BH 1998.5.251

A közalkalmazott jubileumi jutalom kifizetésére irányuló igénye jogszerűségének megállapítása során figyelemmel kell lenni arra, hogy a törvény kizárólag a fizetési fokozat megállapításánál teszi lehetővé az 1992. július 1-jét megelőzően fennállt valamennyi munkaviszony teljes időtartamának figyelembevételét [1992. évi XXXIII. tv. (Kjt.) 87. § (2) és (3) bek., Mt. 205. § (1) bek., 209. § (1) bek.].

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Kibocsátó(k):
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

A felperes 1990. szeptember 15-e óta áll polgári alkalmazottként az alperessel jogviszonyban. Az 1994. február 24-én kelt, 1993. december 31-i hatályú besorolása szerint a fizetési fokozat megállapításánál figyelembe vehető közalkalmazotti jogviszonyban töltött idejének kezdő időpontja 1969. november 9.
A felperes az eredménytelen egyeztetést követően benyújtott keresetében annak megállapítását kérte, hogy a 25 éves közalkalmazotti jubileumi jutalomra 1994. november 9-én igényjogosultságot s...

BH 1998.5.251 A közalkalmazott jubileumi jutalom kifizetésére irányuló igénye jogszerűségének megállapítása során figyelemmel kell lenni arra, hogy a törvény kizárólag a fizetési fokozat megállapításánál teszi lehetővé az 1992. július 1-jét megelőzően fennállt valamennyi munkaviszony teljes időtartamának figyelembevételét [1992. évi XXXIII. tv. (Kjt.) 87. § (2) és (3) bek., Mt. 205. § (1) bek., 209. § (1) bek.].
A felperes 1990. szeptember 15-e óta áll polgári alkalmazottként az alperessel jogviszonyban. Az 1994. február 24-én kelt, 1993. december 31-i hatályú besorolása szerint a fizetési fokozat megállapításánál figyelembe vehető közalkalmazotti jogviszonyban töltött idejének kezdő időpontja 1969. november 9.
A felperes az eredménytelen egyeztetést követően benyújtott keresetében annak megállapítását kérte, hogy a 25 éves közalkalmazotti jubileumi jutalomra 1994. november 9-én igényjogosultságot szerzett. Kérte, hogy a bíróság kötelezze az alperest annak megfizetésére.
Az alperes kérte a kereset elutasítását, mivel álláspontja szerint a felperesnek az 1975. december 31-e előtt állami vállalatoknál fennállt munkaviszonyai a jellegük miatt nem vehetők a jubileumi jutalom szempontjából figyelembe.
A munkaügyi bíróság ítéletével elutasította a felperes keresetét. Megállapította, hogy az 1969. november 9. és 1975. december 30. közötti, vállalatoknál munkaviszonyban töltött idő a Kjt. 87. §-a alapján nem minősül közalkalmazotti jogviszonynak.
Az ítélet ellen a felperes fellebbezett, kérte annak megváltoztatását és az alperes 60.432 forint jubileumi jutalom megfizetésére kötelezését. Hivatkozott arra, hogy a jogszabály helytálló értelmezése szerint a Kjt. hatálybalépésével valamennyi korábbi munkaviszonya közalkalmazotti jogviszonnyá alakult át.
Az alperes ellenkérelme az ítélet helybenhagyására irányult.
A másodfokú bíróság ítéletével helybenhagyta az elsőfokú bíróság ítéletét. A munkaügyi bíróság ítéletének indokolását annyiban egészítette ki, hogy az 1993. évi C. törvénnyel módosított Kjt. 87. §-ának (2) bekezdése taxatíve felsorolja a közalkalmazotti jogviszonyként figyelembe vehető jogviszonyokat. Az 1992. július 1-je előtt munkaviszonyban töltött idők beszámíthatósága tekintetében pedig az Mt. 209. §-ának rendelkezésére utalt.
A felperes a felülvizsgálati kérelmében a jogerős ítélet jogszabálysértő álláspontjára hivatkozott. Megítélése szerint - mivel a korábbi munkaviszonya 1992. július 1-jén közalkalmazotti jogviszonnyá alakult át - valamennyi munkaviszonyban töltött idejét közalkalmazotti jogviszonyban töltött időként kell figyelembe venni. Az 1993. évi C. tv. csak később lépett hatályba, ezért az 1992. évi állapot hatályos a kérdés elbírálásánál. Téves a költségvetési szervek meghatározásának visszamenőleges hatályú alkalmazása is. Kérte a másodfokú ítélet hatályon kívül helyezésével és az elsőfokú ítélet megváltoztatásával a keresetének helyt adó ítélet hozatalát.
A felülvizsgálati kérelem alaptalan.
Az ügyben eljárt bíróságok az általuk megállapított tényállás alapján helytálló jogi következtetésre jutottak, és döntésük mind az anyagi, mind az eljárási szabályoknak megfelel.
Arra nézve, hogy a kereseti kérelem elbírálásához mely jogszabály szolgál alapul, az Mt. 205. §-ának (1) bekezdése rendelkezik. Eszerint az e törvény hatálybalépése előtt létesített munkaviszonyból származó igényre az igény keletkezésekor hatályos jog, az igény érvényesítésének rendjére e törvény rendelkezései az irányadók. Az Mt. 205. §-át a közalkalmazotti jogviszony tekintetében is alkalmazni kell, a felperes igényét tehát a Kjt. rendelkezései alapján kell elbírálni, mivel a jubileumi jutalomra irányuló igénye 1992. július 1-je után keletkezett.
