adozona.hu
44/1994. (IX. 13.) AB határozat
44/1994. (IX. 13.) AB határozat
az 1988. évi XX. törvény egyes rendelkezései alkotmányellenességének utólagos vizsgálatára irányuló bírói kezdeményezés tárgyában
- Kibocsátó(k):
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányosságának utólagos vizsgálatára irányuló bírói kezdeményezés tárgyában meghozta a következő
Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény 98. §-ával hatályon kívül helyezett 1988. évi XX. törvény 14. § (2) bekezdés első mondata alkotmányellenes, ezért az a Bács-Kiskun Megyei Bíróságnál 3. Pf. 21210/1993. szám alatt indult ügy tárgyát képező illetékkiszabási eljárásban nem alkalmazható.
Az Alkotmánybíróság ezt a ...
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben közzéteszi.
Az Alkotmánybíróság a 7/1992. (I. 30.) AB (ABH 1992, 45, 49.) határozatában foglalkozott az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény 97. § (1) bekezdés második mondatának utólagos alkotmányossági vizsgálatával. E rendelkezés szerint "Rendelkezéseit a hatálybalépést követően illetékkiszabásra bejelentett vagy más módon az illetékhivatal tudomására jutott vagyonszerzési ügyekben, illetőleg kezdeményezett eljárások esetén kell alkalmazni." Ez a szabályozási mód az utóbbi évtized illetéktörvényeiben visszatérő volt, és ez nemcsak akkor lehet alkotmányellenes, ha a törvény kihirdetése és hatálybalépése között kellő időtartam nincs. Ez a rendelkezés ugyanis - amelyet a már nem hatályos 1988. évi XX. törvény 14. § (2) bekezdés első mondata is szó szerint tartalmazott - a törvény hatályát az illeték megállapítására irányadó rendelkezések alkalmazása szempontjából az illetékkiszabásra bejelentés, illetőleg a tudomásra jutás időpontjára tekintettel állapítja meg, tehát arra nem az illetékkötelezettség keletkezésének az időpontja irányadó. E hatálybaléptető rendelkezésből az következik, hogy a törvény rendelkezéseit kell alkalmazni azokban az illetékügyekben is, amelyek a törvény hatálybalépése előtt keletkeztek, és a szabályszerű vagy esetleg késedelmes bejelentésük vagy a tudomásra jutásuk a hatálybalépés után következett, illetve következik be. Nem alkotmányellenes ez, ha az új jogszabály a korábbinál kedvezőbb illetékfizetési feltételeket állapít meg. Más azonban a helyzet, ha a feltételek súlyosabbak.
A konkrét ügyben a személyes illetékmentességet élvező felperesek ingatlanszerzése az építkezés befejezése után az alapító okiratok ingatlan-nyilvántartási bejegyzése kapcsán jutott az illetékhivatal tudomására.
Az 1988. évi XX. törvény 1. §-a az illetékfizetésre kötelezettek szűk körére a korábbiaknál hátrányosabb illetékfizetési feltételeket határozott meg. Néhány illetékmentességet és kedvezményt megszüntetett.
A pénzintézetek vagyonszerzési illeték alóli személyes mentessége a törvény hatálybalépésével szűnt meg. Ez a konkrét per felpereseire nézve visszamenő hatállyal illetékfizetési kötelezettséget keletkeztetett.
Az Alkotmánybíróság 7/1992. (I. 30.) AB határozata is tartalmazza, hogy az Alkotmánynak a Magyar Köztársaságot független, demokratikus jogállamnak minősítő 2. § (1) bekezdéséből elengedhetetlenül következik a jogbiztonság követelménye. Az 1988. évi XX. törvény 14. § (2) bekezdésének első mondata sérti a jogállam egyik lényeges jellemzőjéből, a jogbiztonságból fakadó tilalmat azáltal, hogy az illetékfizetésre kötelezettek meghatározott szűk köre tekintetében visszamenő hatállyal utólag ír elő illetékfizetési kötelezettséget mentesség helyett.
Az Abtv. 38. §-án alapuló kezdeményezés tárgyát képező törvényi rendelkezés már nincs hatályban, tehát a megsemmisítésére irányuló kérelem túlhaladott volt. Indokolt volt azonban az alkotmányellenesség megállapítására irányuló indítvány. Az Alkotmánybíróság tehát a már nem hatályos törvényi rendelkezés alkotmányellenességére tekintettel az Abtv. 43. § (1) bekezdésének alkalmazásával kimondta, hogy az a kezdeményezés alapjául szolgáló perben vagy illetékkiszabási eljárásban nem alkalmazható.