptk. hatálybalépését megelőzően járt le, az elévülés ekkor kezdődött. A Ptké. I. 85. §-ának (3) bekezdése szerint az elévülésnek a Ptk. hatálybalépését megelőzően bekövetkezett nyugvására, megszakadására és megrövidítésére a korábbi jogot kell alkalmazni. Így abban a kérdésben is a korábbi jog az irányadó, hogy mit jelent az elévülés nyugvása és mi annak a jogkövetkezménye. A Magyar Magánjogi Törvényjavaslat 1292., 1293. §-a, valamint az 1881. évi XXXIII. tv. 42. §-a szerint az elévülés nyugszik, ha a követelés érvényesítése az ott írt akadályba ütközik. A nyugvás idejét az elévülés idejébe nem lehet beszámítani. Az elévülés határideje tehát nem a Ptk.-ban írt három hónappal, illetve egy évvel hosszabbodik meg, hanem annyi idővel, amennyi ideig a jogosult a követelése érvényesítésével menthető okból akadályozva volt. Az ún. Rotschild- II. kölcsönkötvény vonatkozásában az elévülés a követelés esedékessé válásával 1946. július 15-én megkezdődött és folyt 1948. december 24-éig, mindaddig amíg a 13.110/1948. (XII. 24.) Korm. rendelet hatályba nem lépett. A 640/1946. ME számú rendelet 2. §-a nem akadályozhatta az igényérvényesítést, mert azt csak olyan magánjogi jogcímen alapuló követelés bírói úton történő érvényesítését zárta ki, amely követelés mértékét a külföldi pénznemnek, illetőleg aranynak pengőre átszámításával kellett megállapítani. Olyan magánjogi követelésről rendelkezett a jogszabály, amely ún. értékállandósági kikötést tartalmazott. Az elévülés nyugvása tehát csak a 13.110/1948. (XII. 24.) Korm. rendelet hatálybalépésével következett be. Az elévülési időből ekkor még 17 év 6 hónap és 21 nap volt hátra, szemben a másodfokú bíróság által megállapított 2 év 6 hónap 21 nappal. A felülvizsgálati bíróság nem fogadta el a másodfokú bíróságnak azt az álláspontját, miszerint az ötéves elévülési idő az irányadó, amely 1946. július 15-ével megkezdődött. Ez az álláspont ugyanis arra vezetne, hogy amennyiben a nyugvás a Ptk. hatálybalépése előtt bekövetkeznék, de a nyugvás előtt 5 év már eltelt, úgy a követelés elévül annak ellenére, hogy a nyugvásnak a Ptk. hatálybalépése előtti megszűnése tehát az elévülés folyamatban léte esetére a Ptké. 85. §-ának (1) bekezdése szerint lehetőség lenne 1965. május 1-jéig a követelés érvényesítésére.
A Ptk. 75. §-ának (1) bekezdése szerint - ha ez a törvényerejű rendelet másként nem rendelkezik - a hatálybalépése előtt keletkezett jogviszonyokból eredő és jogerős határozattal még el nem bírált jogokra és kötelezettségekre is alkalmazni kell. E főszabályhoz képest különös szabályt - tehát kivételt - tartalmaz a Ptk. 85. §-a. Az egyik kivétel arra az esetre vonatkozik, amikor az elévülés folyamatban van. A folyamatban lévő ügyekben az elévülési idő 5 év ugyan, de mivel ezt 1960. május 1-jétől kell számítani, ezért ha pl. a 20 év elévülési határidőből már 19 év eltelt a Ptk. hatálybalépéséig, úgy a jogosultnak további 5 év áll a rendelkezésére igénye érvényesítésére. Tehát a már folyamatban lévő elévüléseknél az 5 éves elévülési határidő nem kezdődhet meg a követelés esedékességekor, csak a korábbi törvény szerinti határidő. A folyamatban lévő elévülések esetén sem visszaható hatályú az 5 éves elévülési idő.
A perbeli esetben nem volt folyamatban az elévülés a Ptk. hatálybalépésekor, mert nyugodott, régi jogi szóhasználattal szünetelt. Irányadó tehát a Ptk. 85. §-ának (3) bekezdése 1946. július 15-én a régi - és nem az ötéves - elévülési határidő kezdett el folyni, majd szünetelt a folyása 1948. december 24-étől, ez a szünetelés fennállt a Ptk. hatálybalépésekor is és tartott egészen 1987. december 31-éig.
Az irányadó korábbi jogszabályok szerint a már megindult elévülési időbe az akadályok időtartamát nem lehet beszámítani. Ebből pedig az következik, hogy a már megindult korábbi elévülési határidő hosszabbodik meg a nyugvás időtartamával. Nincsen ugyanis olyan szabály, amely a Ptk. hatálybalépését megelőzően bekövetkezett nyugvás esetére kimondaná, hogy a Ptk. hatálybalépése után történő nyugvás megszűnése esetén csak öt évvel hosszabbodhat meg a régi elévülési határidő.
