adozona.hu
BH+ 2002.2.91
BH+ 2002.2.91
I. Az adós vagyonának hiányában nem a felszámoló kötelezettsége, hogy saját költségére gondoskodjon a környezeti terhek rendezéséről [1993. évi LXXXI. tv.-nyel módosított 1991. évi IL. tv. (a továbbiakban: mód. Cstv.) 31. § c) pont, 48. § (3) bek., 57. § (2) bek. c) pont, 1995. évi LIII. tv. 41. § (5) bek. c) pont, 56. § (1) bek. b) pont, 102/1996. (VII. 12.) Korm. r. 2. § (1) bek. e) pont, 10. § (2) bek., 13. § (2) bek., 40. § (1) bek., 56/1981. (XI. 18.) MT r.]. II. A felszámolónak azonban a környezeti te
- Kibocsátó(k):
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
Az adós ellen 1996. február 24-i kezdő időponttal elrendelt felszámolási eljárásban - amely a Cégközlöny 1996. július 11-én megjelent 28. számában került közzétételre - az elsőfokú bíróság a 91. sorszámú végzésével a hitelező kifogását elutasította.
Határozata indokolásában megállapította: a hitelező 1996. május 29-én, majd 1996. július 23-án igénybejelentéssel élt az adóssal 1992. november 16-án megkötött tárolási szerződésből eredő, 1999. február 23-áig felmerült bértárolási díj és kamata ...
Határozata indokolásában megállapította: a hitelező 1996. május 29-én, majd 1996. július 23-án igénybejelentéssel élt az adóssal 1992. november 16-án megkötött tárolási szerződésből eredő, 1999. február 23-áig felmerült bértárolási díj és kamata vonatkozásában, továbbá kérte a felszámolót, hogy gondoskodjék a nála elhelyezett veszélyes hulladék elszállításáról és ártalmatlanításáról. Az igényét az 1996. szeptember 12-én írt levelében megismételte, majd 1997. május 5-én kifogást terjesztett elő a felszámoló intézkedésének az elmaradása miatt. Kérte, hogy a bíróság kötelezze a felszámolót a 174,37 m3 veszélyes hulladéknak az 1993. évi LXXI. törvénnyel módosított 1991. évi IL. törvény (módosított Cstv.) 57. §-a (2) bekezdésének c) pontja szerinti tartozásként történő nyilvántartásba vételére, és a veszélyes hulladék sorsáról való gondoskodásra.
A felszámoló a kifogásra tett védekezésében nem vitatta, hogy az L.-n tárolt 174,37 m3 veszélyes hulladék tulajdonosa az adós gazdálkodó szervezet. Cáfolta azonban a hitelező arra vonatkozó előadását, hogy a felszámoló kötelessége a felszámolási költségek terhére a veszélyes hulladék ártalmatlanítási költségét meghatározó szakértői vélemény beszerzése. Előadta: amennyiben a hitelező összegszerűen meghatározza a követelését, úgy igényét a felszámolási költségek között szerepeltetni fogja.
Az elsőfokú bíróság a döntése jogi indokolásában kifejtette: a felek között 1992. november 16-án megkötött szerződés 1993. december 31-én lejárt, a szerződés meghosszabbításra nem került. Utalt a felek között érvényben volt szerződés 14. pontjában foglaltakra, és tényként állapította meg, hogy a hitelező a szerződés lejártát követően az e pontban foglalt lehetőségével nem élt. Akkor, amikor a 102/1996. (VII. 12.) Korm. rendelet már nem tette lehetővé a további tárolást, azaz a felszámolás alatt jelentette be azt az igényét, hogy a felszámoló a betárolt hulladékot szállíttassa el. Hivatkozott arra: a hitelező a megállapodás 2. pontja szerint arra kötelezte magát, hogy az 56/1981. (XI. 18.) MT rendelet és a 9001/1985.TK.13/OKTK. közlemény szerint tárolja a hulladékot. E korányrendeletet a 102/1996. (VII. 12.) Korm. rendelet, amely 1996. szeptember 1-jén lépett hatályba, hatályon kívül helyezte. Megállapította: miután ezen időpont előtt a szerződő felek a szerződést nem hosszabbították meg, az L.-n elhelyezett hulladék tárolására a szeptember 1-jén hatályba lépett kormányrendelet rendelkezéseit kell alkalmazni. A hivatkozott rendelet 2. §-a (1) bekezdésének e) pontja szerint a veszélyes hulladék tulajdonosa: a termelő vagy az a személy, vagy szervezet, aki vagy amely a termelőtől vagy más tulajdonostól veszélyes hulladékot begyűjt, kezelésre vagy tárolásra átvesz. A rendelet 13. §-ának (2) bekezdése értelmében az átvétellel az átvevő megszerzi a veszélyes hulladék tulajdonjogát. Felhívta a hivatkozott kormányrendelet 10.§-ának (2) bekezdését, amely szerint a tároló-telepen a veszélyes hulladék az átvételt követő három évnél hosszabb ideig nem tárolható. Ez idő alatt a tulajdonos köteles a tárolt veszélyes hulladékra vonatkozó kezelési tervet készíteni és legkésőbb a három év elteltével a veszélyes hulladék hasznosításáról vagy ártalmatlanításáról a tervnek megfelelően gondoskodni. Utalt a módosított Cstv. 31. §-ának c) pontjában és 48. §-ának (3) bekezdésében foglaltakra is. Kifejtette: a felszámoló nem köteles az adós gazdálkodó szervezet vezetője helyett a nyilatkozattételi kötelezettség teljesítésére. Megállapította továbbá, hogy a módosított Cstv. 48. §-ának (3) bekezdésében foglalt feladatok elvégzése csak akkor kötelessége a felszámolónak, ha az adós vagyona fedezetet nyújt a környezeti károk, illetve terhek megszüntetésekor felmerülő költségekre. Megállapította, hogy a jelen ügyben az adós vagyona még az adós telephelyén elhelyezett veszélyes hulladék mentesítési költségeire sem nyújt fedezetet.
