adozona.hu
33/1990. (XII. 26.) AB határozat
33/1990. (XII. 26.) AB határozat
a társadalombiztosításról szóló 1975. évi II. törvény végrehajtásáról rendelkező 89/1990. (V. 1.) MT rendelet egyes rendelkezései alkotmányellenességének vizsgálatára irányuló indítvány tárgyában
- Kibocsátó(k):
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
Az Alkotmánybíróság az Országos Ügyvédi Tanács és dr. Hajnal János (budapesti 86. sz. Jogtanácsosi Munkaközösség) indítványozónak jogszabály alkotmányellenességének megállapítása és megsemmisítése iránt előterjesztett indítványa tárgyában meghozta a következő
Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy a társadalombiztosításról szóló 1975. évi II. törvény végrehajtásáról rendelkező 89/1990. (V. 1.) MT rendelet 354. §-a (1) bekezdésének c) pontja alkotmányellenes és ezért e rendelkezést 1991. márc...
Az Alkotmánybíróság a 89/1990. (V. 1.) MT rendelet 398. § (2) bekezdésének a táppénz megállapításánál figyelembe vehető jövedelem mértékét meghatározó rendelkezése alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére irányuló kérelmét elutasítja.
Az Alkotmánybíróság határozatát az indítványozóknak és az Országos Társadalombiztosítási Főigazgatóság vezetőjének kézbesíti, valamint a Magyar Közlönyben közzéteszi.
Az indítványozó a szabályozást azért is alkotmányellenesnek tartja, mert az sérti a biztosítási jog alapelveit is. Álláspontja szerint a nyugdíjbiztosítás ún. elérési biztosítás, amelyben a biztosító bizonyos esemény bekövetkezte (életkor elérése) esetére vállal fizetési kötelezettséget és a biztosított díjfizetési kötelezettsége is csak a biztosítási esemény bekövetkeztéig áll fenn, azután megszűnik. A biztosítás részleges megszűnése esetében a díjfizetési kötelezettség a megszűnt érdek vonatkozásában, részben szűnik meg. A biztosítás részleges megszűnése esetén kötelező lenne a díjfizetés megfelelő módosítása.
Dr. Hajnal János indítványozó ugyanezen rendelkezések alkotmányellenességét sérelmezi a nyugdíj mellett jogtanácsosi munkaközösségben dolgozók szempontjából, tekintettel arra, hogy az MT rendelet 400. §-ának (1) bekezdése szerint a jogtanácsosi munkaközösségre és tagjaira - ha a jogszabály másként nem rendelkezik - az ügyvédi munkaközösségekre, illetőleg tagjaira vonatkozó rendelkezéseket kell alkalmazni.
Dr. Hajnal János sérelmezi továbbá, hogy az MT rendelet 397. §-ának (3) bekezdése szerint az ügyvédet megillető táppénz összegének megállapításánál figyelembe veendő jövedelem eltér az MT rendelet 45. §-ának (1) bekezdésében a biztosítottak körére meghatározott szabályoktól. Az ügyvédek esetében a keresőképtelenséget közvetlenül megelőző hónapra figyelembe vehető jövedelmet, a biztosítottak esetében pedig a keresőképtelenséget közvetlenül megelőző naptári évben elért jövedelmet kell figyelembe venni. Ez pedig hátrányos megkülönböztetést jelent az ügyvédek számára.
A Főigazgatóság vezetője a nyugdíj mellett dolgozó ügyvédek helyzetét a társadalombiztosítás általános szabályai alapján biztosítottak helyzetéből kiindulva vizsgálja. Az 1975. évi II. törvény 10. §-a (1) bekezdésében felsorolt, illetve a (2) bekezdés felhatalmazása alapján az MT rendelet 1. §-ában kiterjesztett körű biztosítottak esetében a munkáltató 43%-os mértékű társadalombiztosítási járulékot, a biztosítottak pedig 10%-os nyugdíjjárulékot kötelesek fizetni. Amennyiben a biztosított saját jogán már nyugdíjas, úgy a munkáltató szintén 43%-os társadalombiztosítási járulékot fizet, a biztosított azonban csak 5% nyugdíjjárulékot. A Főigazgatóság vezetője az állampolgári jogegyenlőség sérelmét elismeri annyiban, hogy a nyugdíj mellett dolgozó ügyvédek és jogtanácsosi munkaközösségi tagok esetében a járulék mértéke 5%-kal több mint az általános.
Nem tekinti alkotmányellenesnek azt, hogy a nyugdíj mellett dolgozó ügyvédre nem terjed ki a nyugdíjas egyéni vállalkozót, ipari szakcsoporti, gépjárművezető-képző munkaközösségi, gazdasági társasági tagokat megillető jelentős mértékű kedvezmény, sőt azt kérdőjelezi meg, hogy mennyiben alkotmányos ezen kör megkülönböztetése. Az ügyvédek tekintetében fontosnak tartja, hogy a társadalombiztosítási járulék fizetésének kötelezettsége nem az ügyvédet terheli; hanem a munkaközösséget.