A Kjt. 87. §-ának (1) bekezdése értelmében a törvény hatálybalépésével a hatálya alá tartozó munkáltatónál foglalkoztatottak munkaviszonya közalkalmazotti jogviszonnyá alakul át.
Az azonban, hogy a foglalkoztatási viszony jellege - munkaviszony helyett közalkalmazotti jogviszony - megváltozott, nem jelenti azt, hogy valamennyi korábbi munkaviszony pusztán ennek következtében, minden tekintetben (jubileumi jutalom, végkielégítés, besorolás, felmentési idő) közalkalmazotti jogviszonynak is minősülne.
A Kjt. az 1. §-ában határozza meg, hogy mely munkáltatók kerülnek 1992. július 1-jén, majd tartoznak ezt követően a törvény hatálya alá. Ebből a rendelkezésből következik, hogy a hatálya alá vont szerveknél korábban, 1992. július 1-je előtt munkaviszonyban töltött idő alakulhatott át a Kjt. 87. §-ának (1) bekezdése alapján közalkalmazotti jogviszonnyá.
A korábbi munkaviszonyok figyelembe vehetőségét a közalkalmazottakra nézve ugyancsak hatályos Mt. 209. §-a szabályozza, amikor kimondja, hogy ha a munkavállaló munkaviszonya e törvény hatálybalépése előtt áthelyezéssel keletkezett, a korábbi munkaviszonyát, mindaddig, amíg a munkaviszonyát nem szünteti meg, úgy kell tekinteni, mintha a jelenlegi munkáltatójánál töltötte volna.
A felperes 1990. szeptember 15-én áthelyezéssel került az alpereshez, és az ezt megelőző két munkáltatójánál is áthelyezéssel szűnt meg a munkaviszonya. Az áthelyezések folytán ezért az Mt. 209. §-a alapján az 1992. július 1-jét megelőző, három munkaviszonya vehető figyelembe 1975. december 31-től kezdődően.
A jubileumi jutalom intézményét az új Mt. nem tartotta fent, de a Kjt. - mint többletjuttatási formát - átvette. Ezzel az a célja, hogy a közalkalmazotti vagy azzal egy tekintet alá eső, hosszabb jogviszonyban töltött időt mint a közalkalmazotti hűség megnyilvánulását elismerje. Éppen ezért a figyelembe vehető idők köre - az Mt. 209. §-án túl - csak bizonyos jogviszonyokat ölel fel.
A Kjt. 78. §-ának (1) bekezdése alapján a huszonötödik, harmincadik, illetve negyvenedik évi közalkalmazotti jogviszonnyal rendelkező közalkalmazottnak jár a jubileumi jutalom.
A Kjt. a hatálybalépésekor a 87. §-a (2) bekezdésében úgy rendelkezett, hogy az e törvény hatálya alá tartozó munkáltatónál munkaviszonyban eltöltött időt közalkalmazotti jogviszonyban töltött időnek kell tekinteni. Ez magában foglalt minden olyan, 1992. július 1-jén már fennállt és olyan munkáltatónál töltött munkaviszonyt, amely munkáltató a Kjt. hatálya alá került, valamint minden ilyen munkáltatónál 1992. július 1-je után létesített és eltöltött jogviszonyt.
A figyelembevehetőség körét az 1993. évi C. tv. a Kjt. 87. §-a (2) bekezdésének módosításával nem szigorította, hanem bővítette. Kiegészítette ugyanis egyéb, többletként figyelembe vehető jogviszonyokkal.
A felperes esetében - a véletlen folytán - az Mt. 209. §-a és a Kjt. 87. §-ának (2) bekezdése alapján beszámítható munkaviszonyok időtartama egybeesik. A felperes 1975. december 31-től olyan munkaviszonyokban állt, amelyeket a Kjt. 87. §-ának (2) bekezdése szerint közalkalmazotti jogviszonyban töltött időnek kell tekinteni, és ugyanezeket az Mt. 209. §-a alapján is be kell számítani. Az ezt megelőző valamennyi munkaviszonya azonban nem áthelyezéssel szűnt meg, és nem a Kjt. hatálya alá tartozó munkáltatókkal, hanem gazdálkodó vállalatokkal állt fenn, ezért nem vehetők figyelembe.
A Kjt. 87. §-ának (3) bekezdése az előző rendelkezésektől eltérően, kizárólag a fizetési fokozat megállapítása során teszi lehetővé az 1992. július 1-jét megelőzően fennállt, valamennyi munkaviszony teljes időtartamának figyelembevételét. A felperes besorolása ezt rögzíti is. E kivételes rendelkezésből is következik, hogy a jogalkotó szándéka nem terjedt ki valamennyi munkaviszonynak minden szempontból azonosan történő figyelembe vehetőségére.
A Legfelsőbb Bíróság az előzőek alapján - a Pp. 275/A. §-ának (1) bekezdése szerint - a jogerős ítéletet hatályában fenntartotta.
A felülvizsgálati eljárás illetékét a 6/1986. (VI. 26.) IM rendelet 3. §-ának (3) bekezdése alapján az állam viseli.
A tévesen lerótt 8000 forint illetéket a felperes az illetékhivataltól visszaigényelheti.
A további felülvizsgálatot a Pp. 271. §-ának (2) bekezdése zárja ki. (Legf. Bír. Mfv.II.10.285/1997. sz.)
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.