Az elsőfokú bíróság álláspontja szerint, ha az adós vagyona nem elegendő a környezeti terhek megszüntetésére, akkor nem kötelezhető a felszámoló arra, hogy mindezt a saját költsége terhére tegye meg. Ugyanakkor a hitelező, aki veszélyes hulladék ártalmatlanítására, illetve szabályszerű tárolására szakosodott gazdálkodó szervezet, saját költségén elvégezheti a betárolt hulladék ártalmatlanítását.
E végzés ellen a hitelező élt fellebbezéssel, amelyben az elsőfokú végzés megváltoztatásával kérte a felszámoló kötelezését arra, hogy mint tulajdonos tegye meg a hitelezőnél betárolt veszélyes hulladék elszállítására és ártalmatlanítására vonatkozó intézkedéseket. Előadta: a felszámoló elismerte azt, hogy a betárolt hulladék az adós vagyonát, tulajdonát képezi, azonban elmulasztotta megtenni a módosított 1991. évi IL. törvény 48. §-a által előírt kötelezettségeket.
A felszámoló a fellebbezésre nem tett észrevételt.
A hitelező a felszámoló által részére is megküldött és az elsőfokú bíróságnál előterjesztett közbenső mérlegre is "kifogást" terjesztett elő, amelyben a felszámolónak azt a mulasztását sérelmezte, hogy a 174,37 m3 veszélyes hulladékot a közbenső mérlegben nem szerepeltette. Majd a közbenső mérleget jóváhagyó 43. sorszámú végzés ellen fellebbezést terjesztett elő, amelynek elbírálására a Legfelsőbb Bíróság előtt más ügyszám alatt indult eljárásban került sor.
Az elsőfokú bíróság 91. sorszámú végzése ellen előterjesztett fellebbezés érdemben nem alapos.
Az elsőfokú bíróság a tényállást helyesen állapította meg, azon alapulóan részben téves jogi indokolással ugyan, de érdemben helytálló döntést hozott.
Az adott ügyben ugyanis a hitelező a veszélyes hulladék átvételével nem szerezte meg annak tulajdonjogát. Az elsőfokú bíróság által is felhívott 102/1996. (VII. 12.) Korm. rendelet - mint ahogy erre az elsőfokú bíróság is helyesen utalt, a 40. §-ának (1) bekezdése értelmében - 1996. szeptember 1-jén lépett hatályba. A felek között a veszélyes hulladék tárolására vonatkozó megállapodás pedig 1992. november 16-án jött létre, és a felszámoló által sem vitatottan a folyamatos teljesítés következtében mindaddig érvényben volt, amíg a hitelező részéről az 1996. szeptember 12-én a felszámolóhoz intézett levelében felmondásra nem került 1996. december 31-ével bezáróan. Helytálló nyilatkozatot tett tehát a felszámoló arra vonatkozóan, hogy a hitelezőnél tárolt veszélyes hulladék - figyelemmel a felek között létrejött megállapodásban írt szerződéses rendelkezésekre is - az adós tulajdona.