A Főigazgatóság vezetője ugyancsak nem tartja alkotmányellenesnek az ügyvédek esetében a táppénz alapjára vonatkozó szabályokat. Kifejti, hogy a szabályozás helyes értelmezése mellett a táppénzt azon jövedelem után állapítják meg, amely után az előző hónapban a járulékot fizették. Minthogy az egész naptári évben a járulék minden hónapra ugyanakkora, a táppénz alapja sem változó.
2. A Főigazgatóság vezetőjének nyilatkozatára tett észrevételében az Országos Ügyvédi Tanács kifogásolta, hogy az összehasonlítás alapja a biztosítottak helyzete. A törvény ugyanis a biztosítottaktól eltérően és elkülönítetten szabályozza azok helyzetét, akik a társadalombiztosítás egyes ellátásaira jogosultak. Így a nyugdíj mellett ügyvédi tevékenységet folytatókra vonatkozó szabályokat ez utóbbi körön belül kell vizsgálni.
Az indítványozó nem tartja helytállónak azt az érvet, hogy a kedvezményes járulékfizetés lehetőségének hiánya azon tényre is visszavezethető lenne, miszerint az ügyvédek esetében az ügyvédi munkaközösség a társadalombiztosítási járulék fizetésének kötelezettje, hiszen ez irányadó a gazdasági társaság tagjára is.
Hasonló észrevételeket tett dr. Hajnal János indítványozó is, aki észrevételeit megküldte a Főigazgatóságnak is. A Főigazgatóság helyettes vezetője az indítványozó észrevételeire tett nyilatkozatában felvázolta az ügyvédekkel kapcsolatos szabályok változásának tervezett variációit, így az 5%-os mértékű járulékcsökkentés lehetőségét, a "kiegészítő tevékenység" kiterjesztését a nyugdíj mellett dolgozó ügyvédekre, esetleg ez utóbbiak teljes mentesítését a járulékfizetési kötelezettség alól.
1. A társadalombiztosításról szóló 1975. évi II. törvény a társadalombiztosítás alanyainak alapvetően a 10. § (1) bekezdésében meghatározott, ún. biztosítottakat tekinti: a munkaviszonyban álló dolgozók, ipari szövetkezetek tagjai, mezőgazdasági és halászati termelőszövetkezetek, mezőgazdasági szakszövetkezetek tagjai, a szakmunkástanulók, a bedolgozók, továbbá a megbízás alapján rendszeresen és személyesen munkát végzők. A törvény 10. §-ának (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a biztosítottak körét a kormány az MT rendelet 1-12. §-aiban kiterjeszti. E körön és az általános szabályokon túl a törvény X. fejezete rendelkezik azokról, akik a társadalombiztosítás egyes ellátásaira sajátos szabályok szerint jogosultak. Ezek között szerepelnek az ügyvédek is (118. §). A törvény 119. §-a szintén feljogosítja a kormányt a kör kiterjesztésére, valamint a társadalombiztosítás egyes ellátásaira jogosultság feltételeinek és a járulék fizetése szabályainak meghatározására.
A törvény 118. §-ának (1) bekezdése szerinti betegségi és anyasági ellátásra, nyugellátásra és baleseti ellátásra jogosult az egyéni vállalkozó, az ügyvéd és a munkaviszonyban nem álló előadóművész. Az MT rendelet 351. §-ának (1) bekezdése e jogosultságokat kiterjeszti a gazdasági társaság, az ipari szolgáltató szakcsoport, a jogtanácsosi munkaközösség, a gépjárművezető-képző munkaközösség tagjára, valamint a szellemi szabadfoglalkozást folytató személyre, kivéve, ha ez utóbbi egyéb jogviszonya, tevékenysége alapján szolgálati időt szerez, vagy öregségi, rokkantsági, baleseti rokkantsági nyugdíjas. A (2) bekezdés további kiterjesztést tartalmaz a mezőgazdasági szakcsoport bizonyos tagjaira, illetve a mezőgazdasági kistermelői tevékenységet folytató személyre.
