adozona.hu
57/1995. (IX. 15.) AB határozat
57/1995. (IX. 15.) AB határozat
a magánszemélyek jövedelemadójáról szóló 1991. évi XC. törvény egyes rendelkezései alkotmányellenességének utólagos vizsgálatára irányuló indítvány tárgyában
- Kibocsátó(k):
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos vizsgálatára és megsemmisítésére irányuló indítvány ügyében meghozta az alábbi
Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy a magánszemélyek jövedelemadójáról szóló, a gazdasági stabilizációt szolgáló egyes törvénymódosításokról rendelkező, az 1995. évi XLVIII. törvény 3. §-ával módosított 1991. évi XC. törvény (a továbbiakban: Szja. tv.) 29/A. § (7) bekezdésében foglalt rendelkezés alkalmazásánál alkotmányos követelmény az, hogy lehe...
Az Alkotmánybíróság az Szja. tv. 29/A. § (7) és (10) bekezdése elleni indítványok alkotmányellenességének utólagos megállapítására vonatkozó indítványokat, illetve megsemmisítésükre irányuló kérelmeket elutasítja.
Az Alkotmánybíróság a módosított 29/A. § (6), (8), (9), (11), (14) bekezdésére vonatkozó indítványokat visszautasítja.
Az Alkotmánybíróság e határozatát a Magyar Közlönyben közzéteszi.
Erre figyelemmel az Alkotmánybíróság a 29/A. § (6), (8), (9), (11), (14) bekezdésére vonatkozó indítványokat, minthogy azok nem felelnek meg az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény (a továbbiakban: Abtv.) 22. §-ában foglaltaknak, visszautasította.
2. Az egyik indítványozó szerint azért alkotmányellenes, vagyis sérti az Alkotmány 70/I. §-ában foglalt arányosság elvét az Szja. tv. 29/A. § (7) bekezdése, mert a kifogásolt rendelkezés értelmében természetbeni juttatásnak minősül, és jövedelemadó köteles a kifizető belföldi forgalmi engedéllyel és rendszámmal (ideértve az ideiglenes jellegű ilyen dokumentumokat is) ellátott személygépkocsijának a törvény által vélelmezett magáncélú használata.
Ezért olyan esetekben, amikor ténylegesen magánhasználatra nem került sor, az indítványozó szerint a megdönthetetlen törvényi vélelem miatt olyan jövedelem után kell adózni, amelyet az adóalany meg sem szerzett. Ez pedig, álláspontja szerint, az arányos közteherviselés alkotmányos követelményével ellentétes rendelkezés, tehát alkotmányellenes.
3. A másik indítványozó szerint Gst. 3. § (2) bekezdésével módosított 29/A. § (10) bekezdése sérti az Alkotmány 9. § (2) bekezdésében meghatározott vállalkozás jogát és a versenyszabadság általános elveit.
A (10) bekezdés szerint a lízing útján tulajdonba került személygépkocsi beszerzési árára vonatkozóan ugyanis a következőket kell alkalmazni: "Abban az esetben..., ha az adó fizetésére kötelezett személygépkocsi tulajdonjogát lízing útján szerezte, akkor a beszerzéshez bármely módon kapcsolódó teljes lízingdíj és a maradványérték vételárának együttes összegét kell beszerzési árnak tekinteni."
Az indítványozó szerint ezzel sérülnek a vállalkozók jogai, hiszen önkényesen és elfogadható indok nélkül különböztet a rendelkezés az "előrehozott fogyasztás"-ban gondolkodók között aszerint, hogy a személygépkocsit hitelfelvétellel vagy lízinggel vásárolták meg. Míg a lízingdíj a kamatokat is magában foglalja, a hitelből történt vásárlásnál a kamat nem adóalap.
Ez a szabályozási mód a jogi személy lízingbeadókat minden ésszerű ok nélkül hátrányos piaci helyzetbe hozza pl. a bankokkal szemben. Ez az indítványozó véleménye szerint nem felel meg az egyenlő elbánás elvének.
Erre figyelemmel kérte az indítványozó az Szja. tv.-t módosító Gst. 3. §-a alkotmányellenességének megállapítását, illetve megsemmisítését.
Olyan esetben, ha a jövedelem tényleges mértéke általában nem állapítható meg, a jogalkotónak jogában áll - a gazdasági, pénzügyi szempontokat figyelembe véve - a fizetendő adó mértékének megállapítására különböző jogalkotási technikákat választani. Önmagában tehát nem feltétlenül alkotmányellenes, ha a jogalkotó átalánnyal vagy törvényes vélelem felállításával szabályoz.
Rámutat azonban az Alkotmánybíróság arra, hogy mindkét esetben alkotmányos korlátot jelent az Alkotmány 70/I. §-ában megfogalmazott elv, amely szerint mindenki csak jövedelmi, vagyoni helyzetével arányosan köteles a közterhekhez hozzájárulni.
A megdönthető törvényes vélelem esetében, annak fogalmából következik, hogy addig áll fenn, amíg annak ellenkezőjét nem bizonyították.
