adozona.hu
AVI 1997.7.91
AVI 1997.7.91
A rehabilitációs dotáció vetítési alapjának számítási módja [14/1994. (II. 1.) Korm. r. 2. § (4) bek.].
- Kibocsátó(k):
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
A felperest a Pénzügyminisztérium a Népjóléti Minisztérium egyetértésével a megváltozott munkaképességű dolgozók foglalkoztatásáról és szociális ellátásáról szóló 9/1993. (VI. 29.) EüM-PM együttes rendelet hatálya alá tartozó, megváltozott munkaképességűek foglalkoztatására létrehozott célszervezetté jelölte ki, melyre figyelemmel őt rehabilitációs dotáció illeti meg.
Az elsőfokú adóhatóság a felperesnél 1995. augusztus 18-án a rehabilitációs dotáció kiutalás előtti célvizsgálatát végezte 19...
Az elsőfokú adóhatóság a felperesnél 1995. augusztus 18-án a rehabilitációs dotáció kiutalás előtti célvizsgálatát végezte 1995. július hónapot illetően, melynek során megállapította, hogy a felperes az általa részmunkaidőben foglalkoztatott 52 fő után a bértételt arányosan nem csökkentette a támogatás alapjának megállapításánál és ennek következtében 1995. július hónapra 744 000 Ft támogatást jogosulatlanul igényelt.
Az elsőfokú adóhatóság 1995. október 17-én kelt határozatával a felperes terhére 744 000 Ft összegű jogosulatlan adó-visszaigénylés miatt 372 000 Ft adóbírságot szabott ki, mert megállapította, hogy a dotáció összegének a megállapításánál a felperes nem vette figyelembe, hogy 52 főt részmunkaidőben foglalkoztat és így esetükben a minimálbér összegét a munkaidő eltérő mértékével arányosan csökkentve kell meghatározni.
A felperes fellebbezése folytán eljárt alperes 1996. január 10-én kelt határozatával az elsőfokú határozatot helybenhagyta.
Az alperesi határozat felülvizsgálata iránt előterjesztett keresetet az elsőfokú bíróság ítéletével elutasította, rámutatva, hogy a 8/1993. (VI. 29.) EüM-PM együttes rendelet (a továbbiakban: R.) 27/B. §-ának (2) bekezdésében említett átlagbérként figyelembe vehető minimálbért a felperesnél alkalmazott 52 fő tekintetében csak arányosan csökkentve lehet számolni, mert ezen munkavállalók egészségügyi állapotuk folytán nem napi 8 órát, hanem átlagosan 5,55 órát dolgoztak, tehát munkaidejük a teljes munkaidőnél rövidebb volt (részmunkaidő).
A felperes fellebbezése folytán eljárt másodfokú bíróság ítéletével az elsőfokú bíróság ítéletét - annak helyes indokaira utalással - helybenhagyta, kiemelve, hogy a rehabilitációs dotáció vetítési alapjának számításakor a perbeli időszakban hatályos 14/1994. (II. 1.) Korm. rendelet 2. §-ának (4) bekezdése értelmében a 10 500 Ft összegű minimálbérnek a munkaidő eltérő mértékével csökkentett összege vehető figyelembe átlagbérként, tekintettel arra is, hogy a rendelet 2. §-ának (1) bekezdése a kötelező legkisebb munkabér összegét teljes munkaidő és havibér alkalmazása esetére határozza meg.
A jogerős másodfokú ítélet felülvizsgálata iránt a felperes nyújtott be kérelmet, annak hatályon kívül helyezése és a kereseti kérelemnek helyt adó határozat hozatala iránt.
A Legfelsőbb Bíróság a megyei bíróság ítéletét hatályában fenntartotta. Az indokolás rámutat, hogy a megváltozott munkaképességű dolgozók foglalkoztatásáról és szociális ellátásáról szóló többször módosított 8/1983. (VI. 29.) EüM-PM együttes rendelet 27/B. §-a (2) bekezdésének a) pontja szerint a kijelölt célszervezetek dotációjának százalékos mértékét a pénzügyminiszter a népjóléti miniszter egyetértésével évente, egyedileg állapítja meg úgy, hogy a dotáció vetítési alapja a megváltozott munkaképességűek éves átlagos statisztikai állományi létszámának és a részükre kifizetett éves átlagbér szorzata alapján számított éves bruttó munkabér összege. Átlagbérként legfeljebb a tárgyév első napján érvényes minimálbért lehet figyelembe venni.
A kötelező legkisebb munkabér (minimálbér) megállapításáról szóló 14/1994. (II. 1.) Korm. rendelet 2. §-ának (1) bekezdése szerint a teljes munkaidőben foglalkoztatott munkavállaló részére megállapított személyi alapbér kötelező legkisebb összege a teljes munkaidő teljesítése és havi munkabér alkalmazása esetén 10 500 Ft, órabér alkalmazása esetén 60,50 Ft. A (4) bekezdés szerint azonban, ha a munkaidő a teljes munkaidőnél rövidebb (részmunkaidő) az (1) és (2) bekezdésben említett havi bértételt a munkaidő eltérő mértékével arányosan csökkentve kell figyelembe venni.
Tehát a minimálbér teljes összege csak teljes munkaidőben foglalkoztatott munkavállaló esetén vehető figyelembe, míg a teljes munkaidőnél rövidebb, azaz részmunkaidőben foglalkoztatott munkavállalónál a havi bértételt a munkaidő eltérő mértékével arányosan csökkentve kell figyelembe venni.
A felperesnél részmunkaidőben alkalmazott 52 fő tekintetében - a fentiekre figyelemmel - az alperes az átlagbérnél számítandó minimálbért helytállóan vette alapul arányosan csökkentett összegben, mivel a minimálbért teljes összege csak az esetben lett volna alapul vehető, ha ezen 52 munkavállaló is teljes munkaidőben lett volna foglalkoztatva.
A felperes a dotációt az adózás rendjéről szóló 1990. évi XCI. törvény 2. számú melléklet IV/2. pontja szerint havonta a tárgyhót követő hó 15. napjától igényelhette, arról - az 1. számú melléklet II/1. pontja szerint - havonta kellett bevallást tennie, így az adóhatóság a törvény 79. §-ának (2) bekezdésében foglaltak alapján eljárva jogszerűen határozta meg a felperes által jogosulatlanul igényelt támogatás összegét 1995. július hónap tekintetében.
A 14/1994. (II. 1.) Korm. rendelet 2. §-ának (4) bekezdésében foglaltak szerint egyértelműen megállapítható, hogy a jogalkotó akarata az arányosítási kötelezettségre kiterjedt, hiszen a rendelet kimondja, hogy részmunkaidő esetén az egyébként teljes munkaidőre megállapított havi bértételt arányosan csökkentve kell figyelembe venni. A rehabilitációs dotáció vetítési alapjának számításakor tehát ezen jogszabályi rendelkezés szerint a 10 500 Ft összegű minimálbérnek a munkaidő eltérő mértékével csökkentett összege vehető figyelembe átlagbérként.
(Legfelsőbb Bíróság Kfv.II.27.254/1997. sz.)