A szabályozás következő lépcsőjében az MT rendelet 353. §-a (1) bekezdésének f) pontja szűkíti, s csupán a baleseti ellátásra korlátozza a társadalombiztosítási ellátását azoknak, akik egyéni vállalkozóként, továbbá gazdasági társaság, ipari, mezőgazdasági szakcsoport, gépjárművezető-képző munkaközösség tagjaként kiegészítő tevékenységet folytatnak. Az MT rendelet 354. §-a (1) bekezdésének c) pontja szerint az egyéni vállalkozót, az ipari szakcsoport, a gépjárművezető-képző munkaközösség, a gazdasági társaság tagját akkor kell "kiegészítő tevékenységet" folytatónak tekinteni, ha egyidejűleg öregségi, rokkantsági, baleseti rokkantsági, nyugdíjas vagy növelt összegű öregségi-munkaképtelenségi járadékos. E csoportból tehát kimaradt az ügyvéd és a jogtanácsosi munkaközösségi tag, ha nyugdíjasként végez munkát ügyvédi munkaközösségben, illetve jogtanácsosi munkaközösségben.
A nyugdíj mellett végzett munka kiegészítő tevékenységként való értékelésének következménye, hogy az egyéni vállalkozó az MT rendelet 362. §-ának (2) bekezdése, az ipari szakcsoport és a gazdasági társaság tagja az MT rendelet 376. §-ának (1) bekezdése alapján, a gépjárművezető-képző munkaközösség tagja pedig az MT rendelet 382. §-ának kiterjesztő értelmezése folytán az MT rendeletben részletesen meghatározott jövedelemalap után csak 10% társadalombiztosítási járulék fizetésére kötelezett, amely nyugdíjjárulékot nem tartalmaz.
Mivel az ügyvédek társadalombiztosítására vonatkozó külön rendelkezések (MT rendelet 397-401. §-ai) a nyugdíj mellett működőkre eltérést nem tartalmaznak, a nyugdíjas ügyvédek és jogtanácsosi munkaközösségi tagok a meghatározott jövedelemalap után 53% - nyugdíjjárulék összegét is magában foglaló - társadalombiztosítási járulék fizetésére kötelezettek (MT rendelet 398. §). Az eltérő szabályozás hiányából adódóan nemcsak baleseti táppénzre, hanem táppénzre is jogosultak.
2. Az Alkotmánybíróság - az indítványozók álláspontjával egyezően - nem a biztosítottak általánosan szabályozott körével összevetve, hanem a társadalombiztosítás egyes ellátásaira jogosultak körén belül vizsgálta, hogy a szabályozás sérti-e vagy sem az Alkotmány 70/A §-ában foglalt megkülönböztetés tilalmát. E tekintetben figyelembe vette a korábbi határozataiban e tilalom tartalmáról kifejtetteket.
Az Alkotmánybíróság 9/1990. (IV. 25.) AB határozata megállapította, hogy a diszkrimináció tilalma nem jelenti minden megkülönböztetés tilalmát. A megkülönböztetés tilalma arra vonatkozik, hogy a jognak mindenkit egyenlőként (egyenlő méltóságú személyként) kell kezelnie, az egyéni szempontok azonos mértékű figyelembevételével kell a jogosultságok és a kedvezmények elosztásának szempontjait meghatároznia.
Az eltérő szabályozás különösen indokolt lehet az igen különböző életviszonyokat átfogó társadalombiztosítási jog területén, természetes korlátként figyelembe véve az Alkotmány 70/E §-ában biztosított, a szociális biztonsághoz való jogot. Az indítványok által meghatározott keretet messze meghaladná annak vizsgálata, hogy a nyugdíj mellett dolgozó biztosítottak és a nyugdíj mellett dolgozó, a társadalombiztosítás egyes ellátásaira jogosultak között ez utóbbiak javára fennálló kedvezményezett helyzet mennyiben felel meg a pozitív diszkrimináció alkotmánybírósági értelmezésének. Ezért ezzel a kérdéssel, bár a Főigazgatóság nyilatkozatában érintette, az Alkotmánybíróság e határozatában nem kíván foglalkozni.
Ugyancsak nem kíván állást foglalni abban, hogy a nyugdíj mellett dolgozó biztosítottak esetén a járulék (díjfizetés) mértékének 5%-ban meghatározása, egyáltalán a nyugdíjjárulék fizetésének kötelezettsége, megfelel-e a biztosítási jog alapelveinek.
Jelen esetben is irányadó az Alkotmánybíróság 21/1990. (X. 4.) AB határozatában, valamint a 24/1990. (XI. 8.) AB határozatában kifejtett azon álláspont, amely szerint, ha az adott szabályozási koncepción belül eltérő szabályozás vonatkozik az állampolgárok valamely csoportjára, akkor ez a megkülönböztetés tilalmába ütközik, kivéve, ha az eltérésnek kellő súlyú alkotmányos indoka van.
