adozona.hu
10/1990. (IV. 27.) AB határozat
10/1990. (IV. 27.) AB határozat
a társadalombiztosításról szóló 1975. évi II. törvény, a 17/1975. (VI. 14.) MT rendelet és a 3/1975. (VI. 14.) SZOT szabályzat egyes rendelkezései alkotmányellenességének vizsgálatára irányuló indítvány tárgyában
- Kibocsátó(k):
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
A Magyar Köztársaság Alkotmánybírósága dr. Tóth Balázs budapesti (1071 Budapest, Damjanich u. 30. szám alatti) lakosnak az özvegyi nyugdíjra vonatkozó jogszabályok alkotmányellenességének megállapítása iránt beadott indítványa alapján meghozta a következő
Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy a társadalombiztosításról szóló 1975. évi II. törvény 58-68. §-ai, a 17/1975. (VI. 14.) MT rendelet 143-146. §-ai és a 3/1975. (VI. 14.) SZOT szabályzat 84., 87. és 88. §-ai alkotmányellenesek, ezért a...
Az alkotmányellenesség utólagos vizsgálataként nem látta azonban az Alkotmánybíróság az indítványt az indítványozó által konkrétan megjelölt törvényhelyek keretei között elbírálhatónak. Tartalma szerint ugyanis az indítvány nemcsak a társadalombiztosításról szóló törvény 60. §-ára, hanem az özvegyi nyugdíj férfiak és nők közötti megkülönböztető rendszerére vonatkozott. Az összefüggésekre tekintettel tehát az Alkotmánybíróság az alkotmányellenesség utólagos vizsgálatát - az indítvány tartalmának megfelelően - az 1989. évi XLVII. törvény által részben módosított, illetve kiegészített 1975. évi II. törvény 58-68. §-aira és a kapcsolódó végrehajtási rendelkezésekre is kiterjesztette.
A Szociális és Egészségügyi Minisztérium államtitkára - annak előrebocsátása után, hogy a férfiak és a nők társadalombiztosítási pozíciója az életfunkciók különbözősége folytán nemcsak a hazai viszonyok között, hanem a külföldi társadalombiztosítási rendszerekben is eltérő megítélés alá esik - megalapozottnak tekintette, hogy a férfiak ugyanolyan feltételekkel, mint a nők, jogosultak legyenek özvegyi nyugdíjra. Az Alkotmánybíróság az indítványt az alábbiak szerint megalapozottnak találta.
Az Alkotmány 66. §-ának (1) bekezdése szerint a Magyar Köztársaság a férfiak és nők egyenjogúságát a polgári és politikai, valamint gazdasági, szociális és kulturális jogok tekintetében egyaránt biztosítja. A konkrét ügyben nem a társadalombiztosítási rendszer egészére vonatkozóan, hanem csak az özvegyi nyugdíjjogosultság szempontjából kellett eldönteni azt, hogy a férfiak és a nők jogai közötti megkülönböztetés indokolható-e.
A vizsgált rendelkezések sorrendjében az 1989. évi XLVII. törvénnyel módosított, illetve kiegészített 1975. évi II. törvény (továbbiakban T.) megkülönböztető rendelkezéseiből az Alkotmánybíróság a teljesség igénye nélkül az alábbiakat emeli ki:
A T. 58. §-ának (1) bekezdése "elvált nő" javára tartalmaz előnyös rendelkezéseket. A T. 59. §-ának (1) bekezdése kifejezetten csak a feleség jogosultságáról szól és a (2) bekezdés nem azonos feltételekkel teszi lehetővé a férj részére az ideiglenes özvegyi nyugdíj megállapítását. A T. 60., 61. és 63. §-ai kifejezetten a feleség, illetve nő jogáról rendelkeznek. A T. 64. §-a a férj esetében többek között munkaképtelenséget kíván meg a jogosultság megállapításához, és nem a feleséggel azonos feltételekkel ad a férj részére állandó özvegyi nyugdíjat a 64/A § sem.
A 65. § (2) bekezdés ismét csak a feleség, illetve elvált nő részére járó ideiglenes nyugdíjról szól. A T. 66. §-ának első mondata az özvegyi nyugdíj megosztására helyes elvet tartalmaz, a második mondat azonban a megkülönböztető szabályozás következményeként már csak a feleség, illetőleg nő jogairól szól.
A törvényi rendelkezések végrehajtását szolgáló 17/1975. (VI. 14.) MT rendelet 143-146. §-ai természetszerűen követik azt a szabályozási elvet, amelyet a törvény megvalósít, a 146. §-nak a férjre vonatkozó külön rendelkezése is a megkülönböztető rendelkezések következménye.
E különbözőségek további részletes értékelés nélkül is elégnek bizonyultak az indítvány alaposságának megállapításához. Az Alkotmány fentebb már hivatkozott rendelkezésén kívül ugyanis az Alkotmánybíróság figyelembe vette a 70/A §-t is, amely az emberi, illetve állampolgári jogokat többek között nemek szerint megkülönböztetés nélkül biztosítja, és a 70/E §-nak (1) bekezdését is, amely jogot ad a szociális biztonsághoz öregség, betegség, rokkantság, özvegység stb. esetére.
Mindezeket értékelve jutott tehát az Alkotmánybíróság arra az álláspontra, hogy az özvegyi nyugdíjrendszer jelenleg hatályos szabályai nincsenek összhangban az Alkotmány 66. §-ának (1) bekezdésével. Ezt figyelembe véve az 1975. évi II. törvény e határozat meghozatalakor hatályos 58-68. §-ainak, a 17/1975. (VI. 14.) MT rendelet fenti törvényekhez kapcsolódó 143-146. §-ainak és - összefüggés folytán - a 3/1975. (VI. 14.) SZOT szabályzat 84., 87. és 88. §-ainak alkotmányellenességét megállapította és az alkotmányellenes rendelkezéseket az 1989. évi XXXII. törvény 40. §-a alapján megsemmisítette.
Ez a megsemmisítés kiterjed olyan jogszabályi rendelkezésekre is, amelyek önmagukban nem minősültek volna alkotmányellenesnek, illetve végrehajtási szabályként jól alkalmazhatók voltak. Ezek megsemmisítése azonban - a fentebb már kifejtett összefüggések folytán - azért volt szükséges, hogy az új özvegyi nyugdíjrendszer megalkotásakor az alaprendelkezések és a végrehajtási rendelkezések teljes összhangja megvalósulhasson.
Figyelembe vette azonban az Alkotmánybíróság azt is, hogy a társadalombiztosítás teljes jogi és intézményrendszere átalakítás alatt áll, és a jelenlegi szabályozás azonnali megsemmisítése joghézagot teremtett volna. E joghézag megfelelő megszüntetése egy új törvény feladata lesz, és ehhez az új Országgyűlés részére megfelelő időt kell biztosítani. Erre tekintettel az Alkotmánybíróság a megsemmisítést - az 1989. évi XXXII. törvény 43. § (4) bekezdésének alkalmazásával - 1990. december 31-i hatállyal mondta ki, mert ez a határidő lehetővé teszi a jogbiztonság fenntartását, és megfelelő időt biztosít a kérdés körültekintő újabb szabályozásához is.
Az Alkotmánybíróság e határozatát az 1989. évi XXXII. törvény 41. §-a alapján a Magyar Közlönyben közzéteszi és megküldi az indítványozónak, az Országos Társadalombiztosítási Főigazgatóság vezetőjének, a szociális és egészségügyi miniszternek, továbbá az Országgyűlés elnökének.