A módosított Cstv. 48. §-ának (3) bekezdése pedig akként rendelkezik, hogy a felszámoló a felszámolási eljárás alatt köteles gondoskodni az adós vagyonának megóvásáról, megőrzéséről, különösen a mezőgazdaságilag művelhető földek termőképességének fenntartásáról, az erdő felújítási és erődállomány nevelési munkák elvégzéséről, továbbá a környezetvédelmi, természetvédelmi és műemlékvédelmi követelmények betartásáról, a felszámolás kezdő időpontját megelőző időszakból eredő, bizonyított környezeti károsodások, környezeti terhek olyan rendezéséről, amely az eljárás során a környezeti károsodások, illetve terhek elhárítását, megszüntetését, illetve a vagyontárgyaknak a környezeti terhekkel történő értékesítését is jelenti. A módosított Cstv. 57. §-a (1) bekezdésének c) pontja szerint a felszámolás költségei közé tartozik a felszámolás kezdő időpontja után az adós gazdasági tevékenységének ésszerű befejezésével, továbbá vagyonának megóvásával, megőrzésével kapcsolatos költségek, ideértve a környezeti károsodások és terhek rendezésének költségeit is. A környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény 56. §-a (1) bekezdésének b) pontja szerint a központi költségvetés hozzájárul a környezeti károk felszámolásához azon esetekben, amikor az másra át nem hárítható, illetőleg a károk okozója ismeretlen, vagy a károkozásért való felelőssége nem érvényesíthető. A törvény 41. §-a (5) bekezdésének c) pontja pedig a Kormány környezetvédelmi feladatává teszi a jelentős környezetkárosodások, illetve a rendkívüli környezeti események következményeinek a felszámolását, ha a kötelezettség másra nem hárítható.
E jogszabályi rendelkezések alapján helyesen jutott az elsőfokú bíróság arra a következtetésre, hogy az adós vagyonának hiányában nem a felszámoló kötelessége, hogy saját költségére gondoskodjék a környezeti terhek rendezéséről.
Tévedett azonban akkor, amikor úgy vélte, hogy a módosított Cstv. 48. §-ának (3) bekezdésében írt rendelkezés szerinti intézkedés csak akkor kötelessége a felszámolónak, ha az adós vagyona fedezetet nyújt a környezeti károk, illetve terhek megszüntetésekor felmerülő költségekre. A jelen ügyben is alkalmazandó, a felszámolási eljárás és a végelszámolás környezet- és természetvédelmi követelményéről szóló 106/1995. (IX. 8.) Korm. rendelet 12. §-ának (2) bekezdése szerint ugyanis a felszámolónak kell gondoskodnia a felszámolás kezdő időpontját megelőző időszakból eredő, bizonyított környezeti terhek rendezéséről. A gondoskodás pedig mindazon intézkedések megtételét jelenti - az adós vagyonának hiányában is -, amelyek arra irányulnak, hogy a veszélyes hulladék ártalmatlanítása a központi költségvetés terhére megtörténjék. Az adott ügyben pedig a felszámoló az ezzel összefüggő kötelezettségét nem vitatta, intézkedéseket is tett ennek érdekében, így az ezzel összefüggő mulasztása nem volt megállapítható.
Helyesen utalt arra is az elsőfokú bíróság, hogy a hitelezőnek módja van arra is, hogy a veszélyes hulladék ártalmatlanítását a saját költségére elvégezze, vagy elvégeztesse. Az adós és a hitelező között 1992. november 16-án létrejött, és a hitelező által felmondott megállapodás 14. pontja ugyanis akként rendelkezik, hogy amennyiben a szerződéses időpontig a megrendelő elszállítási diszpozíciót nem ad, illetve a következő időszakra a szerződés nem kerül meghosszabbításra, és átmeneti tárolásra alkalmas telephelyére való elszállítás nem lehetséges, vagy a megrendelő 90 napot meghaladó fizetési késedelembe esik, a vállalkozó jogosult a tárolási kötelezettségét azonnali hatállyal felmondani, a hulladékot a végleges lerakóhelyre vagy speciális hulladékégetőbe elszállítani és a követeléseit - a tárolás konkrét időpontjáig esedékes tárolási díjat és ezen felül a hulladék végleges lerakásának vagy égetésének s szállításának a költségeit - érvényesíteni. A szerződés e kitételére tekintettel tehát a vállalkozó élhet az ott szabályozott lehetőségekkel, és az ebből eredő költségeit a felszámolási eljárásban mint hitelezői igényt érvényesítheti.
A fentiekre tekintettel a Legfelsőbb Bíróság az elsőfokú bíróság végzését a mód. Cstv. 6.§-ának (2) bekezdése szerint megfelelően alkalmazandó Pp. 259. §-ára utalással, a Pp. 253. §-ának (2) bekezdése alapján helybenhagyta. (Legf. Bír. Fpk.VIII.33.535/1999. sz.)