A nyugdíj mellett dolgozó ügyvédek és jogtanácsosi munkaközösségi tagok társadalombiztosítási járuléka meghatározásánál ilyen alkotmányos indok nem állapítható meg. Egyáltalán nem helytálló az az érv, amely szerint a nyugdíj mellett dolgozó ügyvédek kirekesztésének indoka, hogy a járulék fizetésére az ügyvédi (jogtanácsosi) munkaközösség kötelezett Ugyanezen szabályozás érvényesül az ipari szakcsoport, a gazdasági társaság és a gépjárművezető-képző munkaközösség esetében is, csupán - természetesen - az egyéni vállalkozónál személyre szabott a kötelezettség [MT rendelet 376. § (1) bek., 382.§]. Önmagában az a tény, hogy a nyugdíj mellett dolgozó ügyvédek az 53%-os járulék fizetése esetén nem csupán baleseti táppénzre, hanem táppénzre is jogosultak, nem indokolja kirekesztésüket a lényegesen kedvezőbb járulékfizetési lehetőségből, hiszen keresőképtelenség esetén szociális biztonságuk a már elért nyugdíj alapján szavatolt.
Az MT rendelet szabályozása tehát alkotmányellenesen hátrányos megkülönböztetés, mivel az állampolgárok egy nagyobb, a társadalombiztosítás szempontjából azonos szabályozási koncepcióba tartozó csoportján belül hozza méltánytalanul kedvezőtlenebb helyzetbe a nyugdíj mellett dolgozó ügyvédeket és jogtanácsosi munkaközösségi tagokat, megtagadva tőlük az adott csoport számára biztosított kedvező mértékű társadalombiztosítási járulék fizetésének lehetőségét.
3. Az alkotmánysértés a jogalkotó részéről lenne kiküszöbölhető a kedvezmény kiterjesztésével. Az Alkotmánybíróság azonban csak olyan módon tudja az alkotmányellenes állapotot megszüntetni, hogy megsemmisíti a kedvezményt biztosító értelmező rendelkezést, az MT rendelet 354. § (1) bekezdésének c) pontját, amely szerint az egyéni vállalkozót, az ipari szakcsoport, a gépjárművezető-képző munkaközösség és a gazdasági társaság tagját akkor kell kiegészítő tevékenységet folytatónak tekintetni, ha öregségi, rokkantsági, baleseti rokkantsági nyugdíjas vagy növelt összegű öregségi, munkaképtelenségi járadékos.
Tekintettel arra, hogy a megsemmisítés olyan rendelkezésre vonatkozik, amelynek alkotmányossága más tekintetben nem volt vizsgálat tárgya, az Alkotmánybíróság a megsemmisítést - az 1989. évi XXXII. törvény 43. §-a (4) bekezdésének alkalmazásával - 1991. március 31-ei hatállyal mondta ki. E határidő lehetővé teszi a jogbiztonság fenntartását és megfelelő időt biztosít a kérdés újraszabályozásához.
Az Alkotmánybíróság döntését követően az 1990. évi LXXV. törvény magasabb szinten szabályozta a táppénz összegének megállapításánál figyelembe veendő keresetet. Az 1975. évi II. tv. módosított 22. §-ának (1) bekezdése szerint a biztosítottak körében a táppénz összegét a keresőképtelenség első napját közvetlenül megelőző naptári évben elért kereset napi átlaga alapján kell megállapítani. A napi átlag megállapításánál figyelembe vehető kereset összetevőit az MT rendeletnek a Kormány 77/1990. (XI. 1.) Korm. rendelet 1. §-ával megállapított 45. §-a határozza meg.
Így tehát a hatályos szabályozás alapján továbbra is eltérő a táppénz alapjául figyelembe vehető jövedelem mértékének megállapítása a biztosítottak és az ügyvédek tekintetében. Az Alkotmánybíróság ezen eltérést azonban nem találta a hátrányos megkülönböztetés tilalmába ütközőnek.
Amint az indokolás az előbbiekben már tartalmazza, a társadalombiztosításról szóló törvény - a biztosítás alapjául szolgáló jogviszonyok és munkavégzési viszonyok eltérő jellegére tekintettel - alapvetően elkülöníti a biztosítottakat és a társadalombiztosítás egyes ellátásaira jogosultakat. Ez utóbbiak csoportján belül is eltérően szabályozza a táppénz megállapításának alapjául szolgáló jövedelmet, valamennyi esetben eltérve a biztosítottaknál meghatározott általános szabályoktól. [Egyéni vállalkozó: MT rendelet 356. § (3) bek., ipari szakcsoport, gazdasági társaság, gépjárművezető-képző munkaközösség: 375. §, munkaviszonyban nem álló előadóművészek: 384. §, mezőgazdasági szakcsoport tagja: 404. §]
Ezen eltérő szabályozás nem tekinthető olyan megkülönböztetésnek, amely már az állampolgári jogokat érinti, nem ütközik az Alkotmány 70/A §-ában meghatározott megkülönböztetés tilalmába, de nem sérti a szociális biztonsághoz fűződő állampolgári jogokat sem. Így az Alkotmánybíróság az MT rendelet 397. § (3) bekezdése rendelkezésének megsemmisítésére irányuló kérelmet elutasította.