Elvárható alkotmányos követelmény az adószabály esetében, hogy amennyiben a kifizető valamely személygépkocsit a magánhasználat köréből teljes mértékben kizárt, az Szja. tv. 29/A. § (7) bekezdésében foglaltak alkalmazása során az ellenkező bizonyítása biztosított legyen. Ez a garanciája az Alkotmány 70/I. §-ában megfogalmazott elv érvényesülésének a jelen esetben.
A törvényes vélelem ugyanis csupán a jogszabályszerkesztés és a jogalkalmazás egyszerűsítésének kivételes eszköze.
A vélelem kivételessége abban is áll, hogy az állam az őt általában terhelő bizonyítási kötelezettség teljesítése nélkül jövedelemszerzést feltételez, amely után adót szed be. A bizonyítási kötelezettség tehát megfordul, azonban a törvényes vélelem megdöntésére irányuló bizonyítás lehetőségét az Alkotmány 70/I. §-ára figyelemmel kizárni nem lehet. Tehát alkotmányos követelmény, mint arra az Alkotmánybíróság rámutatott, hogy a tényleges helyzet bizonyításának feltételeit az adó megfizetésére kötelezett részére biztosítani kell.
Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint tehát csak kivételként és többletgaranciák mellett kerülhet sor az adóeljárásban a vélelem alkalmazására, és nem lehet eszköze nem valós jövedelem adóztatásának.
A gépjárművet üzemeltető jogi személynek ugyanis szuverén döntési jogkörébe tartozik, hogy a tulajdonában, illetőleg használatában álló gépjárművek közül egyeseket teljes mértékben kizárjon a magánhasználat köréből. Az pedig a jogalkotóra tartozó feladat, hogy a magánhasználatból teljesen kizárt gépjárműveknek az esetleges visszaéléseket megakadályozó módon való használatát szabályozza.
E megállapítás mellett, arra figyelemmel, hogy a törvényes vélelem alkalmazását önmagában az Alkotmánybíróság nem ítélte alkotmányellenesnek, az indítványokat elutasította.
2. Nem találta megalapozottnak az Alkotmánybíróság a Gst. 3. §-ával módosított Szja. tv. 29/A. § (10) pontja elleni indítványokat sem.
Az Alkotmánybíróság már több határozatában kifejtette azon álláspontját, amely szerint a jogalkotó hatáskörébe tartozik annak megállapítása, hogy a vállalkozók eltérő csoportjaira, adóköteles tevékenységeik megállapítására eltérő szabályokat alkosson. E jogosítványának alkotmányos korlátja, hogy a szabályozás nem eredményezhet hátrányos megkülönböztetést a kiválasztott azonos vállalkozói csoporton, azonos tevékenységi körön belül.
A kötelezettek körének kiválasztásánál ilyen megkülönböztetést az Alkotmánybíróság nem állapított meg.
Nem jelent hátrányos megkülönböztetést, így nem alkotmányellenes, az Alkotmánybíróság álláspontja szerint, ha különböző jogviszonyokra nézve, a jogviszonyok sajátosságait figyelembe vevő eltérő szabályozásra kerül sor.
Ilyen az a szabály is, amely annak a személygépkocsinak a beszerzési árába, amelynek tulajdonjogát az adó fizetésére kötelezett lízing útján szerezte meg, a teljes lízingdíjat és a maradványértéket is beszámítja, szemben a hitelből vásárolt gépkocsi beszerzési árával, amelybe a kamat nem számítandó bele.
A lízingügylet összetettebb és több szolgáltatást nyújt, mint a hitelügylet. A lízing "ára" a lízingdíj, tehát nem egyszerű bérleti, használati díj, vagy a pénz használati díja (kamat), hanem sajátos, az ügylethez igazodó ellenszolgáltatás. A lízing útján szerzett tulajdonjog esetében a használati időre kifizetett lízingdíj, opció esetén a befizetett maradványösszeg az, amibe a vevőnek a személygépkocsi került.
Miután az adójogszabály az ügyletekből folyó különbségeket veszi figyelembe, a jogi szabályozás nem jelent alkotmányellenes megkülönböztetést a lízingbe adó vállalkozó, a lízing útján szerző és a bankok, valamint hitelre vásárlók között.
Minthogy az Alkotmánybíróság a (10) bekezdéssel összefüggésben alkotmányossági problémát nem állapított meg, a Gst. 3. §-ával módosított Szja. tv. 29/A. § (10) bekezdése elleni indítványokat elutasította.
Az Alkotmánybíróság a jogszabály alkotmányos értelmezése tárgyában megfogalmazott döntésére figyelemmel határozatát a Magyar Közlönyben közzéteszi.
Hivatkozó joganyagok
5/1997. (II. 7.) AB határozat a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény alkotmányellenességének utólagos vizsgálatára irányuló indítvány tárgyában
61/2006. (XI. 15.) AB határozat a házipénztáradóról szóló 2006. évi LX. törvény alkotmányellenességének utólagos vizsgálatára irányuló indítvány tárgyában
8/2007. (II. 28.) AB határozat a társasági adóról és az osztalékadóról szóló 1996. évi LXXXI. törvény 6. § (5)-(9) bekezdései, és az egyes pénzügyi tárgyú törvények módosításáról rendelkező 2006. évi LXI. törvény 225. § (16) bekezdése alkotmányellenességének utólagos megállapítására irányuló indítvány tárgyában