Az elévülés nyugvása 1988. január 1-jével megszűnt, az elévülési idő azonban nem a Ptk. 326. §-ának (2) bekezdésében írt három hónappal, illetőleg egy évvel, vagy öt évvel hosszabbodott meg, hanem a még hátralévő teljes 17 év 6 hónap és 21 nappal. E kötvény tekintetében ezért az elévülési idő 2005-ben járt volna le, így a keresetindítás időpontjában - 1999-ben - a fenti követelés elévülése még nem következett be. E kötvény tekintetében azonban helytállóan állapította meg a másodfokú bíróság, hogy az I. r. alperes a kötvényben írt követelés kifizetéséért felelősséggel nem tartozik. Az állam tekintetében - bár a bizonyítási kötelezettség a Pp. 164. §-ának (1) bekezdése szerint őt terhelte -, a felperes nem tudott olyan kötelmi jogviszonyt, vagy olyan jogszabályon alapuló kötelezettséget bizonyítani, amely az államnak a perbeli kötvényekért fennálló felelősségét megalapozná.
Alaptalan az alperesnek az állam jogutódlásával kapcsolatos álláspontja. Az 1950. évi I. törvény hatálybalépésével - a tanácsrendszer létrejöttével - a volt helyhatóságok (önkormányzatok) vagyona állami tulajdonba és a tanácsi szervek kezelésébe került. Az állam a volt önkormányzatok és a velük jogviszonyban álló személyek közötti jogviszonyba nem lépett be, annak nem vált alanyává. A tanácsi szervek mint állami szervek a költségvetésből gazdálkodtak, a korábbi a jogviszonyok alanyaival szemben fennálló kötelezettségeket a költségvetési pénzből kellett teljesíteniük. A Ptk. hatálybalépéskori 37. §-ának (1) bekezdése értelmében ez a kötelezettségük a költségvetést meghaladó mértékben is terhelte őket, azok fedezetéről a költségvetési gazdálkodás szabályai szerint kellett gondoskodni. Az 1950. évi I. (Tanácstörvény) végrehajtása tárgyában kiadott 143/1950. (V. 18.) MT rendelet 1. §-a pontosan meghatározta, hogy a megalakuló tanácsok, illetőleg azok végrehajtóbizottságai mely korábbi szervek jogkörét veszik át és folytatják. A rendelet 1. §-a (4) bekezdésének a) pontja értelmében a megyékben a főispán és a megyei önkormányzat összes szerve tennivalóit a tanács és a végrehajtóbizottság látja el és folytatja. A felperes által becsatolt, a Pénzügyminisztérium, valamint Budapest Főváros Végrehajtó Bizottsága levelezésének anyagából is az állapítható meg, hogy a helyhatóságok által kibocsátott kötvények tekintetében a kötvénytulajdonosokkal továbbra is a helyi tanácsok maradtak jogviszonyban, a külföldi kötvénytulajdonosok részére tovább folytak a kifizetések és az ebből eredő adósság-szolgálat teljesítéséhez a helyi tanácsok biztosították a fedezetet. A Pénzintézeti Központ mint devizahatósági jogkör gyakorlója, folyt bele a kötvényekből eredő igények rendezésébe, így a külföldi kötvénytulajdonosok részére történő kifizetésekhez az engedélyt és a devizát neki kellett biztosítania. Annak forintfedezete azonban mindaddig a helyi tanácsokat terhelte, amíg a Pénzügyminisztérium nem hozott arra vonatkozó döntést, hogy a kifizetéshez szükséges költségvetési fedezetet központilag kezelik, az a továbbiakban nem jelenik meg a helyi tanácsok költségvetésében. Az állam tehát a perbehozott jogviszonyokban a vármegyéknek nem jogutódja, ezért a vármegyék által kibocsátott kötvények kifizetéséért felelősség nem terheli.
A 80/1992. (V. 12.) Korm. rendelet 6. §-ának c) pontja nem értelmezhető akként, hogy az állam korlátozás nélkül valamennyi 1988. január 1. napja előtt kibocsátott kötvényekért helytáll, mert a rendelet 1. §-a szerint a kormányrendelet rendelkezéseit csak az 1982. évi 28. tvr. 3. §-ának (1) bekezdésében meghatározott szervek által kibocsátott kötvényekre lehet alkalmazni a fenti kötvényt viszont a vármegyék bocsátották ki.
Az államot kötelmi alapon sem terheli felelősség e kötvények kifizetéséért. Az ún. Rothschild kötvényből kitűnően a tőke és a kamat fizetése a felsorolt vármegyék feltétlen kötelessége. A kötvényt a Kormány meghatározott tagjai a vármegyék nevében írták alá, valamint a Kormány nevében azon kötelezettség tekintetében, amelyet a Kormány magára vállalt. A Rothschild I. és II. kötvények kibocsátásának feltételeit, a kölcsön felvételét a 102638/1926. PM és a 92.206/1927. PÜM számú körrendelet szabályozta. A kötvények kibocsátását a vármegyék nevében egy öttagú bizottság végezte, minden vármegye csak az általa felvett kölcsönért szavatolt. Ha a kölcsöntörlesztés az útadóbevételből, illetve meghatározott jövedelemből nem lett volna biztosítható, úgy a rendelet szerint a vármegye e célból külön vármegyei útadó kivetésének engedélyezését kéri. Tehát, ha volt is a Kormánynak kötelezettsége a vármegyék által kötvény-kibocsátással felvett kölcsönnel kapcsolatban, az csak közjogi és nem magánjogi kötelezettség lehetett.
A kifejtettekre figyelemmel a Legfelsőbb Bíróság a másodfokú bíróság ítéletét a Pp. 275. §-ának (3) bekezdése szerint hatályában fenntartotta. (Legf. Bír. Gfv. I. 31.987/2002. sz.)